Eerste wedstrijd van Limburgs duo

Roda JC komt naar de Aalsterweg

Aankomende maandag staat er weer een wedstrijd op het programma voor de Blauwwitten. Een wedstrijd met weinig rust voor beide ploegen, aangezien er afgelopen donderdag bekervoetbal gespeeld werd. In het geval van FC Eindhoven was dit een succesvolle avond. Na een rustige eerste helft kon Mawouna Amevor na een uur vanaf de penaltystip de score voor FCE openen. Door deze 0-1 overwinning van FC Eindhoven tegen TOP Oss was de volgende bekerronde een feit. Morgen weer een wedstrijd in de KKD: koploper Roda JC zal op bezoek komen in het Jan Louwers Stadion.

Over Roda JC

Roda JC is het seizoen van de Keuken Kampioen Divisie uitstekend gestart. De ploeg van Bas Sibum kon in zijn eerste periode als trainer voor de periodetitel tekenen, waarnaast er ook nog wat spelers in de prijzen vielen. Zo mocht Koen Bucker zichzelf tot beste doelverdediger kronen en middenvelder Walid Ould-Chikh werd uitgekozen tot beste speler van de periode.

De ploeg uit Kerkrade incasseerde tot op heden de minste tegentreffers en alleen FC Dordrecht wist meer te scoren dan Roda JC. Een verrassende start, aangezien ‘De Koempels’ vorig seizoen eindigden op een 15de plaats. Na vele transfers hebben de mannen uit Kerkrade het verlies van onder andere topscorer Dylan Vente meer dan goed weten op te pakken.

Met name nieuwe spits Maximillian Schmid en vleugelspeler Enrique Peña Zauner hebben meegeholpen aan het hoge doelsaldo van de Limburgers. Beide spelers kwamen deze zomer over uit de Duitse competities. Zo is Zauner samen met Walid Ould-Chikh met 6 doelpunten topscorer voor de ploeg van Bas Sibum. Verdedigend hielp vooral nieuw-benoemde-aanvoerder Matisse Dillen met het tegenhouden van KKD-spitsen. De 22-jarige Belg kwam deze zomer over van KRC Genk.

Afgelopen donderdag speelde de ploeg uit Kerkrade nog in de beker tegen Eredivisionist NEC Nijmegen. De defensie was deze wedstrijd niet zo solide voor de Limburgers. Met 3-3 werd de eerste helft afgesloten, waarna NEC in de tweede helft de wedstrijd met 5-3 kon beslissen.

Historische balans

Vorig jaar was FC Eindhoven – Roda JC nog een doelpuntrijke kraker. In het Jan Louwers Stadion zorgden zes doelpunten uiteindelijk voor een 3-3 gelijkspel. FCE stond bijna de hele wedstrijd op een voorsprong, door goals van Mawouna Amevor, Evan Rottier en een strafschop van Ozan Kökcü. Met een 3-1 voorsprong gingen de Eindhovenaren richting het fluitsignaal, maar een slotoffensief van Roda moest nog komen. In minuut 88 en 93 scoorden de Koempels nog 2 doelpunten in de kluts om uiteindelijk een gelijke stand op het scorebord te krijgen.

De laatste thuisoverwinning tegen Roda JC gaat terug de historieboeken in, helemaal terug naar juni 1971. Toen won EVV Eindhoven, door doelpunten van Gerard Weber en Dom Hakkens, met 2-0 in eigen huis. Mede door deze overwinning eindigden de Blauwwitten dit jaar op de derde plaats in de Tweede Divisie, wat dat jaar dus promotie betekende voor de Eindhovenaren.

FC Eindhoven zal aanstaande maandag dus strijden voor de eerste thuisoverwinning in 50 jaar over Roda JC. Om dit voor elkaar te krijgen zal de ploeg van Willem Weijs alle mogelijke steun kunnen gebruiken tegen de koploper. Wil jij ook de Blauwwitten maandag steunen?