FCE krijgt tik te verwerken tegen NAC Breda

Blauwwitten vergeten in de eerste helft afstand te nemen

FC Eindhoven heeft de Brabantse kraker in het eigen Jan Louwers Stadion met 1-2 verloren van NAC Breda. De Blauwwitten kwamen in de twintigste minuut nog op voorsprong door een mooie goal van Pjotr Kestens, maar gaven enkele minuten voor het rustsignaal de voorsprong weg. Meteen aan het begin van de tweede helft kwamen de Blauwwitten zelfs op achterstand door een benutte strafschop van oud-FCE speler Jort van der Sande. FCE kreeg het hierna niet meer voor elkaar de gelijkmaker te maken en leed dus een nederlaag. Door de nederlaag gaan de Bredanaars over de Eindhovenaren heen en zakt FCE naar plek acht op de ranglijst.

FC Eindhoven verscheen licht gewijzigd aan de aftrap ten opzichte van het gelijkspel tegen VVV Venlo van afgelopen vrijdag. Tibo Persyn, die vorige week wegens ziekte ontbrak in de wedstrijdselectie, keerde terug in de startopstelling. Dit betekende dat Jarno Janssen weer plaatsnam op de bank en Dyon Dorenbosch zoals gewoonlijk begon als centrale verdediger.

De Blauwwitten begonnen sterk aan de wedstrijd en kwamen in de eerste minuten al meerdere keren in het zestienmetergebied van de Bredanaars. In de derde minuut kreeg Charles-Andreas Brym zelfs een enorme kans op de openingstreffer. De Canadese aanvaller anticipeerde goed op een lange bal en zette Javier Vet sterk opzij. Hierna kwam de aanvaller één op één met doelman Roy Kortsmit te staan, maar zette hij de kans niet om in een doelpunt.
Enkele minuten later was het weer Charles-Andreas Brym die de schijnwerpers op zich kreeg. De Canadees wilde een voorzet op doel koppen, maar kreeg ogenschijnlijk een hoog geheven been in zijn gezicht. Scheidrechter Ingmar Oostrom zag er geen overtreding in waardoor FCE geen penalty toegekend kreeg. Toch was de Canadees zichtbaar gehavend en werd het spel enkele minuten stilgelegd.

Ook na de blessurebehandeling van Charles-Andreas Brym, die overigens wel verder kon spelen, waren de Blauwwitten de bovenliggende partij. De Eindhovenaren wisten alleen niet meer zo dreigend te worden als in de eerste minuten van de wedstrijd. Totdat Pjotr Kestens in de twintigste minuut op prachtige wijze zijn twee tegenstanders uitspeelde en op doel besloot te schieten. De aanvaller plaatste de bal keurig in de lange hoek en zette de Blauwwitten op voorsprong. Enkele momenten later werd de voorsprong bijna verdubbeld. Na een prachtige combinatie tussen Sven van Doorm en Tibo Persyn kreeg Charles-Andreas Brym wederom een grote kans. Helaas had de Canadees international zijn vizier niet op scherp staan en schoof hij de bal naast.

De wedstrijd was een half uur oud toende ploeg van Rob Penders de score dacht te verdubbelen. Na een afgeslagen hoekschop was het Sven van Doorm die de bal opnieuw het zestienmetergebied in slingerde. Naoufal Bannis torende boven alle verdedigers van NAC Breda uit en kopte de bal keurig het doel in. Maar na enkele vreugdevolle seconden was het scheidsrechter Ingmar Oostrom die het doelpunt afkeurde wegens buitenspel.

De Blauwwitten leken met een voorsprong de kleedkamers in te gaan, maar Elías Már Ómarsson stak hier een stokje voor. De aanvaller ontsnapte aan zijn verdediger en werd knap weg gestoken door oud-Blauwwitter Jort van der Sande. Hierna maakte hij één op één met Nigel Bertrams geen fout en schoot hij de gelijkmaker binnen. Dus zochten de ploegen met een 1-1 stand op het scorebord de kleedkamers op.

De ploeg van Peter Hyballa schoot in de tweede helft uit de startblokken en kreeg na een kleine minuut al een strafschop. Nadat invaller Ezechiel Banzuzi neer ging aan de rand van het zestienmetergebied besloot scheidsrechter Ingmar Oostrom de bal op de stip te leggen. Oud-FCE spits Jort van der Sande ging achter de bal staan en schoot de strafschop kalm binnen: 1-2.

Na ruim een uur spelen besloot Rob Penders in te grijpen. De trainer van de Eindhovenaren bracht Lamine Diaby-Fadiga in het veld voor Jasper Dahlhaus. Met het inbrengen van een spits in plaats van een verdediger werd er een duidelijk signaal afgegeven dat FCE aanvallender ging spelen. Een kwartier later kwamen ook Justin Ogenia, Ozan Kökcü en Evan Rottier binnen de lijnen.

In de slotfase van de wedstrijd werd er door beide ploegen niet meer gescoord. Vlak voor het einde van de wedstrijd probeerde Tibo Persyn het nog met een harde knal van afstand. Doelman Roy Kortsmit was echter bij de les en hield de bal eenvoudig uit zijn doel. In de absolute slotfase kreeg Justin Ogenia zelfs nog een rode kaart toegedeeld. De invaller was te laat met zijn sliding en raakte Sabir Agougil hard op zijn been. Hierna werd er niet meer gescoord dus verloren de Blauwwitten deze Brabantse kraker met 1-2.

Volgende week speelt FCE voor de laatste keer dit seizoen tegen een beloftenploeg. Jong FC Utrecht zal te gast zijn in het Jan Louwers stadion, de wedstrijd zal op vrijdag 28 april om 20:00 worden afgetrapt. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – NAC Breda 1-2 (1-1) 20. Pjotr Kestens 1-0, 41. Elías Már Ómarrson 1-1, 48. Jort van der Sande 1-2 (strafschop) Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Rood: 90. Justin Ogenia (FC Eindhoven). Geel: Tibo Persyn, Mawouna Amevor (FC Eindhoven), Cuco Martina (NAC Breda). Aantal toeschouwers: 3324.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn (90+1. Sanoh), D. Dorenbosch, Amevor, Seedorf, Dahlhaus (63. Diaby-Fadiga); Van Doorm (78. Kökcü), De Keersmaecker, Kestens (78. Kestens); Brym, Bannis (78. Rottier).

NAC Breda: Kortsmit; Lucassen, Martina, Vet, Mac-Nulty, Garbett, Staring (34. Agougil), Wernersson, Omgba (46. Banzuzi); Van der Sande, Ómarsson (90+1. Herrmann).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan