Geen doelpunten bij FC Eindhoven – TOP Oss

Op de regenachtige maandagavond mocht FC Eindhoven thuis aantreden tegen TOP Oss. Eerder in het seizoen wisten de Blauwwitten voor de TOTO KNVB Beker in het Frans Heesen Stadion nog met 1-0 te winnen van de Ossenaren. Ditmaal bleef de brilstand de hele wedstrijd op het scorebord staan. Met name door een paar knappe reddingen van Jorn Brondeel kon FC Eindhoven in eigen huis de nul houden.

De wedstrijd begon aftastend van beide kanten. Na tien minuten afwachten kwam de eerste grote kans aan de kant van de Ossenaren. Arthur Allemeersch werd in een snelle omschakeling achter de FCE-verdediging gezet, maar de spits van TOP Oss zag zijn inzet in de korte hoek gepareerd worden door Jorn Brondeel.

De gasten uit Oss kregen ook de tweede kans. Ilounga Pata kreeg wat ruimte aan de rechterkant en zijn voorzet kwam bij Thijs van Leeuwen op het hoofd, maar de aanvallende middenvelder kon zijn kopbal niet tussen de Eindhovense doelpalen krijgen.

Het eerste echt gevaarlijke schot voor de Blauwwitten kwam na een klein half uur. Via een combinatie met Dyon Dorenbosch kon Sven Simons van twintig meter aanleggen voor een afstandsschot, dat nipt naast het doel van de Ossenaren ging. Hiervoor waren er voor FC Eindhoven een aantal kleine kansen via Ozan Kökcü, maar diens pogingen konden TOP Oss- keeper Mike Havekotte niet in gevaar brengen.

Net voor rust kwam FC Eindhoven opnieuw gevaarlijk voor het doel van TOP Oss. Farouq Limouri schoof het middenveld in om vervolgens met een zeer knappe bal Ozan Kökcü tussen de verdediging en de keeper vrij te zetten. De Azerbeidjaans international kopte de bal in de verre hoek achter Mike Havekotte, alleen vlagde de grensrechter en keurde scheidsrechter Ingmar Oostrom dit doelpunt wegens buitenspel af.

TOP Oss kon voor rust nog een keer het doel van de Blauwwitten onder vuur leggen. Jonathan Mulder legde van afstand nog een keer aan voor een afstandspoeier, maar Jorn Brondeel kon nogmaals tot redding komen. Deze redding zorgde er mede voor dat er met de brilstand de rust in gegaan werd.

In de tweede helft kwam de ploeg van Willem Weijs al sneller voor het doel van TOP Oss. Een hoekschop van Sven Simons bleef in het strafschopgebied hangen, waarna Dyon Dorenbosch zich als eerste bij de bal kon melden. Diens doelpoging ging net naast het doel door een knappe redding van Mike Havekotte.

De wedstrijd kwam zo langzaamaan tot leven. TOP Oss kon even later via Thijs van Leeuwen aanleggen voor een schot. De poging van de middenvelder krulde gelukkig voorbij het Eindhovense doel. FC Eindhoven kon even later op de counter ook weer toeslaan. Justin Ogenia kwam met veel ruimte vrij op de rechterflank en mocht vervolgens een schot lossen, maar nogmaals was Mike Havekotte een sta-in-de-weg voor de Blauwwitten.

In de 75ste minuut leek Farouq Limouri zich te verslikken in een steekpass. Invaller Konstantinos Doumtsios kwam hierdoor volledig vrij voor Jorn Brondeel. De Griekse aanvaller had veel tijd om te schieten en plaatste de bal in de korte hoek, maar de Belgische doelverdediger wist het FCE-doel met een hele sterke redding schoon te houden.

TOP Oss leek in de slotfase aan de deur te kloppen voor de openingstreffer. Spits Konstantinos Doumtsios kwam na zijn gemiste poging nog tweemaal voor Jorn Brondeel, maar kon beide kansen niet op doel krijgen. Daarna kwam Arthur Allemeersch in zijn eentje voor het FCE-doel. Jorn Brondeel maakte zijn doel klein, waardoor de TOP Oss-spits de bal langs de palen schoof. Ook kwam Thijs van Leeuwen snel hierna tot een kans, maar hier kon Brondeel wel een hand tegen krijgen.

FC Eindhoven kwam in de tegenstoot ook tot een grote mogelijkheid. Een vrije trap van Sven van Doorm kwam goed aan bij Farouq Limouri, die zijn kopbal uiteen zag spatten op het doel. Ook in de rebound kon Evan Rottier de bal net niet genoeg richting geven.

De volgende en laatste kans was ook weer voor de Blauwwitten. FCE-aanvoerder Mawouna Amevor zorgde als extra spits nog voor gevaar. Een vroege voorzet van Dyon Dorenbosch belandde na terugleggen van Evan Rottier bij Amevor. De Togolees was te sterk voor zijn directe tegenstander en schoot de bal van dichtbij richting het doel van de Ossenaren, alleen stond daar weer TOP Oss-keeper Mike Havekotte in de baan van het schot. Zo leken de Blauwwitten op het laatst nog kansrijk op de overwinning, maar bleef de 0-0 beginstand op het scorebord in het Jan Louwers Stadion staan.

Aanstaande vrijdag 1 december staat er om 20.00 weer een wedstrijd op het programma voor de Blauwwitten. Ditmaal reist de ploeg van Willem Weijs af naar Leeuwarden voor een duel met SC Cambuur. Meereizen met de Blauwwitten? Koop dan hier je tickets!

FC Eindhoven – TOP Oss 0-0 (0-0) Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Geel: Mawouna Amevor (FC Eindhoven), Jonathan Mulder, Thomas Cox, Enrico Hernández, Arthur Allemeersch (TOP Oss). Aantal toeschouwers: 1920

FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia, Amevor, Limouri, Wouters, Dahlhaus; Dorenbosch, Simons; Rottier, Garden (56. Van Doorm), Kökcü.

TOP Oss: Havekotte; Troupée (33. Cox), Van Eijma, Mac-Intosh (90. Pavlidis), Lambrix, Mulder; Pata, Van Leeuwen, Kuijpers (64. Doumtsios), Allemeersch, Hernández (64. Van Peer).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders