Geen doelpunten bij Jong AZ – FC Eindhoven

Blauwwitten incasseren voor de derde keer in vier wedstrijden geen tegendoelpunt

Op vrijdagavond mocht FC Eindhoven afreizen naar het Noord-Hollandse Wijdewormer voor een competitieduel met Jong AZ. Na een sterke eerste helft wist FC Eindhoven niet verder te overtuigen. De wedstrijd eindigde in een doelpuntloos gelijkspel: 0-0.

Op het AFAS-Trainingscomplex startte de wedstrijd in een relatief rustig tempo, waarin beide ploegen elkaar nog aan het aftasten waren. FC Eindhoven startte vanavond met August Priske in de punt van de aanval. De van Midtjylland gehuurde spits maakte hiermee zijn basisdebuut voor de Blauwwitten.

Na zes minuten viel de eerste kans aan Eindhovense kant te noteren. Priske wist Jong-AZ aanvoerder Wouter Goes in eigen zestien van de bal af te zetten. De Deense spits legde de bal af op een inlopende Sven van Doorm, maar de middenvelder wist zijn inzet aan de verkeerde kant van de paal te werken.

In de 14de minuut kreeg FCE een tweede kans. Mawouna Amevor zag veel ruimte aan de rechterkant en werd met een steekbal van Evan Rottier naar de achterlijn gestuurd. Een strakke lage voorzet kwam voor de voeten van Dyon Dorenbosch. Zijn harde schot, in de korte hoek, werd geblokt door een verdediger van de thuisploeg.

Halverwege de eerste helft doken de Blauwwitten weer voor het doel van Jong AZ op. Ditmaal kwam er een scrimmage voort uit een schot van Sven van Doorm. Hierin volgden meerdere inzetten van respectievelijk August Priske, Joey Sleegers en Evan Rottier, maar de Jong AZ-defensie wist voor elke inzet een blok te zetten.

FC Eindhoven bleef de rest van de eerste helft de dominantere partij, met het merendeel van het balbezit. Zo kreeg Evan Rottier weer een kans, maar de spits zag zijn inzet het vangnet ingaan. Ook joey Sleegers wist na een counter de zestienmeter van de beloften te bestormen maar zag zijn inzet langzaam in de handen van Owusu-Oduro rollen.

Richting het eind van de eerste helft kreeg FC Eindhoven dan de laatste grote kans voor het rustsignaal. De vrije trap van Joey Sleegers eindigde bij de tweede paal. Hier wist Mawouna Amevor zich los te werken van mede-aanvoerder Wouter Goes. De bal belandde op het hoofd van de FCE-aanvoerder, nadat doelman Rome-Jayden Owusu-Oduro volledig onder de voorzet doorschoot. De kopbal van de Togolees international eindigde spijtig genoeg naast het opengelaten doel.

Jong AZ kwam na een teleurstellende eerste helft op zijn minst gezegd scherp uit de kleedkamer. Zo scoorde Ro-Zangelo Daal binnen twee minuten, maar het doelpunt ging wegens buitenspel niet door. Een minuut later ging de vlag opnieuw omhoog, ditmaal na een raak schot van Finn Stam.

FC Eindhoven wist langzaamaan weer terug in de wedstrijd te komen. Na twintig minuten kwam er weer een inswingende vrije trap van Sleegers. Ditmaal werd Seedorf bij de tweede paal gevonden, die de bal teruglegde op Mawouna Amevor. De punter van de centrale verdediger eindigde vervolgens in de boarding.

Na een lange inworp van Seedorf, een wapen dat vaker gebruikt werd tijdens het duel, kwam de bal uiteindelijk bij Sven van Doorm. Diens volley was gevaarlijk, maar Rome-Jayden Owusu-Oduro bracht nogmaals redding.

Met ingang van het laatste kwartier kwam Jong AZ er weer een keer gevaarlijk uit. Met een overtal van spelers werd de Eindhovense helft bestormt. Uiteindelijk kwam er een venijnig schot van invaller Damienus Reverson. Jorn Brondeel wist knap redding te brengen en de bal weg te boksen.

De Blauwwitten gaven in de slotfase extra gas en zette aan tot een counter waarbij de hele voorhoede betrokken was. Een strakke voorzet van Jasper Dahlhaus schoot iedereen voorbij, tot Justin Ogenia vanaf de rechterflank de bal kon oppikken. De invaller kapte naar binnen en zag zijn schot in de verre hoek rakelings voorlangs zijn.

Doelpunten bleven na negentig minuten uit in Wijdewormer. Na een sterke eerste helft en een wat teleurstellende tweede helft eindigt de wedstrijd in de brilstand: 0-0.

Aanstaande maandag staat er weer een wedstrijd op het programma. In het eigen Jan Louwers Stadion neemt FC Eindhoven het op tegen ADO Den Haag. De Hagenezen hebben hun laatste drie wedstrijden gewonnen en dus zullen de Blauwwitten alle steun nodig hebben om de ongeslagen seizoenstart voort te zetten. Blauwwitten steunen? Koop dan uw kaarten via fc-eindhoven.nl/tickets!

Jong AZ – FC Eindhoven 0-0 (0-0) Scheidsrechter: Robin Vereijken. Geel: Dave Kwakman, Jurre van Aken (Jong AZ), Farouq Limouri, Tibo Persyn (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 506.

Jong AZ: Owusu-Oduro; Van Aken, Goes (46. Berkhout), Dekker, Stam; Postma, Kwakman, Schouten (46. Smit); Kewal, Meerdink (66. Reverson), Daal.

FC Eindhoven: Brondeel; Persyn (71. Ogenia), Limouri, Amevor, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, Van Doorm (78. Kökcü); Rottier, Pryske, Sleegers.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan