FCE sluit competitie af als achtste

Blauwwitten kunnen zich opmaken voor een tweeluik tegen Almere City FC

FC Eindhoven heeft een punt overgehouden aan het bezoek aan PSV Campus De Herdgang. Het duel tussen de twee Eindhovense ploegen kwam nooit echt los. FCE was dreigender, maar moest in de tweede helft in de achtervolging. Koen Oostenbrink wist uiteindelijk met een heerlijke dropkick een gelijkspel uit het vuur te slepen.

Voor de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen hoefde FC Eindhoven niet ver af te reizen. In eigen stad was De Herdgang in Strijp het strijdtoneel van Jong PSV – FC Eindhoven. De Blauwwitten begonnen met een gewijzigde basiself, ten opzichte van de verloren Derby tegen Helmond Sport. Justin Ogenia en Ozan Kökcü begonnen in de basis. Charles-Andreas Brym keerde terug na een korte blessure.

In de openingsfase werd FCE meermaals met de rug tegen de muur gezet door de Rood-Witten stadsgenoten. Veel kansen leverde dit niet op, één om precies te zijn. Een snelle counter kon door Isaac Babadi op zo’n acht meter van de goal van Bertrams worden ingeschoten, maar de doelman stond goed opgesteld en kon de inzet keren. Hierna wist FCE haar ritme te vinden en zich steeds meer en meer richting het doel van Jong PSV te begeven.

Onder aanvoering van een bedrijvige Charles-Andreas Brym werd meermaals het doel onder vuur genomen. Doelman Kjell Peersman stond echter goed te keepen en hield de Blauwwitten van scoren af.

Ongeveer halverwege de eerste helft schreeuwde iedereen in Blauw-Wit om een strafschop, maar scheidsrechter Wiersma besloot, met twijfel, de bal niet op elf meter te leggen. Charles-Andreas Brym werd goed weggestoken en ging alleen op de doelman af. Een eerste sliding van een verdediger van Jong PSV was goed op de bal, maar een tweede sliding raakte alleen de benen van de Canadees. Geen penalty volgens de arbitrage.

In de tweede helft kwam het wat meer los. Dit kwam vooral omdat Jong PSV razendsnel op voorsprong kwam. Een messcherpe counter van de beloften werd simpel binnen gewerkt door dé spits in vorm; Jason van Duiven. Hierna werden er bij beide ploegen veel wissels toegepast, wat het spel niet ten goede kwam.

Een van die wissels, Koen Oostenbrink, bleek later wel goud waard voor de ploeg van Rob Penders. Een voorzet werd niet goed verwerkt door de verdediging van Jong PSV, waarna de man uit Veldhoven de bal in één keer richting de goal stuurde. Die bal was zo hard en zuiver, dat Peersman nu echt kansloos was en dus stond de verdiende 1-1 op het bord.

In het restant van de wedstrijd was het vooral FCE dat opzoek ging naar de overwinning. Vooral Lamine Diaby-Fadiga was met een aantal schoten en kopballen dichtbij, maar tussen de palen gingen ze niet. FCE kan door het gelijke spel, nu definitief gaan richten op de play-offs. Tegenstander in de eerste ronde is de nummer drie van de ranglijst: Almere City FC. De eerste wedstrijd vindt aanstaande maandag al plaats, in het eigen Jan Louwers Stadion. Aanvang is 20:00 uur. Vrijdag 26 mei zal de return plaats vinden, in het Yanmar Stadion in Almere. Ook daar is de aanvang 20:00 uur.

Voor tickets kun je terecht op fc-eindhoven.nl/tickets. Ook zal er zaterdag en zondag van 10:00 uur tot 13:00 uur een extra verkoop moment zijn bij het Jan Louwers Stadion.

Jong PSV – FC Eindhoven 1-1 (0-0) 56. Jason van Duiven 1-0, 62. Koen Oostenbrink 1-1. Scheidsrechter: Wouter Wiersma. Geel: Isaac Babadi, Livani Comenencia, Mylian Jiminez (Jong PSV). Aantal toeschouwers: 1325.

Jong PSV: Peersman; Comenencia, Seelt, van de Blaak (87. Arts), Jiminez; Tielemans (61. Dams), Nassoh (73. Van den Heuvel), Colyn; Sealy (73. Gonzaga), Van Duiven (61. Priske Flyger), Babadi.

FC Eindhoven: Bertrams; Ogenia, Seedorf, Amevor, Janssen, Rego; Van Doorm (60. Mokhtar), De Keersmaecker (46. Oostenbrink), Kökcü (73. Kestens); Brym (60. Diaby-Fadiga), Bannis (60. Rottier).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan