Halve finale op het spel in Almere

Voorbeschouwing Almere City FC – FC Eindhoven

Met een 1-0 voorsprong op zak, gaat FC Eindhoven het vrijdagavond opnieuw opnemen tegen Almere City FC. In de terugwedstrijd in Almere wordt beslist wie de eerste halve finalist wordt van de Keuken Kampioen Play-Offs. Een duel met grote belangen.

Maandagavond was het feest in het Jan Louwers Stadion. Kind van de club, Dyon Dorenbosch had namelijk ‘zijn’ FC Eindhoven naar een 1-0 overwinning gekopt. En dan was er ook nog dat andere verhaal van de avond. Jort Borgmans, ook uit de eigen jeugdopleiding, moest in de tweede helft Nigel Bertrams vervangen. Dit deed hij met verve en met twee uitstekende ingrepen hield de jongeling de Blauwwitten op de been. Na het laatste fluitsignaal was er vreugde, maar ook besef dat er nog niks gewonnen is. Vrijdag moet de klus geklaard worden; in het Yanmar Stadion in Almere.

Vrijdag dus de return. In het Yanmar Stadion kent FCE een niet al te beste historie. Negentien keer eerder ging FC Eindhoven richting de Flevopolder, slechts vier keer ging het met een overwinning op zak terug richting Eindhoven. Daar zat ook één bekerzege tussen. In 2011 won FC Eindhoven in de derde ronde met 1-2 bij Almere City FC en ging het door naar de achtste finales. Voor de laatste zege van FCE in Almere, moeten we terug naar 2016.

De Blauwwitten kwamen in de eerste helft op voorsprong, door een strafschop. Jinty Caenepeel werd gevloerd in de zestien en ging zelf achter de bal staan. Hij schoot deze onhoudbaar achter City doelman Agil Etemadi. In het laatste kwartier leek het maar weer eens fout te gaan voor FCE in Almere, waarneer de bal nu aan de andere kant op de stip ging. Jason Oost wist de bal achter Ruud Swinkels te krijgen en de beide ploegen weer langs elkaar te zetten. Drie minuten later was het echter Anthony van den Hurk die met een bekeken schot voor de 1-2 tekende. De score had nog hoger uit kunnen vallen, want in de 86ste minuut kreeg FCE nog een strafschop. Anthony van den Hurk mocht het doen, maar Etemadi had deze keer wél een antwoord.

Eerder dit seizoen kwamen beide ploegen elkaar al tegen op het natuurgras van het Yanmar Stadion. In een gelijkopgaande wedstrijd kreeg Almere City FC laat in de tweede helft een strafschop, na een vermeende handsbal van Mawouna Amevor. Jeredy Hilterman wist wel raak met dit buitenkansje en schoot hard de 1-0 binnen. Drie minuten later was het echter alweer gelijk. Collin Seedorf torende hoog boven iedereen uit en kopte de corner van Sven van Doorm achter een de Almeerse doelman.

Wie, wat, waar, wanneer?

Mocht FC Eindhoven voor het tweede jaar oprij de halve finale van de play-offs halen, dan wacht de winnaar van het duel tussen Willem II en VVV-Venlo. De eerste wedstrijd tussen die twee ploegen eindigde dinsdagavond in een 3-2 overwinning voor de Geel-Zwarten uit Venlo. Zaterdagmiddag staat de return in Tilburg op het programma.

Mocht FC Eindhoven de halve finale halen, weet het, dankzij de achtste positie in de eindstand, dat het sowieso eerst een thuiswedstrijd moet gaan spelen. Deze zal plaatsvinden op dinsdag 30 mei om 20:00. Op zaterdag 3 juni zou dan de return zijn in Venlo of Tilburg. Deze wedstrijd zal om 16:30 beginnen.

Vrijdagavond zal FC Eindhoven gesteund worden door vijf volle bussen met supporters. We hebben nog een beperkt aantal plekken over. Wil je mee? Haal dan hier je tickets. Let op! Het is een verplichte buscombi!