FCE proeft het zoet van de overwinning weer eens

Telstar wordt in het BUKO Stadion met 0-1 verslagen

Na vijf nederlagen op rij heeft FC Eindhoven eindelijk weer weten te winnen. In de Klassieker van De Eerste divisie werd Telstar met 0-1 verslagen. Een doelpunt in de eerste helft van Charles-Andreas Brym zorgde ervoor dat de Blauwwitten de drie punten mee naar Eindhoven namen en er een einde kwam aan de negatieve reeks.

FC Eindhoven verscheen met twee wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van de wedstrijd tegen De Graafschap. Mawouna Amevor keerde na een schorsing terug in de startopstelling, terwijl ook Justin Ogenia weer in de startopstelling mocht plaatsnemen. Zij vervingen Jarno Janssen en Ozan Kökcü.

In het eerste deel van de wedstrijd waren de Blauwwitten de bovenliggende partij. De ploeg van Rob Penders was meerdere keren dreigend en pakte na ruim twintig minuten spelen verdiend de voorsprong. Een goed genomen hoekschop van Sven van Doorm werd knap doorgekopt door Mawouna Amevor. De aanvoerder van FCE wist Charles-Andreas Brym te bereiken, waarna de Canadees van dichtbij de 0-1 binnenkopte.

Even later werd FCE weer gevaarlijk. Charles-Andreas Brym stoomde na een sterke individuele actie op naar het doel. In het zestienmetergebied speelde de doelpuntenmaker opnieuw een verdediger uit waarmee hij ruimte voor een schot wist te creëren. Het schot van de Canadees werd licht aangeraakt waardoor de bal rakelings naast rolde.

In het restant van de eerste helft bleef FCE de boventoon voeren, maar konden de Eindhovenaren hun overwicht niet omzetten in een doelpunt. In de slotfase van de eerste helft creëerde Telstar zelfs een één op één situatie. Nigel Bertrams bleef echter goed naar de bal kijken en tikte de bal voor de voeten van Christos Giousis weg. Dit zorgde ervoor dat de Blauwwitten met een 0-1 voorsprong de kleedkamers in gingen.

De Noord-Hollanders stapten sterker de kleedkamers uit waardoor het spelbeeld veranderde. De ploeg van Mike Snoei was dreigend en werd zelfs de bovenliggende partij. Toch was Telstar lang niet in staat om de Eindhovenaren in problemen te brengen. Pas na ruim zeventig minuten spelen werden ze echt gevaarlijk. De ploeg uit Velsen-Zuid kreeg een vrije trap op een gevaarlijke plek, echter werd de bal hoog over het doel geschoten.

In het restant van de tweede helft waren beide ploegen niet meer in staat om grote kansen te creëren. Zowel FCE als Telstar hadden moeite door elkaars verdediging heen te komen en elkaars doelmannen te testen. Dit betekende dat er geen doelpunt meer werd gescoord en de Blauwwitten met een 0-1 eindstand het veld afstapten. Hierdoor nam de ploeg van Rob Penders de drie punten mee terug naar Eindhoven en werd er een einde gemaakt aan de negatieve reeks van vijf nederlagen op rij.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven is in het Jan Louwers Stadion tegen Jong Ajax. De wedstrijd zal op vrijdag 10 maart om 20:00 worden afgetrapt. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

Telstar – FC Eindhoven 0-1 (0-1) 23. Charles-Andreas Brym 0-1. scheidsrechter: Marc Nagtegaal. Geel: Özgur Aktas, Yahya Boussakou (Telstar), Tibo Persyn (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 2159.

Telstar: Koeman; Apau, Aktas (65. Mulder), Oude Kotte; Boussakou (88. Boussakou), Najah, Giousis (80. Van den Heerik), Blackson, Turfkruier; Min (80. Blommestijn), Plet (65. Cain Seedorf).

FC Eindhoven: Bertrams; Ogenia (46. Kökcü), Amevor, D. Dorenbosch, Collin Seedorf, Dahlhaus; Persyn, Van Doorm (88. Oostenbrink), De Keersmaecker; Brym (90+3. Janssen), Rottier (85. Sanoh).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca