FC Eindhoven pakt punt in seizoensopener

Eerste wedstrijd van het seizoen eindigt in 1-1

Aan het begin van de zondagmiddag stond de seizoensopener van het Keuken Kampioen seizoen 2023-2024 voor de Blauwwitten op het programma. Hierin was Willem II uit Tilburg de tegenstander. De ‘Tricolores’ eindigde vorig seizoen nog op de vierde plek op het tweede niveau van Nederland, maar werd net zoals FC Eindhoven uitgeschakeld in de Play-offs. Beide ploegen zijn op jacht voor een goed resultaat om het nieuwe seizoen in te leiden, tevergeefs kwamen beide ploegen tekort. Deze Brabantse kraker eindigde in een 1-1 remise in het Jan Louwers Stadion.

In de openingsfase kreeg FC Eindhoven het beste van de kansen, zo weerde Dahlhaus een counter van de Tilburgers af door de bal vanaf eigen helft weg te werken. De bal belandde vervolgens toevallig voor de voeten bij een niet-buitenspel-staande Ozan Kökcü. Deze haalde de achterlijn door Niels van Berkel te passeren met een slimme actie. De voorzet ging langs iedereen voor het Tilburgse doel, maar viel bij de 2de paal voor de opstomende Dahlhaus. Die met een volley op randje zestien de bal rakelings over wist te werken.

De eerste grote kans voor de Tilburgers kwam in de 18de minuut voor Michael de Leeuw, een afvallende bal, na het niet goed verwerken van een voorzet door Collin Seedorf. Dit resulteerde in een op het eerste gezicht ongevaarlijke corner. De bal belandde daarna bij Willem II- verdediger Niels van Berkel, die met een crosspass  ex-FC Eindhovenaar Matthias Verreth wist te vinden. De middenvelder wist een voorzet te geven, deze legde de bal op hoofd van Erik Schouten. De aanvoerder kopte de voorzet terug op Raffael Behounek, die ook nog voorin was gebleven door de corner. De nieuwe verdedigende aanwinst legde de bal rustig af op Ringo Meerveld, die de bal laag in de lange hoek wist af te maken, achter debutant en oud-Willem II keeper Brondeel. Ondanks dat FC Eindhoven in een evenwichtige wedstrijd de betere kansen tot op dit punt had, was Willem II efficiënter en kwam zodoende op voorsprong in het Jan Louwers Stadion.

Willem II boekte zelfvertrouwen uit de 1-0 en was de bovenliggende partij voor het volgende kwartier. Zo krulde Max de Waal na een combinatie met Ringo Meerveld nog een bal langs de paal en schoot Thijs Oosting nog een bal in het Blauwwitte zijnet.

Langzaamaan kwam FC Eindhoven weer terug in de wedstrijd na een aanval die resulteerde in een schot op de paal, vanuit een knappe volley van Joey Sleegers. De rebound van Kökcü werd vervolgens ternauwernood gered door Willem II- keeper Smits. Uiteindelijk wist Raffael Behounek de bal te verwerken tot een corner. Deze corner resulteerde in een kans voor Amevor, die zijn kopbal op de lat uiteen zag spatten. Dit was de eerste grote mogelijkheid voor FC Eindhoven sinds de openingstreffer van Willem II.

FC Eindhoven voerde na het tweede startsignaal de druk op en kwam sterk uit de kleedkamer. Zo waren er vroeg in de helft kansen voor Collin Seedorf en Sven van Doorm. Beide kansen eindigde in de handen van Smits.

In de 56ste minuut leed Willem II uit een inworp slordig balverlies, en kwam Jasper Dahlhaus met de bal uit de strijd. Na een korte pass op Dyon Dorenbosch kwam de bal uiteindelijk bij Evan Rottier. De spits haalde nogmaals de achterlijn en wist een compleet vrije Sven van Doorm bij de tweede paal te vinden. De middenvelder van de Blauwwitten bleef koel en schoof de bal in het Tilburgse doel voor de gelijkmaker.

Na een lange bal van Brondeel wist Evan Rottier een relatief ongevaarlijke bal toch gevaarlijk te maken. Behounek verslikte zich in de aanvaller. De Spits kwam tot de zestien en wist een gevaarlijk schot te lossen op de Smits, die de bal niet kon klemmen. De bal eindigde pal voor de voeten van Sleegers, alleen kwam de aanvaller niet meer tot een verlossend schot.

Een snelle aanval van de Tilburgers resulteerde in een uiterst gevaarlijk schot van Niels van Berkel, deze werd knap gepareerd door invaller Jort Borgmans, die één minuut hiervoor inviel voor de geblesseerde debutant Brondeel.

De gelijke stand in de laatste minuten zorgde voor een fel slot van de wedstrijd in het Jan Louwers Stadion met meerdere opstootjes en kaarten aan de kant van de Tilburgers.

De laatste grote kans kwam voor FC Eindhoven uit een voorzet van invaller Justin Ogenia. Deze werd weggekopt door mede-invaller Heerkens, en viel voor de voeten van Dyon Dorenbosch. Zijn volley was lastig voor Joshua Smits, maar de keeper wist de inzet te pareren.

FC Eindhoven – Willem II 1-1 (0-1) 19. Ringo Meerveld 1-0, 56. Sven van Doorm 1-1. Scheidsrechter: Erwin Blank. Geel: Mawouma Amevor (FC Eindhoven), Valentino Vermeulen, Ringo Meerveld, Freek Heerkens en Jesse Bosch (Willem II).

Opstelling FC Eindhoven: Brondeel (80. Borgmans); Sas (76. Persyn), Amevor, Limouri, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, van Doorm; Kökcü (89. Ogenia), Rottier (76. Garden), Sleegers.

Opstelling Willem II: Smits; Vermeulen (59. Heerkens), Schouten, Behounek, van Berkel; Bosch, Verreth, Meerveld; Oosting (88. Svensson), De Leeuw (59. Bokila), de Waal (88. Joosten).

Fotografie: Luca Engelbracht