FC Eindhoven sluit 2023 af met een gelijkspel

Dyon Dorenbosch en Ozan Kökcü trefzeker in de wedstrijd tegen Jong Ajax: 2-2

FC Eindhoven heeft 2023 afgesloten met een 2-2 gelijkspel tegen Jong Ajax. Tot tweemaal toe kamen de Blauwwitten op een achterstand, maar Dyon Dorenbosch en Özan Kökcü zorgden er voor dat er een punt in het Jan Louwers Stadion bleef.

Al vroeg namen de beloften van Ajax het initiatief in de wedstrijd. Nadat de Eindhoven-defensie een bal niet weg kreeg, kon Jayden Banel de bal rond het strafschopgebied oppikken. Via de Jong Ajax-aanvaller, kwam de bal bij Gabriel Misehouy die met een steekbal de opkomende Raphaël Sarfo wist te bereiken. Vanuit een bijna onmogelijke hoek schoot de jonge rechtsback de bal in de verre hoek langs Jorn Brondeel en zette FCE op achterstand.

De eerste grote kans voor FC Eindhoven kwam na tien minuten. Een lange bal van Dyon Dorenbosch vond Justin Ogenia op de linkerflank. De vleugelverdediger gaf de bal in één keer voor, alleen kon de inlopende Joey Sleegers net niet bij de bal komen.

Een tweede poging volgde snel. Een hoekschop van Ozan Kökcü werd verlengd door Collin Seedorf. Evan Rottier stond bij de tweede paal paraat en kon de bal op een presenteerblaadje voor Dyon Dorenbosch terugleggen. De centrale verdediger maakte zo in de tweede opeenvolgende competitiewedstrijd een doelpunt, waarnaast Evan Rottier voor de vierde competitiewedstrijd op rij als aangever op het scorebord kwam. Na ruim tien minuten prijkte er een 1-1 stand op het scorebord.

In de periode na de gelijkmaker was het vooral Jong Ajax die het balbezit had. De Blauwwitten konden op de counter af en toe doorbreken, maar geen enkele keer werd Tom de Graaff, de doelman van Jong Ajax, in gevaar gebracht. De beloften van de Amsterdammers werden via Nassef Chourak nog een keer gevaarlijk, alleen kon Jorn Brondeel deze inzet rustig naast het doel kijken. Zo gingen de ploegen met de 1-1 tussenstand terug de kleedkamers in.

De Blauwwitten kwamen scherp terug uit de kleedkamer en waren via Joey Sleegers al snel gevaarlijk. De vleugelaanvaller werd tussen de linies aangespeeld door Evan Rottier. Het snelle aannemen en schieten zorgde voor een lastig schot voor Ajax-doelman Tom de Graaff, die nog net tot redding kon komen.

In de tegenstoot kwamen de beloften uit Amsterdam voor het eerst in de tweede helft tot een aanval. Anass Salah-Eddine won hoog op het veld de bal voor de Amsterdammers en kon doorstomen tot aan de achterlijn. De linksback kon de bal makkelijk terugtrekken naar Gabriel Misehouy die voor een keeperloos-doel mocht afwerken: 1-2.

De Blauwwitten konden weer in de achtervolging en moesten opnieuw op zoek naar de gelijkmaker. Collin Seedorf mocht vanaf de zestien aanleggen voor een snoeihard afstandsschot, maar weer was Tom de Graaff een sta-in-de-weg. Ook Sven Simons en Evan Rottier kregen in een kleine kansenregen nog een mogelijkheid op de gelijkmaker, maar jammer genoeg wisten beide pogingen het doel van de Amsterdammers niet te vinden.

FC Eindhoven had in de tweede helft het betere van het spel en liet Ozan Kökcü een aanval opzetten vanaf links. Justin Ogenia was weer de vrije man op de linkerflank en kapte vervolgens knap zijn man uit. Zijn schot was goed geplaatst en hard in de verre hoek, maar suisde net over de lat van Tom de Graaff.

Sven Simons werd even later op diezelfde linkerflank bereikt door Ozan Kökcü. De jonge middenvelder kapte twee Jong Ajax-verdedigers uit en gaf de bal terug aan Kökcü. De Azerbeidzjaan krulde de bal, net zoals Justin Ogenia, geplaatst en krachtig in de verre hoek. Maar waar Ogenia net het doel miste, kreeg Kökcü met een prachtig schot de bal wel in het net. Kökcü kreeg zo voor de tweede keer dit seizoen de gelijkmaker op zijn naam tegen Jong Ajax.

Ook Jorn Brondeel mocht tussendoor nog even in actie komen. Een mooie actie van Jayden Banel zorgde ervoor dat de vleugelaanvaller zelf kon schieten. De Belgische doelman moest zich strekken maar kon tot redding komen. Oualid Agougil werd vlak hierna ook weggestuurd achter de FCE-defensie. Een goede actie van de middenvelder leidde tot een poging die Brondeel niet klem had. Wel was de doelverdediger snel paraat om de rebound van Jayden Banel af te weren.

In de voor de rest spannende slotfase, kregen de Blauwwitten weer de kansen. Sven Simons kon vanaf rechts een voorzet indraaien. Deze voorzet werd verassend genoeg een gevaarlijke poging en dwong Tom de Graaff tot diens zoveelste redding van de avond.

De Blauwwitten creëerden het grootste deel van de kansen, maar uiteindelijk bleef de 2-2 stand op het scorebord staan. Het kalenderjaar 2023 begon voor de Blauwwitten met een gelijkspel bij Jong Ajax en werd in het eigen Jan Louwers Stadion ook afgesloten met een gelijkspel tegen de Amsterdamse beloften. Zodoende gaat FC Eindhoven op een 10de plek de winterstop in met genoeg perspectief op een play-off plek.

Na de jaarwisseling gaat FC Eindhoven op 12 januari 2024 op bezoek bij Roda JC Kerkrade, aanvang 20:00 uur. Een week later ontvangen de Blauwwitten in het Jan Louwers Stadion De Graafschap.
De Blauwwitten steunen na de winterstop? Koop dan hier je tickets! De Blauwwitten tot het einde van het seizoen supporteren? Klik dan hier om een halve seizoenkaart te bestellen!

FC Eindhoven – Jong Ajax 2-2 (1-1) 4. Rafaël Sarfo 0-1, 12. Dyon Dorenbosch 1-1, 56. Gabriel Misehouy 1-2, 69. Ozan Kökcü 2-2. Scheidsrechter: Luuk Timmer. Geel: Dyon Dorenbosch, Rodrigo Rego (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 2799.

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf (64. Limouri), Dorenbosch, Amevor, Wouters, Ogenia; Van Doorm (90. Rego), Simons; Kökcü, Rottier, Sleegers (78. Garden).

Jong Ajax: De Graaff; Sarfo (84. Alders), Aertssen, Janse, Martha; Brandes, Misehouy (71. Gorter), Salah-Eddine (78. Speksnijder); Chourak (71. Agougil), Kalokoh (84. Alders), Banel.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders