FCE maakt zich klaar voor tweede bekerronde

Aankomende dinsdag is er weer een bekerwedstrijd voor de Blauwwitten in het Jan Louwers Stadion. In de tweede ronde van de KNVB Beker staat Fortuna Sittard op 19 December om 20.00 op het programma. De ploeg van Willem Weijs begint in vorm te raken, na twee overwinningen op rij over respectievelijk FC Emmen en Jong FC Utrecht zullen de Blauwwitten de goede vorm door willen zetten en de volgende ronde van de KNVB Beker willen halen.

Over Fortuna Sittard:

Fortuna Sittard is momenteel bezig aan een prima seizoen in de Eredivisie en staat momenteel op een 10de plek. Zo pakte de formatie uit Sittard in al een punt tegen Feyenoord en Ajax. De Limburgers zijn daarnaast in eigen huis een team dat moeilijk te verslaan is. Op basis van alleen thuisresultaten zou Fortuna Sittard 5de staan op de Eredivisie ranglijst.

In uitwedstrijden is Fortuna Sittard minder succesvol gebleken. Zo was de eerste en enige uitoverwinning van het seizoen voor Fortuna in de eerste ronde van de KNVB Beker. Toen werd er op bezoek bij Sparta Nijkerk met 0-1 gewonnen. Voormalig Barcelona-talent Alen Halilovic benutte een strafschop in de 81ste minuut om Fortuna de winst te geven.

Afgelopen week werd weer een uitwedstrijd verloren, ditmaal tegen NEC Nijmegen. Na een vroege rode kaart van Tijjani Noslin, stonden de Limburgers bij rust 2-0 achter. In de tweede helft pakte NEC Nijmegen ook een rode kaart, maar met 10-tegen-10 werd de uitslag er niet beter op. De eindstand werd 4-1 voor de Nijmegenaren.

Historische Balans:

Na de promotie van Fortuna Sittard naar de Eredivisie werd dit affiche niet meer vaak gespeeld, maar in de jaren daarvoor is veel historie opgebouwd. Zo werden er 57 wedstrijden gespeeld tussen de twee ploegen, met een zeer gelijkwaardige balans. Zo won FC Eindhoven 24 keer tegenover 23 overwinningen van Fortuna.

De laatste thuisoverwinning van de Blauwwitten over Fortuna dateert terug tot 14 april 2017. In het Jan Louwers Stadion wisten de Blauwwitten de wedstrijd met een 3-1 overwinning af te sluiten. Mart Lieder was in deze wedstrijd tweemaal trefzeker. Dit waren twee van de uiteindelijk dertig treffers die de FCE-spits dat jaar maakte, waarmee hij zichzelf kroonde tot topscorer van de Eerste Divisie.

De laatste thuiswedstrijd in de TOTO KNVB Beker werd winnend afgesloten en de afgelopen jaren werden de Blauwwitten vooral in uitwedstrijden uitgeschakeld. Toentertijd won FCE met 1-0 van Willem II in het eigen Jan Louwers Stadion. Wil je de Blauwwitten in eigen huis naar de volgende ronde supporten? Koop dan hier je kaartje voor de bekerwedstrijd!