FC Eindhoven en ADO Den Haag in evenwicht

Joey Sleegers valt geblesseerd uit tegen zijn vorige werkgever

Voor 2350 toeschouwers speelde FC Eindhoven in het Jan Louwers Stadion met 1-1 gelijk. Evan Rottier opende in de 24e minuut de score. Henk Veerman kopte nog voor rust de eindstand op het scorebord. Joey Sleegers moest voor rust geblesseerd de wedstrijd staken.

Na een regenachtige maandagmiddag klaarden de wolken nog net op tijd op voor de aftrap in het Jan Louwers Stadion. De wedstrijd kende een rustige openingsfase, waarin beide ploegen geen echte kansen wisten creëerden. De Blauwwitten hadden hierin het leeuwendeel van het balbezit. Tegenstander ADO Den Haag liet zich vaak terugdringen op de eigen helft om zodoende Veerman en Van Mieghem op de counter te vinden.

De eerste kans was aan de kant van de Eindhovenaren met een hard afstandsschot van Ozan Kökcü. De inzet werd ternauwernood gered door ADO-keeper Kilian Nikiema. De jonge doelverdediger uit Burkina-Faso moest zich volledig strekken om de strakke bal uit de onderhoek weg te tikken. Nikiema mocht zijn tweede start ooit maken voor de Hagenezen, doordat Wentges afgelopen vrijdag een zware knieblessure opliep tegen FC Groningen.

Na 23 minuten wist FC Eindhoven-spits Evan Rottier met zijn eerste echte kans de bal achter doelman Kilian Nikiema te werken. Mawouna Amevor wist deze wedstrijd vaak in balbezit vrij te komen en stond aan de basis van het doelpunt. Hij kroop aan de rechterflank achter de Haagse defensie, waarna zijn lage strakke voorzet voor de voeten van Rottier kwam. De in Maassluis geboren aanvaller bracht de ploeg, waarin hij in zijn jeugd voor uitkwam, op achterstand met een schot in de korte hoek. Via de handen van de doelman van ADO Den Haag ging de bal hard in het net: 1-0.

FC Eindhoven werd dreigender na het doelpunt. Uit een corner wist Collin Seedorf de bal van dichtbij tegen de Haagse doelman te knikken. Na het wegboksen van Kilian Nikiema, belandde de bal voor FCE-Aanvoerder Mawouna Amevor die met een volley de wedstrijdbal in een blok van ADO-spelers schoot.

Tot aan het half uur kreeg ADO Den Haag kreeg niet veel kansen. Eenmaal wist de Duitse huurling Henri Koudossou een bal richting de goal van Jorn Brondeel te schieten, alleen belandde de bal ergens bij de Fontys Hogeschool achter het doel. Ook wist Henk Veerman zich een keer vrij te worstelen van Farouq Limouri, maar schoot de bal in het zijnet.

Enkele minuten later was er een lange vrije trap voor de ploeg uit Den Haag. Een indraaiende voorzet van Daryl van Mieghem vond het hoofd van de twee-meter-lange Henk Veerman. De bal was na een stuiter nog net buiten bereik van Brondeel, die geen redding meer kon brengen: 1-1.

Na deze goal werd de ploeg van Darije Kalezic de meer dominante partij. Deze goal zorgde ook voor wat meer pit voor het rustsignaal. Joey Sleegers kreeg een gele prent gepresenteerd na te laat inkomen op de vleugelverdediger van ADO Den Haag, Henri Koudossou. Diezelfde Joey Sleegers werd een minuut na zijn kaart getroffen door Justin Che. Door deze overtreding kon Sleegers de wedstrijd niet uitspelen en werd met de brancard vervroegd naar de catacomben gebracht. Snel hierna klonk het rustsignaal en ging de ploegen met een gelijke stand terug de kleedkamers in.

Na rust kwam ADO Den Haag met een offensievere intentie de kleedkamer en dwong het FC Eindhoven wat meer naar achteren. Langere tijd controleerde de ploeg uit de Hofstad de wedstrijd en wist FCE niet veel kansen te creëren.

Een kwartier voor tijd kon het Eindhovense publiek opveren. Sven van Doorm wist met een hoge steekbal doelpuntenmaker Evan Rottier te vinden. Zijn voorzet werd door Ozan Kökcü ingekopt, maar werd geblokt door Matteo Waem. De bal belandde voor August Priske, die uit de draai de bal op doel kreeg. Doelman Kilian Nikiema wist de bal te pareren en had ook een antwoord op de rebound van Kökcu.

Een minuut later wist Evan Rottier ADO-verdediger Tyrese Asante in de counter van zich af te zetten. Hij zette door tot in het strafschopgebied. Licht getoucheerd en uit balans gebracht door Kursad Sürmeli wist Rottier nog een schot te lossen. De bal was net te hoog om de doelman in gevaar te brengen.

De volgende grote kans was, desondanks de korte opleving, toch weer aan Haagse kant. Na balverlies van Mawouna Amevor komt de bal voor Henk Veerman. De spits was twee verdedigers te slim af en loste een schot op doel. Met een katachtige reflex kon Jorn Brondeel goed redding brengen op de inzet van de boomlange spits.

Vlak voor tijd kreeg oud-Blauwwitter Jort van der Sande de mogelijkheid FCE op achterstand te zetten. De aanvaller kreeg een lastige pass onder controle en schoot de bal rakelings naast het doel van de Belgische doelverdediger.

In de slotfase kreeg FC Eindhoven via een vrije trap de mogelijkheid om de winst naar zich toe te trekken. Farouq Limouri verlengde de bal, die door Dyon Dorenbosch via het hoofd naast het doel gaat.

FC Eindhoven wist door dit resultaat de ongeslagen seizoenstart te behouden. De Blauwwitten zullen volgende week maandag 25 September om 20.00, op Sportpark De Toekomst, op jacht gaan naar een uitoverwinning bij de beloften uit Amsterdam. De Blauwwitten steunen bij deze uitwedstrijd? Haal dan uw tickets bij fc-eindhoven.nl/tickets!

FC Eindhoven – ADO Den Haag 1-1 (1-1) 24. Evan Rottier 1-0, 37. Henk Veerman 1-1. Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Geel: Joey Sleegers, Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 2350.

FC Eindhoven: Brondeel; Sas (87. Wouters), Limouri, Amevor, Seedorf, Dahlhaus; Dorenbosch, Van Doorm; Kökcü; Rottier (81. Ogenia), Sleegers (45+3. Pryske).

ADO Den Haag: Nikiema; Asente, Waem, Van Hintum; Che, Sürmeli, Klas (90. Hamaoui), Koudoussou; Van Mieghem, Veerman, Van der Sande.

Fotografie FC Eindhoven Media | Johan