Blauwwitten winnen Klassieker van de Eerste Divisie

Goedgevuld Jan Louwwers Stadion viert feest na 3-0 zege

FC Eindhoven heeft de Klassieker van de Eerste Divisie met 3-0 gewonnen van Telstar. De Blauwwitten kwamen vroeg in de wedstrijd op voorsprong van Brian De Keersmaecker. In de slotfase bouwden Jasper Dahlhaus en Evan Rottier de overwinning uit naar 3-0.

De Blauwwitten verschenen tegen Telstar opnieuw met een aantal wijzigingen aan de aftrap. Rob Penders moest zijn basiself noodgedwongen .op maar liefst drie plekken wijzigen, door de schorsing van Charles-Andreas Brym, de van een schorsing teruggekeerde Collin Seedorf en de zware blessure van Maarten Peijnenburg. De vervangers van het drietal waren Evan Rottier, Jarno Janssen en Pjotr Kestens. Naoufal Bannis en Ozan Kökcü waren vanwege interlandverplichtingen niet beschikbaar.

Om Maarten Peijnenburg een hart onder de riem te steken, betraden zijn ploeggenoten het veld met speciale shirts waar een boodschap op stond voor de centrale verdediger: “Sterkte Maarten!”. Kort na dit mooie gebaar klonk het fluitsignaal van scheidsrechter Jannick van der Laan voor het begin van de wedstrijd. FCE liet zich vanaf het begin gelden en zette de verdediging van Telstar flink onder druk. Nadat dit al tot een paar grote mogelijkheden had geleid, was het vervolgens alsnog raak via Brian De Keersmaecker. De middenvelder uit België nam een afvallende bal zonder aarzeling op de volley en knalde FC Eindhoven op deze manier naar een 1-0 voorsprong. Doelman Ronald Koeman ging daarbij niet geheel vrijuit.

Omdat de Eindhovense druk niet af nam na de 1-0, werd er niet veel later nog een uitgelezen kans gecreëerd door de ploeg van Rob Penders. Na mooi combinatievoetbal aan Blauwwitte kant stuitte de inzet van Pjotr Kestens op Telstar doelman Ronald Koeman, die de schade beperkte voor de Witte Leeuwen. De eerste Blauwwitte storm leek in het verdere vervolg van de eerste helft iets te gaan liggen, waardoor het doel van Nigel Bertrams voor het eerst onder vuur kon worden genomen door Telstar via Anwas Bensabouh. Omdat de doelman van FC Eindhoven zijn doel schoon hield, zochten beide ploegen de kleedkamers op met een 1-0 stand op het scorebord.

Aan het begin van de tweede helft was het Telstar dat op zoek ging naar de gelijkmaker en het initiatief naar zich toe trok. Hoewel Telstar in de tweede helft veel in balbezit was, gaf het een aantal gevaarlijke countermogelijkheden weg door slordigheden in de passing. In de slotfase van de wedstrijd werd dit genadeloos afgestraft door een razendsnelle uitbraak via Evan Rottier. De rechtsbuiten wachtte precies lang genoeg met het afleggen op de mee opgestoomde Jasper Dahlhaus, die op zijn beurt het hoofd koel hield en de bal langs de doelman van Telstar schoof: 2-0.

Een paar minuten later gooide de ploeg van Rob Penders de wedstrijd definitief in het slot nadat het opnieuw in de omschakeling toesloeg. Waar Evan Rottier bij de 2-0 nog als aangever fungeeerde, zorgde hij zelf op zeer fraaie wijze voor de 3-0. De rechtsbuiten van FC Eindhoven hield eerst meerdere verdedigers van Telstar van zich af om de bal vervolgens snoeihard de kruising in te jagen. Hierdoor eindigde de Klassieker van de Eerste Divisie uiteindelijk in een 3-0 overwinning voor de Blauwwitten.

FC Eindhoven – Telstar 3-0 (1-0) 11. Brian De Keersmaecker 1-0, 88. Jasper Dahlhaus 2-0, 90+3. Evan Rottier 3-0. Scheidsrechter: Jannick van der Laan. Geel: Tibo Persyn (FC Eindhoven), Anass Najah (Telstar). Aantal toeschouwers: 3306.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn (87. Faber), Amevor, Janssen, Collin Seedorf, Dahlhaus; Van Doorm (74. D. Dorenbosch), De Keersmaecker; Rottier, Diaby-Fadiga (74. Bogaers), Kestens (60. Ogenia).

Telstar: Koeman; Apau, Bensabouh, Oude Kotte, Aktas, Blackson; Najah (38. Cain Seedorf), Overtoom (81. Soares); Min (90. Smit), Plet (46. Boussakou), Giousis (90. Ainsalu).

Fotografie: Johan Manders