FCE doet zichzelf tekort bij Jong AZ

Jasper Dahlhaus voorkomt nederlaag met rake vrije trap

FC Eindhoven heeft in Wijdewormer niet weten te winnen van Jong AZ. De ploeg van Rob Penders bleef in Noord-Holland steken op een 1-1 gelijkspel. Het Eindhovense doelpunt werd gemaakt door Jasper Dahlhaus. Door het gelijkspel zakt FCE naar een zesde plek op de ranglijst van de KKD.

FC Eindhoven verscheen met twee wijzigingen aan de aftrap ten opzichte van de wedstrijd tegen ADO Den Haag van afgelopen maandag. Youness Mokthar maakte voor het eerst sinds zijn terugkeer naar FCE deel uit van de startopstelling, terwijl ook Pieter Bogaers weer in de basis mocht beginnen. Zij vervingen Ozan Kökcü en Sven van Doorm. Dit betekende dat Dyon Dorenbosch doorschoof naar zijn vertrouwde plek op het middenveld.

FCE startte de wedstrijd sterk. Vanaf de eerste minuut zochten de Eindhovenaren de aanval en werden al vroeg in de wedstrijd meerdere keren dreigend. Onder andere via een vrije trap en een hoekschop ondernamen de Blauwwitten pogingen op het doel van Jong AZ. Na dertien minuten spelen werd dan ook de eerste grote kans gecreëerd. Charles-Andreas Brym speelde, na een goede steekpass van Tibo Persyn, meerdere verdedigers uit, waarna de Canadese aanvaller de bal, vanuit een moeilijke hoek, kiezelhard op de lat schoot. Enkele minuten later was ook Evan Rottier, na een goed uitgespeelde aanval, dicht bij een doelpunt. Echter kopte de aanvaller de bal net naast, waardoor de wedstrijd nog geen doelpunt kende.

In het tweede deel van de eerste helft kwam de wedstrijd meer in evenwicht. Doordat de Blauwwitten niet meer zo dominant waren als in de beginfase kon Jong AZ meer haar stempel op de wedstrijd drukken. De ploeg van Maarten Martens werd zelfs meerdere keren gevaarlijk. Toch was het FCE dat het dichtst bij het scoren van een doelpunt kwam. Vlak voor het rustsignaal, na een overtreding op Charles-Andreas Brym, kregen de Blauwwitten een vrije trap net buiten het zestienmetergebied toegewezen. Youness Mokthar ging achter de bal staan en schoot overtuigend op doel, maar zorgde doelman Rome-Jayden Owusu-Oduro met een knappe redding ervoor dat de Eindhovenaren niet op voorsprong kwamen. Dus gingen de ploegen met een 0-0 stand op het scorebord de kleedkamers in.

Beide ploegen startten ongeveer even sterk aan de tweede helft. Na een kwartier spelen kreeg FCE een flinke tik te verwerken. Youness Mokthar viel geblesseerd uit en werd vervangen door Ozan Kökcü. De Azerbeidjaans international bekroonde in de 69e minuut zijn invalbeurt bijna met een doelpunt. Na een goed opgebouwde aanval volleerde de invaller de bal op doel, maar was het weer doelman Rome-Jayden Owusu-Oduro die het doelpunt voorkwam en zijn doel schoon hield.

In de 73e minuut ging het dan toch fout voor de ploeg van Rob Penders. De bij Jong AZ ingevallen Ro-Zangelo Daal openende de score namens de Noord-Hollanders. Na een sterke individuele actie kwam de invaller dicht bij het doel, hier bleef hij rustig en schoof hij de bal langs Nigel Bertrams de lange hoek in. Met nog twintig minuten te spelen keken de Blauwwitten tegen een 1-0 achterstand aan.

FC Eindhoven was duidelijk niet aangeslagen en reageerde vrijwel meteen. In de 80e minuut kregen de Eindhovenaren een vrije trap die op het eerste gezicht te ver leek voor een directe poging. Toch was het Jasper Dahlhaus die achter de bal ging staan en het met een harde knal besloot te proberen. De bal werd licht getoucheerd waardoor doelman Rome-Jayden Owusu-Oduro kansloos werd gelaten en FCE terugkwam op gelijke hoogte: 1-1.

In de slotfase van de wedstrijd drukten de Blauwwitten meer en meer richting het doel van Jong AZ en werden er meerdere kansen gecreëerd. De dominantie werd echter niet omgezet in een doelpunt waardoor de wedstrijd eindigde in een 1-1 gelijkspel.

Volgende week speelt FCE niet i.v.m. de interlandbreak. De eerstvolgende wedstrijd van FC Eindhoven is in Stadion De Geusselt tegen MVV Maastricht. De wedstrijd zal op vrijdag 31 maart om 20:00 worden afgetrapt. Kaarten voor dit duel zijn verkrijgbaar op fc-eindhoven.nl/tickets.

Jong AZ – FC Eindhoven 1-1 (0-0) 73. Ro-Zangelo Daal 1-0, 78. Jasper Dahlhaus 1-1. Scheidsrechter: Kevin Puts. Geel: Dave Kwakman (Jong AZ), Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 390.

Jong AZ: Owusu-Oduru; Van Aken, Postma, Stam, Beukers; Reverson (78. Koster), De Jong, Buurmeester (46. Daal); Kewal (90+1. Addai), Barasi (63. Kwakman), Griffith.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn (78. Bannis), Amevor, Seedorf, Bogaers, Dahlhaus; D. Dorenbosch (78. Sanoh), Mokhtar (56. Kökcü), De Keersmaecker; Brym, Rottier (87. Kestens).

Fotografie: Pro Shots | Sonny Lensen