Uitglijder voor FC Eindhoven tegen VVV-Venlo

Blauwwitten leiden een 0-2 nederlaag

De ene Limburgse ploeg is de andere niet. Daar waar FC Eindhoven afgelopen maandag tegen Roda JC Kerkrade een prima partij op de mat leverde, ging het vanavond tegen VVV-Venlo beduidend minder goed. In een regenachtig Jan Louwers Stadion verloren de Blauwwitten met 0-2.

Al vroeg in de wedstrijd kreeg VVV-Venlo een aantal enorme kansen in de schoot geworpen. Na drie minuten leidde balverlies op eigen helft tot bijna tweemaal toe de 0-1 in. Een schot van Levi Smans werd geblokt en even later moest Jorn Brondeel met de voet redding brengen op een inzet van diezelfde Smans.

FC Eindhoven sloeg snel terug met een kans van Evan Rottier. De FCE-aanvaller kwam na een snelle uitbraak door de Venlose-verdediging. De spits raakte de bal niet goed, waardoor diens inzet voorlangs ging.

In de zevende minuut gleed Farouq Limouri net voor de middenlijn uit, waarna Michiail Kosidis kon profiteren. De spits legde, na nog enkele meters gemaakt te hebben, de bal af op Magnus Kaastrup. De aanvaller heeft alle tijd om de bal langs Jorn Brondeel in het doel te schuiven. Een ongelukkige glijpartij zorgde vroeg in de wedstrijd voor een 0-1 achterstand voor FCE.

Het spekgladde veld zorgde tien minuten later weer voor een slippertje achterin. Bij de opbouw van Collin Seedorf en Farouq Limouri schoot de bal door op het natte kunstgras. Magnus Kaastrup ging er mee vandoor, maar ditmaal schoof de spits de bal voorlangs het doel van Jorn Brondeel.

Richting de rust werd FC Eindhoven nog tweemaal kansrijk via vrije trappen Sven Simons en Ozan Kökcu, alleen brachten deze pogingen VVV-Venlo-keeper Jan de Boer niet in gevaar. Aan de andere kant legde Elias Sierra voor rust nog één keer aan voor een afstandsschot, maar deze ging een paar meter over het Blauwwitte doel. Met een 0-1 achterstand konden de mannen van Willem Weijs de rust in gaan.

Na een teleurstellende eerste helft, begon FCE scherp aan het tweede deel van de wedstrijd. Farouq Limouri strooide weer met een pass die achter de Limburgse verdediging belandde. Via Justin Ogenia kwam de bal bij Evan Rottier. De FCE-spits legt de bal strak terug naar Sven Simons. Zijn inzet eindigde hard en laag, maar jammer genoeg ook op de benen van keeper Jan de Boer. De Blauwwitten begonnen opgewekt aan de tweede helft.

Ozan Kökcü kon kort hierna weer gevaarlijk worden via een vrije trap. De Azerbeidzjaans-international gaf de vrije bal net te veel draai mee, anders was keeper Jan de Boer kansloos geweest. Even later werd ook Sven Simons gevaarlijk uit een vrije schop. Deze keer kon keeper Jan de Boer wel tot een redding komen, door de bal nipt langs het doel te pareren.

Uit de corner werd FC Eindhoven niet gevaarlijk, maar in de counter kon VVV-Venlo vervolgens toeslaan. Na een snelle uitbraak kon de bal via Levi Smans teruggelegd worden op spits Michail Kosidis. De Griekse-spits zag zijn inzet naast de doelpalen verdwijnen.

De volgende kans was weer voor de Venlonaren. Linksback Simon Janssen werd opeens vogelvrij gelaten op de linkerflank. De assistsleider van VVV-Venlo kwam dit keer zelf aan bod voor een schot, alleen ging diens inzet via de Eindhoven-defensie over de achterlijn. Uit deze corner kon diezelfde Simon Janssen vervolgens, toch nog op het scorebord komen. De verdediger werd uit de hoekschop kort aangespeeld en schoot de bal tussen alles en iedereen door in de lange hoek. FC Eindhoven kwam zo in de 76ste minuut op een 0-2 achterstand.

FC Eindhoven ging gelijk weer in de tegenaanval via een afstandsschot van Justin Ogenia, waarmee de doelman Jan de Boer weer getest werd. David Garden kon even later ook bijna een terugspeelbal onderscheppen, waarna Evan Rottier in een kansrijke situatie kwam. Dit schot werd daarentegen ook gepareerd.

Langzaamaan tikten de secondes toch voorbij voor FC Eindhoven, dat na nog een afstandsschot van Sven Simons de doelman wel weer kon testen maar niet genoeg in de problemen kon brengen. Zo eindigde de wedstrijd in een 0-2 nederlaag voor de ploeg van Willem Weijs. Na de interlandperiode zal er een uitduel met FC Groningen voor 24 november op de kalender staan.

FC Eindhoven – VVV-Venlo 0-2 (0-1) 7. Magnus Kaastrup 0-1, 76. Simon Janssen 0-2. Scheidsrechter: Dunken Van De Velde (Bel). Geel: Mawouna Amevor (FC Eindhoven), Soulyman Allouch, Roel Janssen (VVV-Venlo). Aantal toeschouwers: 3675.

FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia, Amevor, Limouri (67. Van Doorm), Seedorf (50. Wouters), Dahlhaus; Dorenbosch, Kökcu, Simons; Rottier, Priske (67. Garden).

VVV-Venlo: De Boer; Lathouwers, Ketting, R. Janssen, S. Janssen; Klaasen. Smans, Sierra (90+1. Kluskens); Allouch (66. Timber), Kosidis (76. Doesburg), Kaastrup (76. Berden).

Fotografie PRO SHOTS | Jules van Iperen