Stadsderby eindigt in het voordeel van Jong PSV

FC Eindhoven heeft de Mini-Lichtstadderby tegen Jong PSV met 2-5 verloren. In een goedgevuld Jan Louwers Stadion, kwamen de Blauwwitten na een 0-2 ruststand, via Mart Lieder en Evan Rottier, tot tweemaal toe terug in de wedstrijd, maar zagen de beloften van PSV uitlopen naar 2-5.

In samenwerking met een aantal (maatschappelijke) partners van de club was de stadsderby online uitverkocht. Enkel een aantal kassa tickets waren nog te koop. En dat was te zien. Bij de opening van de wedstrijd werd flink uitgepakt. Met prachtig blauw-wit vuurwerk werd de avond knetterend ingeluid.

De eerste kans was voor de uitploeg. Dantaye Gilbert door vrij voor het doel op, maar Jorn Brondeel kon redding brengen. Vervolgens kon FC Eindhoven een paar keer in de buurt komen van Kjell Peersman, maar geen grote kansen werden gecreëerd.

In de negentiende minuut moest Kjell Peersman, de keeper van Jong PSV, de kruising in springen om een van richting veranderende bal van Justin Ogenia tegen te houden. Het had weinig gescheeld of de Blauwwitten waren op voorsprong gekomen. Even later benutte Jong PSV aan de andere kant een kans. Jevon Simons kon schieten en kreeg de bal in het net, hiermee werd de tussenstand 0-1.

Het leek erop dat de Blauwwitten niet lekker in de wedstrijd konden komen, want in de 27ste minuut bereikte Jevon Simons Mohamed Nassoh, die de bal voorbij Jorn Brondeel in de hoek plaatste.

in de 32ste minuut werd bijna de aansluitingstreffer gemaakt. Collin Seedorf gaf een voorzet die door Sven Simons richting de verre hoek werd gekopt, maar Kjell Peersman wist de nul voor Jong PSV te behouden. Met een 0-2 achterstand werd de rust ingegaan.

De tweede helft kon niet beter beginnen voor de thuisploeg. De in de rust ingevallen Mart Lieder maakte na twee minuten in de tweede helft de aansluitende 2-1. In de minuten die volgden kreeg FC Eindhoven nog een paar grote kansen. Eerst kwam Mart Lieder net een voetje tekort om de gelijkmaker binnen te tikken. Een minuut later moest Kjell Peersman de bal tot hoekschop verwerken na een inzet van Ozan Kökcü. De gelijkmaker leek dichtbij, totdat Jong PSV vanuit een counter een gevaarlijke kans opbouwde, waaruit via Tay Abed de 1-3 werd gemaakt.

In de 55ste minuut werd het gat opnieuw gedicht. Evan Rottier kopte, na een goed genomen hoekschop van Sven Simons, de bal binnen de palen. In de minuten die volgden was het gevecht voor de gelijkmaker duidelijk aanwezig. De Blauwwitten voerden de druk op en probeerden op elk moment het bal te bemachtigen. Na ruim een uur spelen voorkwam Bjorn Brondeel de 2-4 en kopte Luuk Wouters een inzet van Emmanuel van de Blaak van de doellijn.

Het duel liet de supporters op het puntje van hun stoel zitten, want vervolgens waren de Blauwwitten weer aan zet. Mart Lieder kreeg vanuit een voorzet van Luuk Wouters de kans om te koppen, maar de gelijkmaker bleef uit.

In de 63ste minuut kreeg Jong PSV een strafschop. Deze bal werd door Emmanuel van de Blaak behendig binnen getikt. Zo werd het gat weer vergroot naar een 2-4. Maar de achtervolging van van FC Eindhoven bleef aan. in de minuten die volgden kwam de thuisploeg meerde malen in de buurt van de goal, maar de kansen gingen over.

Niet alleen creëerde FC Eindhoven kansen, want zowel in de 73ste als in de 76ste minuut moest de thuisploeg in actie komen om de schoten uit de goal te verdedigen. In de minuten die volgden ging de wedstrijd heen en weer. Mart Lieder kwam nog twee keer dicht in de buurt van een goal en verschillende aanvallen werden opgebouwd. Alleen de score op het score bord veranderde niet. Totdat Mohamed Nassoh in de extra tijd de 2-5 binnen schoot. Hiermee eindigde de avond in het Jan Louwers Stadion.

Volgende week spelen de Blauwwitten niet op vrijdagavond, maar staat de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag gepland op zaterdagmiddag om 16:30 uur. Reis jij met ons mee? Koop hier alvast je tickets!

FC Eindhoven – Jong PSV 2-5 (0-2) 22. Jevon Simons 0-1, 27. Mohamed Nassoh 0-2, 47. Mart lieder 1-2, 50. Tay Abed 1-3, 56. Evan Rottier 2-3, 64. Emmanuel van de Blaak 2-4 (strafschop), 90+3. Mohamed Nassoh 2-5. Scheidsrechter: Martin Pérez. Geel: geen. Aantal toeschouwers: 4183.

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf (71. Persyn), Amevor, Wouters, Ogenia (77. Dahlhaus); El Bouchataoui (46. Lieder), Dorenbosch (86. Van Doorm); S. Simons (86. Priske), Kökcü, Rottier, Sleegers.

Jong PSV: Peersman; Van de Blaak, Egan-Riley, Dams, Jansen; Geerts (66. Van den Heuvel), Nassoh, Jiminez; Abed, J. Simons, Gilbert (57. Bars).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders