Standvastig FC Eindhoven wint van NAC Breda

Evan Rottier en debutant August Priske zorgen voor een 2-0 zege

Vrijdagavond stond de wedstrijd tussen FC Eindhoven en NAC Breda op het programma. FC Eindhoven wist in dit duel als winnaar uit de strijd te komen. Goals van Evan Rottier en debutant August Priske zorgden voor een 2-0 eindstand, zodat de punten in Eindhoven bleven.

Deze Brabantse kraker begon met beide ploegen die de zinnen naar voren hadden gezet. Het eerste kwartier was dan ook gevuld met kansen voor beide partijen. Zo ontstond de eerste kans voor FC Eindhoven uit een slimme snelle inworp van Joey Sleegers. De bal belandde achter de Bredase defensie bij Evan Rottier, die de bal goed wist voor te zetten. Ozan Kökcü kwam in de afronding alleen net te kort en wist zijn inzet net langs het NAC-doel te plaatsen.

De volgende kans kwam snel hierna. Amevor won een kopduel van zijn directe tegenstander. De bal belandde bij Farouq Limouri, maar zijn schot miste het venijn om om het doelman Roy Kortsmit lastig te maken.

Hierna kwam NAC Breda aan de beurt. Een goede kapbeweging van Dominik Janosek leidde tot voorzet die bij Patriot Sejdiu aan wist te komenn, maar deze zag zijn schot geblokt worden door Jasper Dahlhaus. Vlak hierna wist Sabir Agougil zich nog vrij te spelen op randje zestien alleen belandde zijn inzet ruim over het Blauwwitte doel.

FC Eindhoven wist uiteindelijk als eerste op het scorebord te komen. Na een inspeelpass van Farouq Limouri richting Jasper Dahlhaus, kwam de bal via een de voet van Joey Sleegers bij Evan Rottier. De spits nam de bal goed aan, wist zichzelf sterk los te werken van de kop-grotere Boy Kemper en schoof de bal met links in de verre hoek langs Roy Kortsmit: 1-0 voor FCE.

De ploeg van Peter Hyballa probeerde zich na de tegentreffer toch nog terug te vechten in de wedstrijd. Dominik Janosek zette spits Tom Boere alleen voor het Blauwwitte doel. Deze bleek alleen minder scherp als Rottier en schoof zijn inzet vervolgens kruislings langs de palen van Borgmans.

Een volgende poging van de ploeg uit Breda wist wel het net te vinden, maar de grensrechter stak hier een stokje voor. Patriot Sejdiu stiftte de bal over Jort Borgmans heen die zich in de stuit van de hoge steekpass van Clint Leemans verslikte. Gelukkig voor de Eindhovenaren startte de Kosovaar in buitenspelpositie en konden de Blauwwitten met een 1-0 voorsprong de rust in gaan.

De mannen van Willem Weijs kwamen met een meer behoudende aanpak de kleedkamer uit en probeerden hun kansen via de counter te verkrijgen. Dit zorgde er dan ook voor dat NAC Breda de meerderheid van het balbezit kreeg. De verdediging van de Blauwwitten stond in de tweede helft sterk opgesteld en wist de meeste kansen van de gasten te smoren, voordat deze echt gevaarlijk konden worden. Toch wisten de Bredanaars er sporadisch doorheen te komen.

De eerste grote kans voor de ploeg uit Breda kwam in de zestigste minuut, maar hier wist aanvoerder Mawouma Amevor zijn lichaam op tijd voor de inzet van invaller Roy Kuijpers te gooien.

Een kwartier hierna moest Jort Borgmans ingrijpen met een knappe redding op een inzet van Sigurd Haugen, die zich na een voorzet van Kuijpers vrij wist te draaien voor het Eindhovense doel.

De eerste grote kans van de tweede helft voor de Blauwwitten kwam in de 84ste minuut. Een counter van Jasper Dahlhaus wist via een kopbal van Justin Ogenia tot in de zestien te komen, maar zijn schot schoof ver langs de goal van NAC Breda.

Het spelen op de counter loonde uiteindelijk wel voor de Blauwwitten, zo wist Joey Sleegers een pass rond de middellijn te onderscheppen en vervolgens August Priske alleen voor de goal te zetten. De spits die van Midtjylland was overgekomen deze week, wist zijn debuut te bekronen met een doelpunt. Voor Joey Sleegers was het zijn tweede assist van de avond. Dit doelpunt zorgde uiteindelijk voor de 2-0 eindstand in het voordeel van de Blauwwitten.

Volgende week vrijdag, 1 september, speelt FC Eindhoven de uitwedstrijd tegen Telstar. Het duel wordt gespeeld in het 711 Stadion en begint om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaart via fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – NAC Breda 2-0 (1-0) 23. Evan Rottier 1-0, 90+1. August Priske 2-0. Scheidsrechter: Rob Dieperink. Geel: Patriot Sejdiu, Jan van den Bergh, Cuco Martina (NAC Breda). Aantal toeschouwers: 2958.

FC Eindhoven: Borgmans; Persyn, Limouri, Amevor, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, Van Doorm, Kökcü (76. Ogenia); Rottier (63. Priske), Sleegers (90+3. Garden).

NAC Breda: Kortsmit; Lucassen (88. Vet), Martina, Van den Bergh, Kemper (64. Haugen); Janosek, Agougil (74. Van der Sande), Leemans; Sejdiu (46. Kuijpers), Boere, Wernersson.

Fotografie: FC Eindhoven Media | Johan Manders