FC Eindhoven behoudt in blessuretijd ongeslagen reeks

Penalty Amevor zorgt voor een 1-1 eindstand

Vrijdagavond werd er in een goed gevuld Jan Louwers Stadion gespeeld tegen FC Dordrecht. FC Eindhoven kwam na een half uur op achterstand tegen de Dordtenaren. Gelukkig voor de Blauwwitten werd er in de extra tijd een penalty toegekend na een overtreding op Ozan Kökcü. FCE-Aanvoerder Mawouna Amevor wist de strafschop te verzilveren en de 1-1 eindstand voor de derde week op rij op het scorebord te zetten.

In de openingsfase wist FC Eindhoven in tegenstelling tot vorige week sterk aan de wedstrijd te beginnen. Met veel druk naar voren werd met name Ozan Kökcü gevaarlijk. Zo zag hij binnen vijf minuten al een schot geblokt worden en een volgende tot een corner verwerkt worden. De Blauwwitten opende de wedstrijd sterk met een handjevol kansen en het merendeel van het balbezit.

Na een fase waarin FC Eindhoven de betere ploeg was begon Feyenoord-huurling Antef Tsoungui verrassend aan een solo op eigen helft. De Belgische verdediger werd door niemand op het middenveld aangepakt en mocht doorlopen tot de Eindhovense zestienmeter. Vervolgens stuurde de Belg Dordrecht-spits Rene Kriwak met veel ruimte tussen de Blauwwitte verdediging weg. De spits schoof zijn inzet koeltjes langs keeper Jorn Brondeel. FCE kwam na net iets minder dan een half uur op 1-0 achterstand.

Na een klein dipje van de tegengoal kwam FC Eindhoven er net voor rust weer terug bovenop. Zo kreeg Justin Ogenia veel ruimte aan de linkerflank. Hij sneed met een actie naar binnen, maar zag zijn inzet in de verre hoek uit de kruising getikt worden door doelman Luca Plogmann. Kort hierna kwam er een lage voorzet van August Priske. De bal lag voor het inglijden voor David Garden, alleen stond daar nogmaals dezelfde Duitse doelverdediger in de weg. Zo bleef er tot aan de rust een 1-0 achterstand op het scorebord staan.

De Blauwwitten kwam scherp uit de kleedkamer. Seedorf lukte het om na een combinatie bij de achterlijn een voorzet te produceren. David Garden komt voor de Dordrecht-verdediging, maar miste de voorzet. Bij de tweede paal kwam de bal wel bij een inlopende Justin Ogenia. De Curaçaoënaar zag zijn inzet jammer genoeg over het doel verdwijnen.

Er volgde een relatief rustige periode met weinig kansen aan beide kanten, maar FC Dordrecht lukte het vervolgens om een schot te lossen. De bal viel buiten de zestien voor de voeten van Ilias Bronkorst. De verdediger schoot de bal met buitenkantje rechts net langs de kruising van Jorn Brondeel.

Even daarna, na lang geen kans meer te hebben gehad, kwam Sven Simons met een uithaal van afstand. De jonge middenvelder pikte de bal halverwege het veld op te pikken en kon een dribbel inzetten. Simons kwam twee verdedigers voorbij, waarna een schot van ongeveer 20 meter werd gelost. De bal was snoeihard en spatte uiteen op de Dordtse lat.

De slotminuten waren hierna voor de Blauwwitten. Collin Seedorf kreeg een inworp aan de rechterflank. Deze bal eindigde bij Justin Ogenia die de bal sterk aflegt op Ozan Kökcü. Deze rost de bal net langs de doelpaal. Na de inzet kwam Ilias Bronkhorst laat ingegeleden op de Azerbeidzjaan. Scheidsrechter Laurens Gerrets legde de bal als gevolg daarvan op de stip. FCE-aanvoerder Mawouna Amevor mocht aanleggen voor de strafschop. De ervaren verdediger stuurde Luca Plogmann de verkeerde hoek in en zag zijn schot in het net verdwijnen. Weer een late gelijkmaker voor FCE: 1-1. Hiermee werd de eindstand op het scorebord gezet.

Voor de tweede week op rij konden de Blauwwitten in de extra tijd weer ontsnappen aan een verlies en voor de derde week op rij verliet FC Eindhoven met een eindstand van 1-1 het veld. De ongeslagen reeks werd in stand gehouden door de ploeg van Willem Weijs. Komende week staan er twee uitwedstrijden op het programma voor FC Eindhoven. Meereizen met de Blauwwitten naar Maastricht of Den Bosch? Koop dan uw tickets op www.fc-eindhoven.nl/tickets!

FC Eindhoven – FC Dordrecht 1-1 (0-1). 29. Rene Kriwak 0-1, 90+2. Mawouna Amevor 1-1 (strafschop). Scheidsrechter: Laurens Gerrets. Geel: Evan Rottier (FC Eindhoven), Jop van der Avert, Bartlomiej Smolarczyk, Ilias Bronkhorst, Ilias Sebaoui (FC Dordrecht). Aantal toeschouwers: 3131.

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf, Amevor, Limouri, Wouters, Ogenia; Van Doorm, Dorenbosch (71. Simons), Kökcü; Garden (71. Rottier), Priske.

FC Dordrecht: Plogmann; Bronkhorst, Tsoungui, Van der Avert (77. Smolarczyk), Hilton; Shein, Suray (90. Van Vianen), Schuurman; Sebaoui, Kriwak (59. De Bie), Segecic (60. Zand).

Fotografie: ProShots | jules van Iperen