FCE krijgt zware thuisnederlaag te verduren

Blauwwitten ook ten onder tegen De Graafschap

FC Eindhoven heeft het thuisduel met De Graafschap niet in winst weten om te zetten. De ploeg uit Doetinchem maakte in de tweede helft het verschil. Het is voor FCE de vijfde nederlaag op een rij.

FC Eindhoven verscheen met twee wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van de wedstrijd tegen TOP Oss. Charles-Andreas Brym keerde na een schorsing terug in de startopstelling, terwijl ook Sven van Doorm deze keer aan de aftrap mocht verschijnen. Zij vervingen Naoufal Bannis en de geschorste Mawouna Amevor.

In de eerste tien minuten van de wedstrijd hadden zowel FC Eindhoven als De Graafschap veel moeite met het creëren van kansen. Beide ploegen verdedigden namelijk uitstekend op elkaars aanvallen, totdat Even Rottier in de 14e minuut op prachtige wijze voor de keeper werd gezet. Na een geweldige steekpass van Tibo Persyn schoot de aanvaller meteen, maar Hidde Jurjus wist redding te brengen.

Na ruim twintig minuten spelen werd ook Charles-Andreas Brym voor het eerst gevaarlijk. Sven van Doorm veroverde met een sterke interceptie de bal, waarna hij met een splijtende pass Charles-Andreas Brym alleen voor de keeper zette. De Canadese aanvaller probeerde met een bekeken schot de lange hoek te vinden, maar punterde de bal net naast .

Even later was ook De Graafschap voor het eerst gevaarlijk. Philip Brittijn wist, na een goede steekpass van achteruit, Jarno Janssen in een sprintduel te verslaan. Hierdoor kwam de aanvaller van De Graafschap oog in oog met doelman Nigel Bertrams te staan, echter plaatste de aanvaller de bal naast het doel. Dus bleef de 0-0 stand nog op het scorebord staan. In het restant van de eerste helft waren beide ploegen niet meer in staat om grote kansen te creëren, dus gingen de ploegen met de brilstand de kleedkamers in.

Beide ploegen leken even sterk de kleedkamers uit te komen, maar toch kwam de ploeg uit Doetinchem vrij snel op voorspong in de tweede helft. Na een goed uitgevoerde counter was het Camiel Neghli die de score wist te openen. De middenvelder van De Graafschap wist zich langs Jarno Janssen te wurmen en rondde overtuigend af; 0-1 voor de gasten.

De Blauwwitten waren duidelijk aangeslagen, want slechts vijf minuten later breidde de Doetinchemers de score verder uit. Wederom was het Camiel Neghli die het doelpunt maakte na een goed uitgevoerde counter. De middenvelder werd door een goede pass van Philip Brittijn vrij voor het doel gezet, waarna hij geen fout maakte en zo de score wist te verdubbelen.

In de 75e minuut sloeg De Graafschap weer toe. Na balverlies achterin was het invaller en debutant Elie Raterink die de 0-3 op het scorebord wist te zetten. De debutant schoot, na slordig balverlies van Brym, de bal hard en laag in de lange hoek en liet Nigel Bertrams kansloos. In de extra tijd maakte de gasten het allemaal nog erger voor FCE. Weer was het Camiel Neghli die het doel wist te vinden; 0-4.

De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven is ‘De Klassieker van de Eerste Divisie’ in Velsen-Zuid. De wedstrijd tegen Telstar zal op vrijdag 3 maart om 20:00 worden afgetrapt. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

FC Eindhoven – De Graafschap 0-4 (0-0) 55. Camiel Neghli 0-1, 59. Camiel Neghli 0-2, 75. Elie Raterink 0-3, 90+3. Camiel Neghli 0-4. Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Gele kaarten: Moussa Sanoh (FC Eindhoven), Lion Kaak (De Graafschap).

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, Janssen (60. Bogaers), Seedorf, Dorenbosch, Dahlhaus; van Doorm (66. Bannis), De Keersmaecker (C); Brym (75. Azzagari), Rottier (66. Sanoh), Kökcü (60. Ogenia)

De Graafschap: Jurjes; Schenk, Kaak (83. Bouihrouchane), Korte (83. Van der Heiden), Neghli, Haen (60. Raterink), Hillen, Fortes, Brittijn, Büttner (66. Schouten), Önal (83. Bisselink)

Foto’s: FC Eindhoven Media | Johan Manders