Vierde periode start met puntendeling

FCE knokt zich in sterke tweede helft naar een gelijkspel tegen ADO Den Haag

FCE heeft met 1-1 gelijk gespeeld tegen ADO Den Haag. De Blauwwitten kwamen al vroeg in de wedstrijd met 0-1 achter te staan, maar wisten in een sterke tweede helft via Naoufal Bannis terug in de wedstrijd te komen. Door het gelijke spel tegen ADO Den Haag bleef FCE staan op een vijfde plek op de ranglijst.

Rob Penders was uitermate tevreden over het optreden van zijn ploeg tegen Jong Ajax en zag geen reden om veranderingen door te voeren in de startopstelling. FCE verscheen dus met dezelfde elf spelers aan de aftrap als afgelopen vrijdag.

Beide ploegen startten even sterk aan de wedstrijd en hadden allebei moeite met het creëren van kansen. Na ruim tien minuten spelen was het de ploeg van Dick Advocaat die als eerste gevaarlijk werd. Een voorzet van Ricardo Kishna werd onderweg lichtjes aangeraakt door Jasper Dahlhaus, waardoor doelman Nigel Bertrams verrast werd en de eerste tegentreffer moest incasseren. De Blauwwitten keken daardoor al vroeg in de wedstrijd tegen een 0-1 achterstand aan.

Snel na de openingstreffer zochten de Blauwwitten de aanval op en kwamen ze via een gevaarlijke voorzet in het zestienmetergebied. Charles-Andreas Brym controleerde de bal, waarna hij omver werd gelopen. Scheidsrechter Robin Hensgens had een penalty kunnen, misschien zelfs wel moeten geven, maar besloot dit niet te doen. In de fase erna was het ADO Den Haag dat de gevaarlijkere ploeg was en meerdere grote kansen wist te creëren. Door meerdere reddingen van Nigel Bertrams en de verdediging die zich voor elke bal wierp, werd ervoor gezorgd dat de achterstand niet vergroot werd.

In het restant van de eerste helft kwamen zowel de Eindhovenaren als de Hagenaren niet meer tot scoren. Hierdoor gingen de ploegen met 0-1 stand op het scorebord de kleedkamers in.

De ploeg van Rob Penders verscheen zonder veranderingen aan de aftrap van de tweede helft, maar was wel meteen dreigend. De Blauwwitten zochten direct de aanval en werden via Charles-Andreas Brym gevaarlijk. De Canadese aanvaller kopte de bal echter over. ADO Den Haag reageerde snel en wist vrijwel meteen erna bijna de voorsprong te vergroten, maar het was opnieuw doelman Nigel Bertrams die met een knappe redding de bal uit zijn doel hield.

In het eerste deel van de tweede helft was FCE de bovenliggende partij. De ploeg van Rob Penders speelde veel beter dan in de eerste helft en was meerdere malen dreigend. Na ruim 65 minuten spelen werd een voorzet van Younes Mokhtar niet aangeraakt, waardoor doelman Sonny Stevens werd verrast en de bal moest laten gaan. FCE had echter geen geluk en vloog de bal aan de verkeerde kant van de paal.

Ook later in de tweede helft bleven de Blauwwitten de bovenliggende partij met de offensieve manier van spelen die er in de tweede helft werd gehanteerd en hiervoor werden ze uiteindelijk ook beloond.. Na een uitstekende voorzet van Tibo Persyn was het Naoufal Bannis die met een geweldige kopbal Sonny stevens kansloos achter liet. Op deze manier zorgde de invaller in de 76e minuut op prachtige wijze voor de gelijkmaker.

In de slotfase van de wedstrijd werd de ploeg van Rob Penders nog dominanter. Terwijl de Blauwwitten meerdere kansen wisten te creëren, werd er geen enkele kans weggegeven. De ploeg van Dick Advocaat kwam niet aan aanvallen toe en was alleen maar bezig met het tegenhouden van  het Eindhovense slotoffensief. De ploeg uit Den Haag wist het slotoffensief te overleven, maar zelf niet meer tot scoren te komen. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven is in op het AFAS Trainingscomplex in Wijdewormer tegen Jong AZ. De wedstrijd zal op vrijdag 17 maart om 20:00 worden afgetrapt. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – ADO Den Haag 1-1 (0-1) 11. Jasper Dahlhaus (eigen doelpunt) 0-1, 76. Naoufal Bannis 1-1. Scheidsrechter: Robin Hensgens. Geel: Guillem Rodriguez, Ricardo Kishna, Dhoraso Klas (ADO Den Haag). Aantal toeschouwers: 2168.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, D. Dorenbosch (56. Bogaers), Amevor, Seedorf, Dahlhaus; Kökcü (56. Mokhtar), Van Doorm (56. Bannis), De Keersmaecker; Brym (90+2. Sanoh), Rottier (87. Rego).

ADO Den Haag: Stevens; Asante, Hall, Rodriguez, Kemper; Klas, Kishna (85. Catic), Thomas; Severina, Verheydt (87. Esajas), Zwarts (85. De Waal).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca