Zege ontglipt in slotfase

FC Eindhoven speelt, na treffers van Dahlhaus en Kökcü, met 2-2 gelijk tegen VVV-Venlo

In het Covebo Stadion De Koel heeft FC Eindhoven met 2-2 gelijk gespeeld tegen VVV-Venlo. Lange tijd roken de Blauwwitters aan de eerste zege in Venlo sinds 2005, nadat Jasper Dahlhaus en Ozan Kökcü na rust een 1-0 achterstand ombogen in een 1-2 voorsprong. Michalis Kosidis kopte vlak voor tijd de 2-2 binnen.

In de openingsfase van de wedstrijd werden er geen grote kansen gecreëerd door beide teams. De Blauwwitten wisten de druk wel meteen hoog te leggen, waardoor het spel voornamelijk afspeelde aan de zijde van VVV-Venlo.

Na tien minuten spelen kregen de Venlonaren de eerste grote kans op een doelpunt. Simon Janssen kreeg de mogelijkheid om te schieten, maar Jorn Brondeel hield de bal uit het net. Vlak daarna, in de twaalfde minuut, zette FC Eindhoven een aanval op. Evan Rottier gaf de bal hoog voor, waarna Jasper Dahlhaus de bal terugkopte in de doelmond, maar Delano van Crooy was eerder bij de bal dan August Priske.

De openingstreffer van de wedstrijd was in het voordeel van VVV-Venlo. Door balverlies van de Eindhovenaren op het middenveld, kon Levi Smans doorlopen en wist de bal vanuit een moeilijke hoek voorbij Jorn Brondeel te schieten: 1-0.

Na deze goal trok VVV-Venlo de controle over de wedstrijd meer naar hun hand. Zo wiste ze enkele gevaarlijke aanvallen te maken, maar geen van deze doelpogingen werden een succes Met de 1-0 op het scorebord werd de eerste helft afgefloten.

Snel na de hervatting maakte FC Eindhoven de gelijkmaker. Met een mooi een-tweetje tussen Jasper Dahlhaus en Dyon Dorenbosh, lukte het Jasper Dahlhaus in de 50ste minuut om met een schot van afstand de bal Delano van Crooy te laten passeren.

De Blauwwitten wisten vijf minuten later de wedstrijd in hun voordeel te trekken. August Priske ving een hoge bal goed op met de borst, wist zich vrij te spelen en schoot op doel. De doelman van de thuisploeg wist deze bal te redden, maar Ozan Kökcü liet de kans niet voorbij gaan en zorgde met een mooie rebound voor de 1-2 op het score bord.

VVV-Venlo voerde na de tweede goal van FC Eindhoven de druk op en in de 62ste minuut moest Jorn Brondeel in actie komen om de voorsprong te bewaren. In de 69ste minuut was het weer de beurt aan de Blauwwitten. Evan Rottier kon schieten, maar via een been van de verdedigende ploeg ging de bal naast.

Het was een tweede helft waar de conditie van beide ploegen werd getest. De bal ging op en neer over het veld en de ploegen kwamen om de beurt aanvallend in de buurt van de goal van de tegenstander.

In de 88ste minuut lukte het VVV-Venlo alsnog om de gelijkmaker te maken. Michalis Kosidis kopte de vrije trap hard over Jorn Brondeel heen en maakte de 2-2. De thuisploeg legde de druk hoog en in de 89ste minuut kregen ze een grote kans op de 3-2, maar de Eindhovense keeper hield de bal uit het net.

De laatste minuten van de wedstrijd moest FC Eindhoven, na een tweede gele kaart voor invaller Maarten Swerts verder met tien man. De thuisploeg zette de verdediging van FC Eindhoven in de laatste secondes nog onder druk met een paar grote kansen. Uiteindelijk ging het fluitsignaal en eindigde de wedstrijd in een gelijke stand.

Volgende week spelen de Blauwwitten weer op thuisgrond tegen Jong-AZ. Koop hier je kaarten en kom FC Eindhoven thuis aanmoedigen in het Jan Louwers stadion!

VVV-Venlo – FC Eindhoven 2-2 (1-0) 18. Levi Smans 1-0, 50. Jasper Dahlhaus 1-1, 55. Ozan Kökcü 1-2, 88. Michalis Kosidis 2-2. Scheidsrechter: Erwin Blank. Rood: 90+3. Maarten Swerts (FC Eindhoven, 2x geel). Aantal toeschouwers: 5171.

VVV-Venlo: Van Crooy; Rutten (72. Van Zutphen), Ketting, Henderikx, S. Janssen; Kluskens (60. Odriss), Smans, Sierra (60. Doesburg); Berden (60. Robberechts), Kosidis, Verheijen (80. Kaastrup).

FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia (46. Persyn), Limouri, Amevor, Wouters, Dahlhaus; El Bouchataoui (75. Swerts), Dorenbosch; Rottier (87. Garden), Priske (72. Simons), Kökcü (87. Sleegers).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders