FCE buigt wedstrijd in slotfase om en pakt volle buit

Blauwwitten verslaan FC Emmen met 3-2 door doelpunten van Kökcü (2x) en Amevor

FC Eindhoven heeft, na een zinderende slotfase in de wedstrijd tegen FC Emmen, een 1-2 achterstand omgebogen naar een 3-2 overwinning. Tot tweemaal toe kwamen de Blauwwitten op achterstand en lang leek FCE op een 1-2 nederlaag af te stevenen. Het venijn zat in de staart. Mawouna Amevor maakte vlak voor tijd de gelijkmaker en Ozan Kökcü, die ook de eerste treffer maakte, schoot zijn ploeg naar de overwinning.

De wedstrijd begon redelijk aftastend van beide kanten, waarin FC Emmen het leeuwendeel van het balbezit had. De eerste kans was ook voor de uitspelende ploeg. Spits Pjotr Parzyszek werd aangespeeld op de Eindhovense zestien door aanvoerder Jari Vlak en schoot, na een snelle beweging vanuit de draai, de bal buiten het bereik van Jorn Brondeel binnen: 0-1.

De openingsfase had relatief weinig kansen. Zo kwam het eerste echte gevaar van FC Eindhoven na twintig minuten. Evan Rottier werd de diepte in gestoken en omspeelde zijn directe tegenstander. Vervolgens gaf de FCE-spits de bal op een presenteerblaadje voor op Ozan Kökcü. De middenvelder kon zijn kopbal goed de hoek in sturen en verschalkte hiermee FC Emmen-keeper Jan Hoekstra en bracht de stand op 1-1!

Hierna was het weer de beurt aan FC Emmen. Na lang balbezit voor FC Emmen kwam er na sterk combinatiespel weer een grote kans. Een hakbal van Rui Mendes kwam perfect voor de inlopende Ahmed El Messaoudi, die zijn schot rustig in de verre hoek kon plaatsen. Hiermee schoot de middenvelder de 1-2 binnen in een wedstrijd waar effectief met de kansen werd omgegaan.

Na een korte hoekschop kon Sven Simons na een afvallende bal een tweede voorzet produceren. Deze kwam precies voor de voeten van David Garden, die zijn inzet jammer genoeg alleen op keeper Jan Hoekstra wist te krijgen. Ook in de rebound kon de twee-meter-lange doelman van FC Emmen de jonge FCE-spits dwarszitten.

In een eerste helft met weinig kansen werd zo wel drie keer gescoord. Uiteindelijk gingen de Eindhovenaren met een 1-2 achterstand terug de kleedkamer in.

In de tweede helft kwam de ploeg van Willem Weijs scherp uit de kleedkamer. Na één minuut legde David Garden een voorzet goed terug op Farouq Limouri, die zijn harde inzet geblokt zag worden door de FC Emmen defensie. Vervolgens was ook Sven Simons snel kansrijk. Een afvallende bal leidde tot een volley van de middenvelder, die zijn inzet nipt over de lat zag gaan.

In de sterke openingsfase werden de Blauwwitten bijna verrast. Vanaf de middenlijn schoot doelpuntenmaker Ahmed El Messaoudi de bal bijna over Jorn Brondeel heen. De Belgische keeper moest zich strekken en kon deze knal ternauwernood verwerken tot een corner.

FC Emmen mocht na een zeer goede hoge steekbal van Mike te Wierik weer aanleggen voor een kans. De lange bal kwam achter de FCE-defensie in de voeten van Rui Mendes, die 1-op-1 met Jorn Brondeel de bal alleen over het Blauwwitte doel heen kon werken.

De ploeg van Willem Weijs mocht aanleggen voor de volgende mogelijkheid. Een goede bal over Robin Schouten zorgde ervoor dat Justin Ogenia op de linkerflank alle ruimte kreeg om een voorzet te geven. De lage voorzet was goed van de vleugelverdediger en bracht een grote scoringskans aan de ingevallen Joey Sleegers. De aanvaller kroop voor zijn directe tegenstander, maar kon de bal ook niet langs FC Emmen-keeper Jan Hoekstra krijgen.

Na een lange aanval van FC Eindhoven viel de bal goed voor FCE-aanvoerder Mawouna Amevor. Na een ware scrimmage via August Priske en wat FC Emmen verdedigers, kwam de bal voor de voeten van de centrale verdediger. De Togolees international kon de bal rustig langs de liggende Jan Hoekstra schuiven en bracht in de 88ste minuut de 2-2 op het scorebord.

Na de gelijkmaker bleef FCE zoeken naar meer en kreeg dat ook. Ver in blessuretijd leidde een snelle aanval van de Blauwwitten via Collin Seedorf, tot een lage voorzet van Evan Rottier. De spits legde de bal terug op Sven Simons, die even wachtte en de bal door de benen van een Emmen-verdediger vrij voor Ozan Kökcü kon leggen. De aanvallende middenvelder kon aanleggen voor zijn tweede doelpunt van de avond en was daarmee beslissend voor de Blauwwitten. FC Eindhoven kwam in blessuretijd toch tot de 3-2 voorsprong!

FC Eindhoven – FC Emmen 3-2 (1-2) 7. Piotr Parzyszek 0-1, 20. Ozan Kökcü 1-1, 30. Ahmed el Messaoudi 1-2, 88. Mawouna Amevor 2-2, 90+3 Ozan Kökcü 3-2. Scheidsrechter: Martijn Vos. Geel: Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 2838.

FC Eindhoven: Brondeel; Limouri (75. Seedorf), Dorenbosch, Amevor, Wouters, Ogenia; Van Doorm (75. Pryske), Simons; Rottier, Garden (63. Sleegers), Kökcü.
FC Emmen: Hoekstra; Te Wierik, Schouten (75. Brouwer), Dirksen, Hardeveld; Bernadou (87. Kieftenbeld), Vlak, Scholte (82. Konings); Mendes, Parzyszek, El Messaoudi.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders