Blauwwitten in Brabantse onderonsje tegen TOP Oss

Voorbeschouwing TOP Oss – FC Eindhoven

Vrijdagavond reist FC Eindhoven af naar het noorden van de provincie voor het treffen met TOP Oss. Het duel met de huidige nummer negentien van de Keuken Kampioen Divisie is een weerzien met de favoriete tegenstander van de Blauwwitten.

De ploeg van Rob Penders kent niet de beste periode van het seizoen. Met nederlagen tegen FC Dordrecht, Willem II en Almere City FC, zijn de Blauwwitten wat gezakt op de ranglijst. Ondanks de terugkeer van Evan Rottier en Charles Andreas Brym tegen Almere City FC, verloor FC Eindhoven voor de tweede keer dit seizoen in eigen huis. Hierdoor ziet het de Almeerders met drie punten uit lopen en de concurrentie steeds dichterbij komen. Het slechtste nieuws uit die wedstrijd; Charles Andreas Brym kreeg twee keer geel en is dus opnieuw geschorst. De Canadees zal er vrijdagavond in Oss dus niet bij zijn.

TOP Oss kent tot nu toe een belabberd seizoen. De ploeg uit het noorden van onze provincie staat op de voorlaatste plaats in de competitie en pakte tot nu toe pas 21 punten. Deze werden voornamelijk in het eigen stadion behaald. Vlak voor de kerst koste dit trainer Kristof Aelbrecht na een half jaar zijn baan. De honneurs werden tijdelijk waargenomen door assistent-trainer Marcel van der Sloot en tot het einde van het seizoen is technisch directeur Klaas Wels aangewezen als hoofdtrainer. Eerder dit seizoen wonnen de Blauwwitten van de Ossenaren. Halverwege stond FCE op een comfortabele 2-0 voorsprong, dankzij een dubbelslag van Charles Andreas Brym. Een snelle tegentreffer na rust en een tweede gele kaart voor Collin Seedorf zorgde voor een spannende slotfase, maar de punten bleven in het Jan Louwers Stadion.

Sinds de toetreding van TOP Oss in het betaalde voetbal in 1991, kwamen beide ploegen elkaar 61 keer eerder tegen. Dertig keer was dit aan de Nelson Mandelaboulevard in Oss. De laatste twee edities waren succesvol voor de Blauwwitten (0-1 & 1-2 overwinningen red.), echter in het verleden bleek het ‘Osse Kuipje’ vaak een sta in de weg. Pas negen keer eerder verlieten de Blauwwitten Oss weer met drie punten op zak, terwijl veertien keer de punten in Oss werden gehouden. Bijzonder is wel, dat TOP Oss procentueel de beste tegenstander is voor FC Eindhoven. Van de 61 eerdere ontmoetingen wist FC Eindhoven ruim 40% te winnen. Dat is het hoogste van alle huidige KKD-ploegen, jong-elftallen niet meegerekend.

Vorig seizoen wonnen de Blauwwitten dus met 1-2 in Oss. Met een rake kopbal van aanvoerder Mawouna Amevor nam FCE al vroeg een voorsprong, echter werd deze ook weer snel teniet gedaan door de gelijkmaker van Kaj Tejan. Pas in de slotfase trok FC Eindhoven vervolgens de wedstrijd naar zich toe. Een knappe actie van Jasper Dahlhaus werd beloond met een doelpunt en de voorsprong. Vlak voor tijd had de score nog hoger uit kunnen vallen, maar Charles Andreas Brym zag zijn penalty gestopt worden.

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd van vorig jaar!

De wedstrijd van vrijdag staat onder leiding van scheidsrechter Eijgelsheim en begint in het Frans Heesen Stadion zoals gewoonlijk om 20:00 uur.

Wil je nog mee naar Oss? Haal dan snel je tickets in onze ticketshop! Seizoenkaarthouders reizen gratis mee, niet seizoenkaarthouders betalen slechts zes euro!