FCE en Almere City FC trappen play-offs af

Voorbeschouwing FC Eindhoven – Almere City FC

Voor het tweede jaar op rij speelt FC Eindhoven in de Keuken Kampioen Play-Offs. Waar het vorig seizoen zelf als ‘Best of the rest’ de nacompetitie in ging, treft de ploeg van Rob Penders nu als nummer acht de ‘Best of the rest’ van dit seizoen; Almere City FC. Een confrontatie met de jongste BVO van ons land.

FC Eindhoven en Almere City FC waren al lange tijd zeker van de nacompetitie, maar voor beide ploegen was het vrijdagavond toch een spannende avond. Voor FC Eindhoven was plek vijf nog mogelijk, terwijl de Almeerders op gingen voor plek drie. Voor de Blauwwitten bleek plek vijf een brug te ver, na de puntendeling tegen stadsgenoot Jong PSV. Het bleef bij plek acht voor FCE, waardoor een confrontatie wacht met de nummer drie van de ranglijst.

Voor die aankomende tegenstander waren er twee gegadigden; Willem II en Almere City FC. Gelijk in punten, maar een beduidend beter doelsaldo voor de Tilburgers, de opdracht voor beide teams was helder: winnen. Almere City FC deed dat, 1-0 in eigen huis tegen MVV Maastricht. Willem II speelde tegelijkertijd tegen Roda JC in Kerkrade en kwam twee keer op achterstand. Tot twee keer toe herstelde de Tilburgers de achterstand, maar tot een overwinning kwam het niet. Feest dus in de Flevopolder, want Almere City FC pakt de derde plaats en daarmee de hoogste eindnotering in 18 seizoenen Eerste Divisie voetbal.

Hyperambitieus

In 2005 trad, de toenmalig hoofdklasser, FC Omniworld toe tot het betaalde voetbal. De club uit Almere begon bescheiden en kwam jaren lang niet verder dan de onderste regionen van het Nederlandse profvoetbal. Tot de club in 2010 een naamswijziging en koerswijziging ondergaat. Het Omniworld project wordt vaarwel gezegd en de Almeerders gaan verder onder de naam Almere City FC.

Het eerste succes laat nog wel even op zich wachten. Pas in 2014 pakt Almere City FC voor het eerst een periodetitel en meld het zich voor het eerst in de play-offs voor promotie. Onder aanvoering van een hyperambiteus vijf jaren plan, moet de Eredivisie bereikt worden. Twee keer waren de Flevolanders dichtbij. In 2018 verloor het de finale van de play-offs van De Graafschap en in 2021 kwam het slechts twee punten te kort voor directe promotie. Na een desastreus verlopen vorig seizoen, is Almere City FC terug en opzoek naar die historische promotie

Historische balans

De Flevolanders waren tot nu toe al 36 keer de tegenstander van de Blauwwitten. Precies achttien van deze ontmoetingen eindigde in een overwinning voor de Almeerders. Daar staan twaalf Eindhovense zegens tegenover en slechts zes gelijke spelen.

In het eigen Jan Louwers Stadion liggen de verhoudingen wel in het voordeel van FCE. Van de zeventien wedstrijden won FC Eindhoven er acht. Zes keer gingen de punten naar Flevoland. Bijzonder was vooral de eerste wedstrijd tussen beide ploegen. In 2005 debuteerde de Almeerse club namelijk in het betaald voetbal, aan D’n Aalsterweg. FC Eindhoven won, met 2-0. De laatste krachtmeting tussen beide teams dateert van februari. In de ‘horror’maand van FCE verloor het met minimaal verschil van de Almeerse formatie. De ploeg van Alex Pastoor nam dankzij de overwinning toen ook de derde plek over van de Eindhovenaren.

Maandagavond dus een nieuw hoofdstuk tussen FCE en ‘ACFC’. Voor deze wedstrijd is de online ticketverkoop lopende. Per account kun je vier kaarten kopen. Ook kun je op zondag nog tot 13:00 uur terecht bij het secretariaat van het Jan Louwers Stadion.