Dé Derby is meer dan een wedstrijd

Voorbeschouwing FC Eindhoven – Helmond Sport

FC Eindhoven – Helmond Sport. Het behoeft eigenlijk geen introductie. Dé Derby levert altijd. Zo ook de afgelopen jaren. Een blik in de historie tussen beide ploegen en alvast een voorzichtige vooruitblik op de aankomende weken.

Vrijdag 19 augustus 2022. Rond 21:35 schiet Koen Oostenbrink buitenkant voet de bal in de bovenhoek van het Helmond Sport-doel. Het bomvolle Eindhovense uitvak ontploft en FC Eindhoven wint voor de derde keer op rij Dé Derby. Voor FC Eindhoven de derde overwinning van het seizoen, voor Helmond Sport de derde nederlaag op een rij. Het bleek een voorbode van de rest van het seizoen.

Want toen, in augustus vorig jaar, kroop FCE al richting de bovenste regionen van de ranglijst in de KKD, terwijl de hyperambitieuze aartsrivaal opnieuw met lege handen achter bleef. Eind vorig seizoen kondigde Helmond Sport aan flink te gaan investeren en vanaf dit seizoen structureel mee te doen om de play-offs en uiteindelijk promotie naar de Eredivisie. Het spelersbudget werd flink verhoogd en er kwamen grote namen naar De Braak. Dit seizoen komt het er echter totaal niet uit bij de Helmonders. Sterker nog, de ploeg van trainer Bob Peeters is dit seizoen niet boven de 15e plek uitgekomen. Play-offs zijn geen moment in beeld geweest op de Braak.

Hoe anders is dat voor FCE. Het seizoen begon waanzinnig en FCE vond zich lange tijd terug bij de eerste drie van de Keuken Kampioen Divisie. Een mindere periode aan het begin van 2023 zorgde er voor dat de Blauwwitten wat wegzakte, echter zijn de play-off plekken altijd binnen bereik gebleven. Vorige week werden de play-offs eindelijk binnen gehaald. Op bezoek bij Roda JC Kerkrade won FCE voor het eerste sinds 1975 en doordat Telstar niet won van Willem II, gaat FC Eindhoven opnieuw de play-offs in.

IJzersterke thuisreeks

FC Eindhoven is in eigen huis bezig aan een sterke reeks tegen de aartsrivaal. Sinds 2013/2014 verloren de Blauwwitten slechts één keer van de Helmonders. De laatste vijf edities eindigden zelfs vier keer in een overwinning voor FCE. Zo ook vorig seizoen. Via Arno van Keilegom kwamen de bezoekers nog wel op voorsprong, maar slechts twee minuten later bracht Jort van der Sande de ploegen weer in evenwicht. In de tweede helft liep FCE uiteindelijk via nieuwelingen Charles-Andreas Brym en Enrico Hernandez uit naar 3-1. In de extra tijd bracht Jellert van Landschoot de spanning nog even terug, maar de drie punten bleven in het Jan Louwers Stadion.

Bekijk hier samenvatting van Dé Derby van vorig seizoen!

Wat te verwachten in de play-offs

Vrijdag was het groot feest zowel op het veld in Kerkrade, als na aankomst bij het Jan Louwers Stadion. FC Eindhoven mag zich opnieuw gaan opmaken voor het toetje van het seizoen: de Keuken Kampioen Play-Offs. De ploeg van Rob Penders staat momenteel op de zesde plaats in de KKD en dat is belangrijk voor het schema van de play-offs. Vier ploegen zijn momenteel zeker van nacompetitie, namelijk Almere City FC, Willem II, NAC Breda en FC Eindhoven. MVV en VVV-Venlo lijken daar bij te gaan komen, maar zeker is dit nog niet.

Volgens het huidige virtuele schema zou FC Eindhoven in de eerste ronde de degens kruisen met NAC Breda. De eerste wedstrijd zal dan gespeeld worden op 23 mei om 21:00 uur in het Jan Louwers Stadion. De return zou dan plaatsvinden op 27 mei om 20:00 in het Rat Verlegh Stadion. Let op! Dit zijn de huidige standen. Dit betekent niet dat FCE ook daadwerkelijk tegen NAC Breda gaat uitkomen. Er is nog van alles mogelijk in de laatste weken van de competitie en dus blijven we vanaf nu elke week een update geven over de huidige stand van zaken.

Eerst dus Helmond Sport. Voor de wedstrijd tegen de aartsrivaal zijn nog tickets te koop. Er is wel een FCE Club Card verplichting en per account kun je maar één ticket kopen.

Tickets vind je in de online ticketshop via fc-eindhoven.nl/tickets. Er zal morgen kassaverkoop plaats vinden. Dit gebiedt wel op voorwaarde dat je een geldig ID kunt tonen, waar geen omgeving Helmond op vermeld is.