Competitie eindigt met uitwedstrijd in eigen stad

Voorbeschouwing Jong PSV – FC Eindhoven

De Keuken Kampioen Divisie nadert de ontknoping. In de laatste speelronde gaat FC Eindhoven op bezoek bij stadsgenoot Jong PSV. Ondanks dat de play-offs al definitief binnen zijn, staat er nog wel het een en ander op het spel aan de Oirschotsedijk in Strijp.

De play-off ploegen, vanuit de KKD, zijn dan wel bekend, het schema is dat nog allerminst. Op de laatste speeldag kan er nog van alles veranderen qua stand, wat het play-off schema weer helemaal op z’n kop kan gooien. FC Eindhoven bezet momenteel de achtste plaats op de ranglijst. Dit zou betekenen dat er maandag al afgetrapt wordt in de nacompetitie. De huidige nummer drie, Willem II, zou dan de eerste tegenstander worden van de Blauwwitten. Echter staan de nummer vijf tot en met acht op slechts twee punten van elkaar en dus kan FC Eindhoven bij een resultaat vrijdagavond nog plekken stijgen. Dit zou er voor zorgen dat onderstaand schema weer anders ingevuld gaan worden. Meer hierover meteen na afloop van Jong PSV – FC Eindhoven.

De Eredivisie heeft nog twee speelrondes voor de boeg, wat betekent dat FC Emmen nog niet zeker is van handhaving. Excelsior Rotterdam, FC Emmen en theoretisch gezien ook FC Volendam kunnen allemaal nog in de nacompetitie terecht komen. Zij zijn voor nu, de enige nog niet bekende factor, in de aankomende Keuken Kampioen Play-offs.

De huidige stand van zaken, als het gaat om de Keuken Kampioen Play-offs

De scenario’s:

FC Eindhoven begint dus als nummer acht aan de laatste speelronde van de KKD. Bij aanvang van de speelronde staan de Blauwwitten van Rob Penders op 57 punten met een doelsaldo van +4. VVV-Venlo staat op plek zeven met hetzelfde aantal punten als FCE, maar een doelsaldo van +5. MVV Maastricht en NAC Breda staan respectievelijk vijfde en zesde en hebben allebei een doelsaldo van +1. De Maastrichtenaren maakten echter twee goals meer dan de Bredanaars en staan voor nu dus nog op plek vijf.

Wanneer FC Eindhoven wint op bezoek bij stadsgenoot Jong PSV , komt de ploeg van Rob Penders dus op 60 punten. Als MVV en NAC niet weten te winnen, van respectievelijk Almere City FC en Telstar, zullen de Blauwwitten over beide ploegen heen gaan. Plek vijf of zes is dan zeker mogelijk. VVV-Venlo gaat op bezoek bij Jong FC Utrecht. Ook wanneer de Limburgers winnen van de Domstedelingen, kan FC Eindhoven op eigen kracht VVV-Venlo voorbij. Dan moet het qua doelsaldo wel met grotere cijfers winnen dan de Venlonaren.

Wanneer FC Eindhoven als achtste eindigt, zal de eerste wedstrijd al meteen maandagavond om 20:00 uur gespeeld gaan worden. Alle Blauwwitters kunnen dan ook meteen rekening houden met een thuiswedstrijd, want FC Eindhoven gaat dan als laagst geklasseerde ploeg de play-offs in. Dat betekent dat FCE in alle rondes de eerste wedstrijd thuis zal moeten spelen. De tegenstander is dan de nummer drie, Willem II of Almere City FC. De Tilburgers en Flevolanders staan gelijk in punten, maar Willem II heeft een veel beter doelsaldo dan de Almeerders. Maar ook daar, ligt de strijd dus nog open.

Bij een zevende, zesde of vijfde plek, zal FC Eindhoven op dinsdag de eerste ronde gaan spelen. Of dat thuis of uit is, ligt dan wel aan de rangschikking. Wanneer FCE de vijfde plek weet te pakken, zal het dinsdag om 21:00 uit spelen tegen de nummer zes. Bij een zesde plek is dit natuurlijk omgedraaid en volgt er een thuiswedstrijd. Bij plek zeven volgt er ook een thuiswedstrijd, tegen de nummer vier, maar die wedstrijd staat voor 18:45 ingepland.

De stadsgenoot

Genoeg over de play-offs, eerst nog de competitie. Daarin wacht dus stadsgenoot Jong PSV. Voor de Rood-Witten is het een seizoen met ups & downs. Knappe overwinningen op topploegen PEC Zwolle, Willem II en Almere City FC werden te vaak afgewisseld met kansloze nederlagen tegen ploegen als FC Dordrecht, TOP Oss en FC Den Bosch. De huidige veertiende plek zegt dan ook alles over het seizoen van de beloften ‘van Strijp’. Eerder dit seizoen kwamen beide ploegen elkaar al tegen in het Jan Louwers Stadion. In de eerste helft zorgde Charles-Andreas Brym voor de openingstreffer, waarna de ploeg van Rob Penders kansen kreeg op meer.

Na rust was er ook lange tijd geen vuiltje aan de lucht, tot vijf minuten voor tijd Bakayoko werkelijk uit het niets de 1-1 binnen schoot. Drie minuten later schoot Fofana plots de 1-2 tegen de touwen. Het was echter opnieuw, Charles-Andreas Brym die een punt redde voor FCE in de laatste officiële speelminuut. In de extra tijd kregen de Blauwwitten zelfs nog kansen op de verdiende overwinning, maar de bal wilde er maar niet in.

FC Eindhoven ging negen keer eerder op bezoek bij de jonge stadsgenoot. De eerste twee confrontaties werden gewonnen door de Blauwwitten, maar daarna volgde louter nederlagen. Alleen in september 2020 wist FCE nog te winnen bij Jong PSV. Vorig seizoen kwam FCE snel met 3-0 achter, maar wist het, onder aanvoering van Enrico Hernandez, een eindsprint in te zetten. Deze kwam alleen net te laat; 3-2.

‘Op de fiets, naar PSV, en op de fiets naar PSV!’. Iets wat we steeds vaker horen in het Jan Louwers Stadion. Voor de wedstrijd tegen Jong PSV zijn er nog tickets beschikbaar voor het uitvak. Je mag op de fiets! Tickets zijn exclusief verkrijgbaar bij het secretariaat en kosten slechts €5,-. Steun FCE aan de Oirschotsedijk en ‘fiets’ met ons mee naar PSV!