FC Eindhoven houdt koploper Roda JC op gelijkspel

Mawouna Amevor opnieuw belangrijk met benutte strafschop

De Blauwwitten namen het maandagavond op tegen Roda JC in het Jan Louwers Stadion. Onder toeziend oog van ruim 2600 toeschouwers speelde FC Eindhoven 1-1 gelijk tegen de koploper. Mawouna Amevor verzilverde na twaalf minuten al een penalty, maar na een uur spelen zorgde Wesley Spieringhs aan de kant van Roda JC met een afstandsschot voor de eindstand.

Al snel werd er gevaar gesticht in de wedstrijd en wel aan de kant van doelman Jorn Brondeel. Na een mooie steekpass kwam Enrique Zauner vrij voor Brondeel. De Belgische goalie keerde de inzet en met hulp van Farouq Limouri werd de bal helemaal weggewerkt. Even leek de uitbraak van FC Eindhoven ook gevaarlijk te worden maar een Limburgs been zat August Priske dwars.

Na iets meer dan tien minuten spelen wist FC Eindhoven snel te counteren naar een beloftevolle aanval. Via Ozan Kökcü en Sven Simons kwam de bal bij August Priske terecht. De spits nam de stuiterbal aan op de borst en werd in de rug gevloerd door Boyd Reith. Scheidsrechter Jeroen Manschot was onverbiddelijk en wees naar de stip. Vanaf elf meter bleef Maka Amevor koel voor de 1-0!

Even later kwam FCE goed onder de druk van Roda JC uit en voetbalde het zich naar voren toe. Daarop volgde een listig schot van Farouq Limouri en verslikte doelman Loek Hamers zich bijna.
Vervolgens werd Roda JC twee keer gevaarlijk uit een hoekschop en wist Jorn Brondeel in eerste instantie een bal moeilijk weg te boxen. Justin hielp de goalie uit de brand door de bal van de doellijn weg te schieten. De hoekschop daarna werd door Fabio Sposito naar de grond gekopt, maar Brondeel lag goed op zijn post om de bal net voor de lijn met handen en voeten weg te werken.

Zo ging FC Eindhoven na een goede eerste helft met een 1-0 voorsprong de rust in. De Blauwwitten namen het goede spel ook mee naar de tweede helft, maar ze konden zich in de eerste vijf minuten nog niet belonen. Met zo’n 53 minuten op de klok kwam de eerste grote kans van de tweede helft voor de Eindhovenaren. Ozan Kökcü wist Jasper Dahlhaus diep te sturen, die zijn schot in de korte hoek rakelings langs de goal van doelman Loek Hamers zag vliegen.

Een drietal minuten later werd August Priske door Sven Simons met een hoge bal diep gestuurd, maar de Deen zag zijn schot net gered worden door de keeper van Roda JC. Direct daarna was Roda JC aan het woord, waar Wesley Spieringhs van de rand van het strafschopgebied kon uithalen. Zijn harde schot schampte de onderkant van de lat en vloog in de goal: 1-1.

FC Eindhoven leek hier niet van te schrikken. Kort na de gelijkmaker gaf Jasper Dahlhaus, na aangeven van de sterk spelende Farouq Limouri, een voorzet op Ozan Kökcü, die met een halve omhaal net langs de verkeerde kant van de paal schoot. Vervolgens was diezelfde Kökcü die de bal op het middenveld kon onderscheppen. Vanaf 25 meter ging zijn schot over de grond weer rakelings naast.

FCE bleef aan het woord. Via Farouq Limouri kon Evan Rottier op de flank vrij opkomen en uithalen, maar zijn schot werd gepareerd. De rebound van Sven Simons werd geblokt en de afvallende bal kon opgevangen worden door Justin Ogenia. Hij slingerde de bal voor en de bal kwam weer bij de voeten van Simons, die ditmaal net naast schoot. FC Eindhoven draaide de duimschroeven overduidelijk even aan.

Met nog een kwartier te spelen kon Evan Rottier Ozan Kökcü de counter insturen, maar ook zijn schot werd goed gered door Loek Hamers. De rebound van invaller David Garden werd op het laatste moment van de lijn gehaald. Aan de andere kant hield Jorn Brondeel FCE op 1-1 na een prima redding op een schot van Lennerd Daneels.

De wedstrijd tegen de koploper bleef steken op 1-1. Aanstaande vrijdag staat er alweer een nieuwe wedstrijd op het schema, ditmaal tegen een andere Limburgse ploeg: VVV-Venlo. Wil jij daar ook bij zijn? Wees dan snel en haal hier je kaarten!

FC Eindhoven – Roda JC Kerkrade 1-1 (1-0) 12. Mawouna Amevor 1-0 (Strafschop), 59. Wesley Spieringhs 1-1. Scheidsrechter: Jeroen Manschot. Geel: August Priske, Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven), Boyd Reith (Roda JC Kerkrade). Aantal toeschouwers: 2611.

FC Eindhoven: Brondeel; Ogenia, Amevor, Limouri, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, Kökcu, Simons; Rottier, Priske (71. Garden).

Roda JC Kerkrade: Hamers; Reith, Didden, Koglin, Bijleveld (Ould-Chikh); Spieringhs, Ouaissa, Sposito (46. Kongolo); Daneels, Schmid (82. Güçlü), Zauner (78. Beerten).

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan Manders