FC Eindhoven ontsnapt aan eerste nederlaag

Vrije trap van Ozan Kökcü bezorgt FCE op de valreep een punt

Op maandagavond kwamen de Blauwwitten in actie tegen Jong Ajax. Tegen de beloften van Ajax werd een 1-1 gelijkspel gespeeld. Met een gehavende wedstrijdselectie reisde FC Eindhoven af naar Amsterdam. Na lang op een 1-0 achterstand te hebben gestaan, wist Ozan Kökcü in extremis uit een vrije trap de gelijkmaker binnen te schieten.

In de openingsfase ging het spel gelijk op tussen de twee ploegen. Het grootste deel van het balbezit was voor Jong Ajax. Met dit balbezit werd niet veel gecreëerd, mede door een goed georganiseerde FCE-defensie. De Blauwwitten kwamen eveneens niet tot veel kansen in het begin van de wedstrijd.

De eerste grote kans viel na een kwartier speeltijd. Aanvoerder Kristian Hlynsson wist twee verdedigers van zich af te schudden en kwam na een één-twee met Gabriel Misehouy één op één voor het Blauwwitte doel. Jorn Brondeel kwam bij de doelpoging goed tot redding in de korte hoek. Vlak hierna wist diezelfde Misehouy een pass hoog op de helft van de Blauwwitten te onderscheppen. Ditmaal zette hij Mika Godts voor de goal. De Belgische aanvaller zag zijn inzet in het zijnet van de goal belanden.

De wedstrijd leek los te komen na de eerste paar kansen. FC Eindhoven kwam al snel met een tegenstoot. Na wat langer balbezit op de helft van Jong Ajax speelde basisdebutant Luuk Wouters de bal in op Farouq Limouri. De centrale verdediger legde vanaf ongeveer 30 meter aan voor een afstandsschot. Deze inzet spatte na een stuit uiteen op de doelpaal van de Amsterdammers.

Jong Ajax werd na deze fase de betere partij. Jaydon Banel wist Kristian Hlynsson achter de FC Eindhoven verdediging te steken. De lage voorzet van de IJslander was gevaarlijk, maar FCE-aanvoerder Mawouna Amevor wist met een dappere sliding de bal voor de inkomende Mika Godts weg te werken. Jong Ajax wist de bal nog snel bij Gabriel Misehouy te krijgen. De middenvelder krulde de bal vanaf de hoek van de zestienmeter nipt om de paal van het doel van Brondeel heen.

FC Eindhoven kwam er rond het half uur snel uit via de andere basisdebutant David Garden. De aanvaller kwam na een steekbal van Luuk Wouters met veel ruimte op de helft van Jong Ajax. Na zijn man te hebben gepasseerd leverde hij de bal af bij August Priske. Deze kwam zo één op één met miljoenenkeeper Diant Ramaj. De Deense spits zag zijn poging met links, jammer genoeg, voorlangs het doel rollen.

Jong Ajax liet FC Eindhoven niet wachten op een antwoord. Kristian Hlynsson zag zijn inzet nipt naast vliegen en bij een inzet van Mika Godts kon Jorn Brondeel nogmaals tot een lastige redding komen. Drie keer bleek scheepsrecht in een kleine kansenregen voor de beloften van Ajax. Jaydon Banel werd op de linkerflank aangespeeld en kon aanleggen voor een schot vanaf de rand van de zestien. De jonge aanvaller wist de bal knap in de verre hoek te draaien. Jorn Brondeel was kansloos op de inzet en zo raakte de ploeg van Willem Weijs in minuut 38 op achterstand: 1-0 Jong Ajax.

Voor rust kregen de Blauwwitten nog een laatste kans op de gelijkmaker. Een voorzet van Luuk Wouters bereikte een vogelvrije August Priske bij de tweede paal. Diens kopbal assisteerde bijna Dyon Dorenbosch, maar diens inzet eindigde in de handschoenen van Diant Ramaj. De stand na een kansrijke eerste helft luidt 1-0 voor de thuisploeg. Na een aftastende openingsfase kreeg Jong Ajax over het grote deel van eerste helft de overhand en ging vervolgens met een verdiende voorsprong de kleedkamer in.

De tweede helft begon weer met een scherp Jong Ajax. De eerste kans die de beloften kregen eindigde ook direct in een doelpunt. Gabriel Misehouy kwam nogmaals door de FCE-verdediging, alleen werd de middenvelder dit keer aangespeeld in buitenspelpositie. De stand blijft voorlopig 1-0 voor de Ajacieden.

Zo kansrijk als de eerste helft was, zo weinig kansen waren er in de tweede helft van de wedstrijd. Tot aan de 90ste minuut leek FC Eindhoven het te moeten doen met een afzwaaiende bal van Dyon Dorenbosch en zelf kregen de Blauwwitten geen echte kans tegen.

In de vier minuten extra tijd kwam daar dan uiteindelijk de kans voor FC Eindhoven. Na een handsbal van Olivier Aertssen kreeg Ozan Kökcü een mooie plek voor een vrije trap. De middenvelder krulde de bal prachtig in de kruising. Dimat Ramaj kreeg er nog een vingertop aan, maar kon de goed geplaatste vrije trap niet meer pareren. In minuut 90+1 komt de 1-1 op het scorebord. De Blauwwitten drongen hierna nog aan voor een eventuele overwinningstreffer, maar dit wonder zat er niet meer in voor de Eindhovenaren. Gelijkspel nummer vier houdt de ongeslagen reeks van de Blauwwitten wel hoog, maar dit is een schrale troost voor de maandagavond.

Aanstaande vrijdag staat FC Dordrecht op het programma voor de Blauwwitten. In het eigen Jan Louwers Stadion zal om 20.00 afgetrapt worden voor een wedstrijd in competitiebelang. Na drie gelijke spelen op rij zal FC Eindhoven op jacht gaan naar een winstpartij tegen de Dordtenaren. Wilt u de Blauwwitten naar de overwinning steunen? Koop dan uw tickets voor vrijdag bij fc-eindhoven.nl/tickets!

Jong Ajax – FC Eindhoven 1-1 (1-0) 38. Jaydon Banel 1-0, 90+1. Ozan Kökcü 1-1. Scheidsrechter: Boyd van Kommer. Geel: Olivier aertssen (Jong Ajax), Collin Seedorf, Farouq Limouri, Sven Simons (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 742.

Jong Ajax: Ramaj; Sarfo (85. Speksnijder), Aertssen, Gooijer, Salah-Eddine (46. Chourak); Hlynsson (61. Janse), Brandes, Misehouy; Banel, Kalokoh (46. Martha), Godts (61. Agougil).

FC Eindhoven: Brondeel; Sas (66. Van Rosmalen), Amevor, Limouri (87. Azzagari), Seedorf, Wouters; Dorenbosch, Van Doorm (66. Simons); Kökcü; Priske, Garden (66. Ogenia).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan