Volle buit in Velsen-Zuid

Opnieuw een cleansheet na 0-1 zege op Telstar

Op de vrijdagavond stond de eerste uitwedstrijd van het seizoen voor de Blauwwitten op het programma, ditmaal tegen Telstar. Het wedstrijdbezoek in Velsen-Zuid eindigde voor de derde keer op rij in een 0-1 overwinning voor de Eindhovenaren. De enige treffer kwam via een eigen doelpunt van Thomas Oude Kotte.

De wedstrijd begon met meer balbezit voor de Blauwwitten, maar Telstar wist snel de meer dominante ploeg te worden in het eigen 711 Stadion. Na ongeveer tien minuten voor de thuisploeg. Uit een overtreding van Mawouna Amevor kwam een gevaarlijke vrije trap op de rand het zestienmetergebied voor Telstar. Brondeel moest met een knappe redding de inzet van Jorginho Soares uit de kruising halen. Even later wist Telstar weer gevaarlijk voor het doel van FC Eindhoven te komen, ditmaal uit een corner. Telstar-spits Zakaria Eddahchouri wist de bal tussen de palen te knikken, maar de van een blessure terugkerende Brondeel wist nogmaals een doelpunt te voorkomen.

Diezelfde Zakaria Edddahchouri wist een paar minuten later weer voor het Eindhovense doel te komen. Na een paar schijnbewegingen kwam deze voorbij aanvoerder Mawouna Amevor, maar hij zag zijn inzet weer op Jorn Brondeel stuiten.

Het eerste en laatste schot van FC Eindhoven in de eerste helft kwam van Jasper Dahlhaus, die na 25 minuten een afvallende bal met een halve volley over het doel van de Witte Leeuwen schoot.

Jorn Brondeel kwam nog wel een paar keer in actie. Zo was er een kopbal van Zakaria Eddahchouri die gepareerd moest worden en een gevaarlijke indraaiende vrije trap van Tom Overtoom, die de Belgische stopper nog net op tijd weg kon boksen.

Telstar bleef tot aan het rustsignaal de dominantere ploeg. Hierbij mochten de Blauwwitten zeker niet ontevreden zijn met de 0-0 tussenstand na 45 minuten speeltijd.

FC Eindhoven kwam voetballend beter uit de kleedkamer dan voor het rustsignaal. Zo wist Tibo Persyn snel na rust met een steekpass de verdediging van de Witte Leeuwen te doorbreken. Ozan Kökcü kon met zijn schot Ronald Koeman jr. passeren alleen stuitte zijn inzet op het houtwerk. Snel hierna kreeg Jasper Dahlhaus nog een één-op-eén met diezelfde Koeman Jr. alleen deze wist de zoon van de bondscoach hier wel tussen te zitten.

Een klein minuutje hierna kwam Evan Rottier door een steekbal van Ozan Kökcü bij de achterlijn. Zijn lage voorzet werd vervolgens getoucheerd via ervaren Telstar-verdediger Thomas Oude Kotte. Doelman Ronald Koeman jr. stond hierdoor op het verkeerde been en zag de bal de korte hoek van de verdwijnen. Scherp uit de kleedkamer wisten de Blauwwitten de brilstand van het scorebord te vegen: 1-0 FCE!

Centrale verdediger Farouq Limouri moest geblesseerd het veld verlaten na een botsing met eigen keeper Jorn Brondeel en Telstar-Spits Zakaria Eddahchouri. De spits, die al veel problemen leverde voor de Eindhovense verdediging, wist zijn inzet voorlangs te werken. Door de blessure van Limouri, werd Luuk Wouters ingebracht die hiermee zijn debuut voor de Blauwwitten maakte.

Het spel ging naarmate de wedstrijd volgde beide kanten op. Zo werd FC Eindhoven rond de 70ste minuut nog gevaarlijk na een combinatie tussen Jasper Dahlhaus en Evan Rottier op de linkerflank. Spijtig genoeg ging de bal ook aan diezelfde kant langs het Telstar-doel. Uit een counter vlak hierna wist Dahlhaus weer voor in scoringspositie te komen. Hij kwam in de zestien vrij door een voorzet van Joey Sleegers, alleen dit keer werd de bal over de lat van de Witte Leeuwen gewerkt.

Een felle en gespannen slotfase volgde met veel overtredingen vanaf Telstar-kant. Uiteindelijk wist Telstar niet meer tot een echt gevaarlijke inzet te komen. Doelman Ronald Koeman jr. wilde in de voetsporen van zijn vader treden en schoot van ruim 35 meter op doel. De bal suisde een meter over het Blauwwitte net.

Voor de derde keer op rij wist FC Eindhoven dus een 0-1 overwinning te boeken in Velsen-Zuid. Na een mindere eerste helft weet Eindhoven zichzelf te revancheren in de tweede helft en met drie punten op zak terug de bus naar Eindhoven in te gaan.

Volgende week wordt er in verband met interlands geen wedstrijd gespeeld. 15 september, speelt FC Eindhoven een uitwedstrijd tegen Jong AZ Alkmaar. Het duel wordt gespeeld op het AFAS Trainingscomplex en begint om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar via fc-eindhoven.nl/tickets.

Telstar – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 56. Thomas Oude Kotte 0-1 (eigen doelpunt). Scheidsrechter: Martin Pérez. Geel: Lassana Faye, Thomas Oude Kotte (Telstar). Aantal toeschouwers: .
Bijzonderheid: Gele kaart voor trainer Willem Weijs (FC Eindhoven).

Telstar: Koeman; Van de Loo (79. Polley), Soares, Apau, Oude Kotte, Faye (71. Plat); Cain Seedorf (70. Kaandorp), Tahiri (57. Van den Heerik), Overtoom; El Kachati (79. Augustijns), Eddahchouri.

FC Eindhoven: Brondeel; Persyn, Limouri (67. Wouters), Amevor, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, Van Doorm, Kökcü (67. Priske); Rottier, Sleegers (88. Ogenia).

Fotografie: Pro Shots | Sonny Lensen