Jong Ajax-thuis als aftrap van drukke week

Voorbeschouwing FC Eindhoven – Jong Ajax

Vrijdagavond ontvangt FC Eindhoven in eigen huis Jong Ajax. Voor FCE het begin van een drukke week. Drie dagen later komt ADO Den Haag namelijk al weer naar het Jan Louwers Stadion en zeven dagen later wacht Jong AZ in Wijdewormer.

Voor de ploeg van Rob Penders viel er eindelijk weer wat te vieren. Na vijf nederlagen op rij, wonnen de Blauwwitten met 0-1 bij Telstar. De ‘Klassieker van de Eerste Divisie’ werd beslist door een doelpunt van Charles-Andreas Brym. De Canadees kopte knap raak, nadat de hoekschop van Sven van Doorm werd verlengd door aanvoerder Mawouna Amevor.

Voor aankomend tegenstander Jong Ajax was er minder te juichen. Op maandagavond kregen de Amsterdamse beloften TOP Oss op bezoek. Op het eigen Sportpark De Toekomst verloor de ploeg van Dave Vos met 1-2 van de Ossenaren. Hierdoor zaken de Amsterdammers naar de zeventiende plaats. 2023 is sowieso nog niet het jaar van Jong Ajax. Pas één keer wisten de jongen Amsterdammers te winnen; in eigen huis won de ploeg met 4-2 van MVV Maastricht. Sowieso wint de kampioen van 2017-2018 weinig dit seizoen. Pas zes keer kon Jong Ajax drie punten bijschrijven. Alleen Jong FC Utrecht won minder wedstrijden.

Het is nog niet zo lang geleden dat beide ploegen elkaar tegen kwamen. Als aftrap van 2023 ging FC Eindhoven op bezoek in Amsterdam. In de tweede helft opende Evan Rottier de score en leek FC Eindhoven op weg naar drie belangrijke punten. In de slotfase kreeg Jong Ajax echter de bal nog achter Nigel Bertrams. Jaydon Banel zette in de 86e minuut de 1-1 eindstand op het bord. Vorig seizoen wist FC Eindhoven ook niet te winnen van de jonge Amsterdammers. Op De Toekomst werd het 2-2, in het Jan Louwers Stadion verloren de Blauwwitten met 1-3.

Sinds de intrede van Jong Ajax in de Keuken Kampioen Divisie, kwamen beide ploegen elkaar achttien keer eerder tegen. Vooral in de beginjaren was FC Eindhoven oppermachtig tegen de Amsterdammers. De allereerste wedstrijd in 2013 ging verloren, maar daarna werd een reeks neergezet van zeven wedstrijden zonder nederlaag. Van deze zeven wedstrijden ging vijf keer de drie punten ook naar FC Eindhoven. Sindsdien zijn de uitslagen een stuk wisselender. Sinds 2016 wonnen de Blauwwitten nog maar twee keer van Jong Ajax; in 2018 (uit) en 2021 (thuis).

Bekijk hier nog eens de beelden terug van de laatste overwinning op Jong Ajax!

Positief nieuws deze week voor de ploeg van Rob Penders. Aanwinst Youness Mokhtar is meteen speelgerechtigd voor het treffen met Jong Ajax. De buitenspeler speelde eerder in het seizoen 2011-2012 voor FCE. In de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax kan Mokhtar dus meteen zijn rentree maken!

Steun de ploeg van Rob Penders in de strijd om de play-offs! Koop nu je tickets voor de wedstrijd tegen Jong Ajax, in onze ticketshop!

Wil je maandagavond naar FC Eindhoven – ADO Den Haag? Vraag dan snel een gratis FCE Club Card aan! Daarna kun je pas tickets kopen voor het treffen met de Hagenezen!