Willem Weijs: “Dordrecht is een mooie uitdaging, we gaan er vol voor!”

Aanstaande vrijdag reizen de Blauwwitten af naar Dordrecht voor de tweede wedstrijd van deze week. Afgelopen maandag speelde FC Eindhoven in eigen huis de eerste wedstrijd van de vierde periode. Met een mooie 3-0 overwinning trapten ze de week en de laatste periode van het seizoen af. Volgens Willem Weijs is dit een belangrijke overwinning na een periode met minder goede wedstrijden. ‘Het is een nieuwe periode met nieuwe kansen, en de meest realistische manier om de play-offs nog te halen is door deze periode de wedstrijden te winnen’. Laten we dus het weekend net zo mooi beginnen als deze week.

De laatste confrontaties tussen de twee teams resulteerden voornamelijk in het voordeel van FC Dordrecht, waarbij ze geen van de laatste drie Eerste Divisie-duels hebben verloren. Dit is een verschuiving ten opzichte van eerdere seizoenen, waarin FC Dordrecht vier keer verloor van de Eindhovenaren, met een doelpuntenverschil van 3-16. Daarnaast heeft FC Dordrecht de kans om voor het eerst vijf opeenvolgende Eerste Divisie-thuiswedstrijden te winnen zonder een enkel tegendoelpunt te incasseren, een prestatie die slechts één keer eerder werd bereikt in 1961. In het huidige seizoen doet FC Dordrecht het dus erg goed. Ook volgens Willem Weijs kunnen we ons opmaken voor een stevige tegenstand. Ze spelen en presteren op verschillende vlakken goed, niet alleen op de ranglijst, maar ook wat betreft de speelwijze en het vertrouwen van de spelers. Het team zit goed in elkaar”, voegt Weijs toe.

FC Eindhoven valt op door hun consistentie in het behouden van de basisopstelling, met slechts 36 veranderingen dit seizoen, wat resulteerde in nooit meer dan drie wijzigingen in het basiselftal per wedstrijd. Dit is een interessante stabiliteit in vergelijking met andere teams in de competitie. Dit valt ook de supporters op, en Willem Weijs beantwoordt deze vraag uitgebreid in het interview. Aan de ene kant komt dit door de blessures van het team. ‘Je moet beschikbare spelers hebben die fit zijn om de concurrentie met spelende spelers aan te gaan’, verklaart Weijs. Met steeds meer terugkerende spelers verandert dat nu in positieve zin.

Daarnaast houdt de trainer er niet van om elke wedstrijd met een andere opstelling te spelen. “Dat hebben we al te vaak moeten doen door blessures, en als je dan iedere week extra moet wisselen, wordt het ook niet beter”, legt hij uit. Hij geeft aan dat een afname in consistentie die lang aanhoudt, resulteert in een wisseling, vooral nu de concurrentie binnen het team toeneemt. “Er is nu gekozen om vastigheid te creëren, maar de spelers moeten zich blijven bewijzen dat ze ook basisspeler moeten blijven, anders is er nu concurrentie en dan kunnen we gaan wisselen”, voegt hij toe.

Meer vragen over de opstelling, speelwijze en de wedstrijd worden beantwoord door onze hoofdtrainer in het interview.

Volgens Weijs wordt komende vrijdag een lastige, maar mooie uitdaging. ‘In het voetbal is veel mogelijk en kan van alles gebeuren. Daar zijn we ons van bewust en we gaan ervoor.’

Ben jij erbij om de Blauwwitten aan te moedigen in de tweede wedstrijd van de periode? Koop hier je tickets.