FC Eindhoven laat Lichtstadtrofee in het Philips Stadion

David Garden trefzeker in 3-1 verloren stadsderby

Woensdagavond stond de Lichtstadderby op het programma voor Eindhoven. De Blauwwitten traden aan de Frederiklaan dit seizoen aan in het splinternieuwe uitshirt. Het duel eindigde in een 3-1 nederlaag voor het Blauwwitte deel van Eindhoven. David Garden maakte het doelpunt namens FCE.

FC Eindhoven begon goed aan de wedstrijd en wist in de openingsfase regelmatig dreigend op de helft van PSV te verschijnen. Dat deed de ploeg van Willem Weijs met een aantal vlotlopende aanvallen. Tot echte reddingen werd PSV doelman Drommel niet gedwongen.

Na iets meer dan een kwartier begon PSV wat meer aan te dringen. Zo was daar de eerste prima redding van Jorn Brondeel op een schot van Yorbe Vertessen. Nog geen minuut later had de goalie geen antwoord op een goed schot van Ricardo Pepi. Het voorbereidende werk was van oud-Blauwwitter Julian Kwaaitaal, die de spits in stelling bracht.

De ploeg van Willem Weijs liet de koppen er niet bij neerhangen en creëerde al snel weer dreiging voor het Roodwitte doel. En was FCE heel dichtbij een doelpunt. Na een afgeslagen corner viel de bal voor de voeten van Ozan Kökcü en met een prachtig gekrulde bal spatte de bal uiteen op de lat. Niet veel later kwam Brondeel weer in actie na een vrije trap van Patrick van Aanholt. De Belg duwde de bal keurig naar de zijkant. Ook Joël Drommel werd aan het werk gezet, en wel door Sven van Doorm. Opnieuw na een prima opgezette aanval, die op randje zestien klaargelegd werd voor de middenvelder. De PSV-goalie was de bal de baas.

Aan de andere kant was het opnieuw Julian Kwaaitaal die voor gevaar zorgde. Een mooie slalom door de Blauwwitte defensie werd door de oud-speler van de FC Eindhoven Academy afgesloten me een schot. Jorn Brondeel maakte het schot onschadelijk en keerde tevens de rebound van Tygo Land. Tien minuten voor rust werd het 2-0 voor de thuisploeg via Anwar el Ghazi, die een voorzet van Yorbe Vertessen scherp afwerkte.

Na rust verscheen PSV al snel voor de goal van Brondeel via Ismael Saibari. De invaller schoof de bal met een van zijn eerste balcontacten net naast. In de aanval daarna pakte Jorn Brondeel een schot van Patrick van Aanholt heerlijk uit de hoek. FC Eindhoven kwam er af en toe zorgvuldig uit in de aanval. Na bijna een uur spelen dribbelde Ozan Kökcü de bal op en nam het doel van afstand onder vuur. Het zwabberschot ging een meter of twee over.

In de zeventigste minuut kwam Anwar el Ghazi vrij voor het doel. Jorn Brondeel keek de bal via de buitenkant van de paal naast. Na deze kans wisselde Willem Weijs bijna zijn gehele elftal. Ook doelman Borgmans kreeg minuten en die kon meteen in actie komen. Het stadion zag het schot van Patrick van Aanholt al de kruising invliegen, maar Borgmans tikte de bal stijlvol uit de bovenhoek. Even later redde de Eindhovense goalie opnieuw goed na een kopbal.

De grootste kansen voor de Blauwwitten kwamen vijf minuten voor tijd. Jort Borgmans trapte de bal ver naar voren, waar Tibo Persyn de bal sterk onder controle kreeg. De Belg stak Kwint Erkelens vrij die vervolgens doelman Drommel op zijn pad vond. Niet veel later werd er wel gescoord door FC Eindhoven. David Garden kapte zich goed vrij en schoof de bal onder Drommel door: 2-1!

Toch trok PSV aan het langste eind in de Lichtstadderby want in blessuretijd scoorde Jason van Duiven de 3-1.

Zaterdag speelt FC Eindhoven de volgende oefenwedstrijd. In het Jan Louwers Stadion is RSC Anderlecht U23 de tegenstander, aanvang 16.00 uur.

PSV – FC Eindhoven 3-1 (2-0) 19. Ricardo Pepi 1-0, 35. Anwar El Ghazi 2-0, 86. David Garden 2-1, 90+2. Jason van Duiven 3-1. Scheidsrechter: Dennis Higler. Geel: Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven).

PSV: Drommel; Kwaaitaal, Teze, Van de Blaak, Van Aanholt; Comenencia, Van den Heuvel (46. Saibari); Land (72. Nassoh), El Ghazi, Vertessen (72. Van Duiven); Pepi.

FC Eindhoven: Brondeel (72. Borgmans); Sas (67. Persyn), Seedorf (72. Ogenia), Amevor (72. Azzagari), Limouri (72. Giebels), Dahlhaus (72. Rego); Dorenbosch (Van Rosmalen), van Doorm (72. Simons), Kökcü (72. Achenteh); Rottier (72. Erkelens), Sleegers (46. Garden).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan