Jong AZ – FC Eindhoven staat voor de deur

Blauwwitten reizen af naar Alkmaar

Na een competitieloze week, in verband met interlandvoetbal, staat voor FC Eindhoven op vrijdag 15 september de vierde wedstrijd van het seizoen op het programma. Twee weken geleden boekten de Blauwwitten een 0-1 uitoverwinning geboekt op Telstar. Deze week reist FC Eindhoven opnieuw af naar Noord-Holland. Op het AFAS Trainingscomplex in Wijdewormer is Jong AZ de tegenstander.

FC Eindhoven behield wedstrijdritme door achter gesloten deuren te oefenen bij en tegen Helmond Sport. Hier wist FCE, na een late goal van David Garden, met een 0-1 overwinning terug naar Eindhoven af te reizen.

Beloften uit Alkmaar

Jong AZ is het huidige seizoen wisselvallig van start gegaan, zo werden er tot op heden twee overwinningen en twee verliespartijen op de balans gezet. De laatste wedstrijd die de Alkmaarders speelden, was de verloren wedstrijd tegen ADO Den Haag. In dit duel kwamen de beloften van de Kaaskoppen snel op voorsprong via KKD-Topscorer Jayden Addai, die met zijn snelheid twee verdedigers van ADO kansloos achter zich liet. Hiermee zette de jonge aanvaller zijn doelpuntenteller alweer op zes treffers. Door vier Haagse hoekschoppen werd uiteindelijk een 4-1 eindstand genoteerd in het voordeel van de Hagenezen. In de andere verliespartij, tegen NAC Breda, kreeg Jong AZ ook een doelpunt uit een hoekschop tegen. In de wedstrijd van vrijdag zullen er voor de Blauwwitten dus wellicht kansen liggen uit de standaardsituaties.

Een deel van de Jong AZ-selectie, die afgelopen seizoen bij de Youth League-triomf meespeelde, is afgelopen week naar Argentinië afgereisd voor de Youth league Finalissima. In het La Bombanera speelde Jong AZ tegen de beloften van Boca Juniors in de strijd om de wereldbeker voor jeugdelftallen. De wedstrijd eindigde na 90 minuten in een 1-1 gelijkspel. Via penalty’s wisten de Argentijnen in het eigen stadion de winst te pakken.

In deze wedstrijd vielen bij Jong AZ basiskrachten Nick Twisk en topschutter Jayden Addai beiden geblesseerd uit. Het is dus maar de vraag of deze spelers zich klaar kunnen maken voor de wedstrijd van vrijdag.

Historische balans

Aankomende vrijdag zal de dertiende ontmoeting tussen Jong AZ en FC Eindhoven plaatsvinden op het AFAS Trainingscomplex. In de twaalf voorgaande ontmoetingen werd er acht keer gewonnen door de Blauwwitten en één keer gelijkgespeeld. Drie wedstrijden eindigden in het voordeel van Jong AZ.

Jong AZ is de laatste ploeg die in Nederland toetrad tot het betaalde voetbal. In 2017/2018 kreeg Jong AZ als kampioen van de tweede divisie de kans om Achilles’29 te vervangen in het laatste seizoen van de Jupiler League. In dat seizoen werd de uitwedstrijd met 1-2 gewonnen door twee goals van toenmalig FCE-spits Mart Lieder.

Een uitwedstrijd bij de beloften van AZ is vaker een succes gebleken. Van de zes uitwedstrijden werd vier keer gewonnen, maar één keer verloren en eenmaal werden de punten gedeeld. De Blauwwitten zullen met een goed gevoel afreizen naar Wijdewormer en proberen uiteraard de ongeslagen reeks hoog te houden.