Gehavend FCE krijgt tik van FC Dordrecht

Blauwwitten verliezen met 4-0

FC Eindhoven heeft in Dordrecht de vijfde nederlaag van het seizoen geleden. Op een koude en regenachtige avond werden de Blauwwitters met 4-0 verslagen door de Schapenkoppen. Ondanks de nederlaag tegen FC Dordrecht zakken de Eindhovenaren niet in het klassement. Concurrenten Almere City en VVV Venlo stapten ook allebei met een nederlaag het veld af.

De Blauwwitten verschenen met drie wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van de wedstrijd tegen Heracles Almelo. Evan Rottier en Charles-Andreas Brym ontbraken vanwege een schorsing, terwijl Tibo Persyn niet wedstrijdfit was. Rodrigo Rego, Pjotr Kestens en Dalton Enokpa waren de vervangers.

De Eindhovenaren kenden een moeizaam begin van de wedstrijd en keken al vroeg tegen een achterstand aan. Al in de 10e minuut zette Pepijn Doesburg de thuisclub op een 1-0 voorsprong. De spits wist op aangeven van Jaymilio Pinas de lange hoek te vinden en zo Nigel Bertrams te passeren.

Ook in het restant van de eerste helft wisten de Blauwwitten niet te overtuigen en vrijwel geen kans te creëren. De ploeg van Rob Penders kreeg weinig kansen tegen, maar wist zelf ook niet gevaarlijk te worden. Vlak voor de rust werd de ploeg van Michele Santoni juist gevaarlijk en kon de voorsprong zelfs uitbreiden. De pas aangetrokken Tidjany Touré wist in de 44e minuut op prachtige wijze de 2-0 op het scorebord te zetten. Met een geplaatst schot krulde hij de bal achter Nigel Bertrams de lange hoek in. Enkele minuten later gingen de Eindhovenaren met een 2-0 achterstand de kleedkamers in.

FCE verscheen met twee wijzigingen aan de aftrap voor de tweede helft. Rob Penders greep in en liet zowel Dalton Enokpa als Rodrigo Rego achter in de kleedkamer. Zij werden vervangen door Lamine Diaby-Fadiga en Moussa Sanoh.

Ook in de tweede helft begonnen de Schapenkoppen beter en wisten een grote kans te creëren. Pepijn Doesburg kon van dichtbij uithalen, maar stuitte op Nigel Bertrams. De doelman wist met een goede redding de achterstand niet nog groter te laten worden. De Blauwwitten reageerden wel meteen en werden via invaller Lamine Diaby-Fadiga meerdere keren gevaarlijk. De dreiging resulteerde echter niet in een doelpunt, waardoor de Eindhovenaren na ruim een uur spelen nog steeds tegen een 2-0 achterstand aan keken.

FC Dordrecht bleef dreigend en breidde in de 65e minuut de voorsprong zelfs verder uit. Jari Schuurman wist Tidjany Traoré met een mooie pass vrij voor doelman Nigel Bertrams te zetten. De huurling van Feyenoord schoot de bal overtuigend in de korte hoek en zorgde met zijn tweede treffer van de avond voor de 3-0.

In het restant van de wedstrijd werden er vanaf beide kanten nog maar weinig kansen gecreëerd. Het lukte FCE niet om de achterstand te verkleinen en terug in de wedstrijd te komen. De stand op het scorebord bleef echter niet onveranderd. In de absolute slotfase tikte Mauro Savastano van dichtbij de 4-0 binnen, wat enkele minuten later de eindstand was.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven wordt komende maandag gespeeld in Tilburg. Daar zal het Koning Willem II stadion het toneel zijn voor deze Brabantse kraker. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Dordrecht – FC Eindhoven 4-0 (2-0) 10. Pepijn Doesburg 1-0, 44. Tidjany Touré 2-0, 66. Tidjany Touré 3-0, 90+1. Mauro Savastano 4-0. Scheidsrechter: Michiel Allaerts (Bel). Geel: Jari Schuurman (FC Dordrecht), Ozan Kökcü (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers:

FC Dordrecht: Bossin; Aberkane (83. Smolarczyk), Van den Avert, Van Huizen, Brito, Receveur; Reemst, Schuurman (83. Schippers), Pinas (66. Savastano), Doesburg (83. De Bie), Touré (74. Miceli).

FC Eindhoven: Bertrams; Ogenia (83. Bogaers), Seedorf, Amevor, Janssen, Rego (46. Sanoh); Kökcü, De Keersmaecker (66. D. Dorenbosch); Enokpa (46. Diaby-Fadiga), Bannis, Kestens (66. Van Doorm).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca