FCE komt tekort tegen De Graafschap

Blauwwitten verliezen met 2-1 op een kolkende Vijverberg

In een uiteindelijk droog Doetinchem werd op vrijdagavond De Graafschap – FC Eindhoven met een knallend begin afgetrapt. Op een luidruchtig Stadion De Vijverberg kwam FC Eindhoven na een half uur op een 0-1 voorsprong door Evan Rottier. Uiteindelijk trok De Graafschap aan het langste eind door goals van Donny Warmerdam en Simon Colyn. De eindstand is uiteindelijk 2-1 geworden.

De Graafschap begon fel en had in de eerste minuut al direct een grote kans, maar deze werd goed gepareerd door Jorn Brondeel. Kort daarna gaf David Flakus Bosilj van De Graafschap de bal breed, maar de kans werden in de openingsfase niet benut door de Superboeren.

Na de openingsfase van De Graafschap kwam FC Eindhoven er in de vijfde minuut voor het eerst uit. Een goede trap van jorn Brondeel zette evan Rottier voorbij de verdediging van De Graafschap. Zijn schot werd net gered door Bakker. Kort hierna volgde een rustige periode waarbij de teams wat meer gingen afwachten. Dit zorgde ervoor dat FC Eindhoven zich na een ietwat slordige openingsfase beter kon opstellen en van de rust werd dan ook gebruik gemaakt.

Na een kwartier was het Donny Warmerdam die met een schot van buiten het strafschopgebied Jorn Brondeel probeerde te verschalken. De keeper van FCE was echter niet in slaap gevallen en kon met een goede duik de bal klemvast pakken. Vrij kort daarna was het Jasper Dahlhaus die via de linkerflank opstormde en de bal aan Ozan Kökcü gaf. De Eindhovense nummer 10 schoof van een soortgelijke afstand de bal net naast de goal.

De wedstrijd was een half uur onderweg toen Sven Simons met een mooie solo aan de flank voorbij de verdediging van de Superboeren ging en een goede voorzet gaf die ternauwernood kon verdedigd worden door Alexander Büttner. De corner die hierop volgde leverde helaas geen openingsgoal op voor FCE. De eerste helft leek zo als een nachtkaars uit te gaan, totdat Sven Simons met een goede steekbal Justin Ogenia één-op-één met de keeper zette. Ogenia legde de bal goed breed en Evan Rottier wist uiteraard de bal in het net te schieten. Zo kwamen de Blauwwitten tien minuten voor rust op een 0-1 voorsprong in Doetinchem.

De Graafschap voerde de druk weer op en kon rond de zestien van Jorn Brondeel de bal gaan rondspelen. Vijf minuten later was het dan ook Donny Warmerdam met de gelijkmaker, door een geplaatst schot over de grond van buiten het keepersgebied. Kort daarna kwam de thuisspelende ploeg weer door de verdediging, maar Brondeel had een goede wedstrijd en zorgde er zo voor dat de ploegen met 1-1 de rust in gingen.

De tweede helft begon wat chaotisch, maar leverde in de eerste paar minuten geen grote kansen op. FC Eindhoven werd wel de verdediging in gedrukt, maar die stond goed georganiseerd en De Graafschap kwam niet verder dan een drietal afstandsschoten die wederom goed werden gered door Jorn Brondeel. Echter is het Simon Colyn die zo’n tien minuten na de rust een op-hoop-van-zegen-schot van Alexander Büttner van richting weet te veranderen, waardoor De Graafschap al snel in de tweede helft op voorsprong komt. Ditmaal is het FCE dat op zoek moet naar de gelijkmaker.

Nadat de Achterhoekers op voorsprong waren gekomen, hadden onze Blauwwitten het even lastig. Farouq Limouri wist met een zeer sterke sliding in de eigen zestien te voorkomen dat De Graafschap een schot kon lossen. Ook Justin Ogenia kon voorkomen dat Basar Önal de bal gevaarlijk kon voorgeven. Na deze stoten van de thuisploeg kreeg FC Eindhoven weer wat meer grip op het spel. Tot kansen leidde dit niet direct, maar het gevaar was wel geweken.

Na 75 minuten spelen kwam FC Eindhoven er wel weer uit. Sven Simons werd aan de linkerkant vrijgespeeld en trok naar binnen. Zijn schot landde in de handen van doelman Mees Bakker, maar FCE liet wel weer van zich horen. De Superboeren werden steeds wat meer naar de eigen goal gedrukt.

Uiteindelijk heeft dit niet tot het gewenste resultaat geleid. Ondanks de goede pogingen, bleven grote kansen uit en zo ging de wedstrijd langzamerhand richting de laatste minuten. FC Eindhoven verliest voor de tweede keer dit seizoen.

Komende week staat er op donderdagavond een bekerwedstrijd op het programma, uit tegen TOP Oss, aanvang 20:00 uur. Onze jongens kunnen daar jullie steun goed gebruiken! Wil jij erbij zijn? Haal dan hier online je tickets en steun de Blauwwitten in de openingswedstrijd voor de TOTO KNVB Beker!

De Graafschap – FC Eindhoven 2-1 (1-1) 35. Evan Rottier 0-1, 40. Donny Warmerdam 1-1, 54. Simon Colyn 2-1. Scheidsrechter: Richard Martens. Geel: Mawouna Amevor, Dyon Dorenbosch (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 10983.

De Graafschap: Bakker; Fortes, Schenk, Lammers, A. Büttner; Brittijn, Colyn (90+1. Kaak), Warmerdam; G. Büttner (71. VanGilst), Bosilj (71. Dogan), Önal (76. Mahi).

FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia (70. Priske), Amevor, Limouri, Seedorf (61. Persyn), Dahlhous; Dorenbosch, Van Doorm (70. Garden), Simons; Rottier, Kökcü.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan