Geen punten in gelijk opgaand duel

FC Eindhoven verliest met 0-1 van De Graafschap

Op een koude vrijdagavond heeft FC Eindhoven de eerste wedstrijd van 2024 met 0-1 verloren. Invaller Ralf Seuntjens scoorde in de 66e minuut het enige doelpunt van de wedstrijd.

De openingsfase begon aanvallend voor FC Eindhoven. De Blauwwitten namen het voortouw in het eerste kwartier. Het spel werd voornamelijk gespeeld op de helft van De Graafschap, maar naast een hoekschop van Ozan Kökcu, die door Luuk Wouters werd naast gekopt, werden er geen grote kansen geproduceerd.

Na een kwartier ging het spel op en neer.  De eerste kans aan de kant van De Graafschap werd goed gered door Jorn Brondeel. De keeper moest in de zestiende minuut in actie komen, en hield een schuiver van Philip Brittijn uit de benedenhoek, waarmee een achterstand werd voorkomen.

De eerste wissel van de wedstrijd vond, noodgedwongen, vroegtijdig plaats. Na een botsing van Collin Seedorf met Devin Haen in de 24ste minuut moest Seedorf na een blessurebehandeling het veld verlaten. Farouq Limouri kwam als vervanger in het veld.

Na een half uur begon De Graafschap grip terug te krijgen op de wedstrijd met opnieuw twee gevaarlijke acties kort op elkaar. Jorn Brondeel wist opnieuw de wedstrijd in een gelijke stand te houden met een redding op een schuiver van Philip Brittijn en enkele minuten later op een inzet van dichtbij van Devin Haen.

De eerste helft eindigde met aanvallende kopkansen vanuit de Blauwwitten.  Ozan Kökcü en Luuk Wouters waren dicht bij een treffer.

De openingsfase van de tweede helft was voor beide ploegen wat aftasten. Na tien minuten wist De Graafschap vanuit een hoekschoep van FC Eindhoven een aanvallende counter in te zetten. Via Simon Colyn belandde de bal in het zijnet.

Halverwege de tweede helft, in de 66e minuut bracht de ingevallen Ralf Seuntjens via een uithaal de Doetinchemers op voorsprong. Vlak na de openingstreffer creëerde De Graafschap opnieuw een grote kans. Hierbij moest Jorn Brondeel opnieuw in actie komen en voorkwam de 0-2 van Başar Önal.

In de 74ste minuut werd bijna de gelijkmaker gemaakt. Een inzet van Justin Ogenia werd van de doellijn gehaald, hieruit kwam een gevaarlijk rebound van Evan Rottier, maar ook die wist niet in het net te belanden. De jacht op de aansluitingstreffer leek aangezet. Enkele minuten later creëerden de Blauwwitten opnieuw een gevaarlijke kans. Via Joey Sleegers belandde de bal in het doel, maar de gelijkmaker werd afgekeurd door buitenspel van Ozan Kökcü.

In de slotfase ging de wedstrijd opnieuw op en neer. Beide clubs hebben grote kansen gehad in het duel, maar uiteindelijk bleef de 0-1 stand op het scorebord staan.

Aankomende maandag komen de Blauwwitten opnieuw in actie tijdens de inhaalwedstrijd tegen Roda JC Kerkrade. Kaarten voor dit duel zijn te verkrijgen via fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – De Graafschap 0-1 (0-0) 66. Ralf Seuntjens 0-1. Scheidsrechter: Wouter Wiersma. Geel: Başar Önal, Tristan van der Gilst (De Graafschap). Aantal toeschouwers: 2745.

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf (26. Limouri), Dorenbosch, Amevor, Wouters (76. Persyn), Ogenia; El Bouchataoui (83. Van Doorm), Simons (83. Kestens); Kökcü, Rottier, Sleegers.

De Graafschap: Jansen; Fortes, Hardeman, Schenk, Schoppema (46. Van Riel); Colyn (76 Yadir), Brittijn, Warmerdam; Bosilj (76. Van der Gilst), Haen (60. Seuntjens), Önal (82. Willemsen).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders