Blauwwitten starten de week in Limburg

Vandaag komt FC Eindhoven in actie tijdens de inhaalwedstrijd tegen Roda JC

Vandaag komt FC Eindhoven in actie tijdens de inhaalwedstrijd tegen Roda JC. Het Parkstad Limburg Stadion belooft het toneel te worden van een intense strijd, wanneer FC Eindhoven bij de strijder om de eerste plaats Roda JC te gast is. De Blauwwitten gaan de confrontatie aan met een ploeg die dit seizoen uitstekend presteert in de Keuken Kampioen Divisie. Toch hebben beide teams afgelopen vrijdag niet weten te winnen. Zowel FC Eindhoven als Roda JC zullen extra hun best doen om de 3 punten binnen te slepen in de race voor de play-offs.

Roda JC heeft in eigen huis in het verleden sterk gepresteerd tegen FC Eindhoven. De club won zeven van de negen meest recente thuiswedstrijden tegen FC Eindhoven. De Blauwwitten hebben deze prestatie tijdens de laatste wedstrijd in Kerkrade weten te doorbreken. In de laatste vier Eerste Divisie-duels heeft FC Eindhoven succes geboekt tegen Roda JC door ongeslagen te blijven, met één overwinning en drie gelijke spelen. Deze sterke reeks geeft de Eindhovenaren vertrouwen voor de aankomende confrontatie.

Interessant zijn ook de statistieken van beide teams. Hieruit belooft het een mogelijk zenuwslopend slot van de wedstrijd te worden. Sinds het begin van het vorige Keuken Kampioen Divisie-seizoen maakte Roda JC minimaal vier doelpunten meer vanaf de negentigste minuut dan elk ander team. FC Eindhoven staat gedeeld derde op deze lijst. Het blijkt echter niet de makkelijkste taak te zijn om te score in Kerkrade, want bij geen een ploeg vielen dit KDD-seizoen zo weinig goals als in wedstrijden van Roda JC (50-34 voor, 16 tegen).

Tijdens het vorige bezoek bij Roda JC verzekerde de Blauwwitte zichzelf van deelname aan de play-offs. FC Eindhoven wist toen met 1-2 weten te winnen van Roda JC Kerkrade. De eerste helft in Zuid-Limburg was toen erg slordig, waardoor de wedstrijd na de rust met een 0-0 score werd voortgezet. Met een openingstreffer kwamen de Eindhovenaren snel op voorsprong via Dyon Dorenbosch, maar incasseerden ook snel de gelijkmaker via Dylan Vente. In de slotfase werd dan via een strafschop de 1-2 gemaakt door Mawouna Amevor.

Individuele prestaties voegen extra spanning toe aan het duel. Roda JC’er Calvin Raatsie maakte zijn debuut tegen FC Den Bosch en behaalde daarbij een clean sheet. In deze eeuw hebben alleen Przemyslaw Tyton in januari 2012 in de Eredivisie en Koen Bucker in augustus 2023 in de Keuken Kampioen Divisie de nul weten te houden in hun eerste twee volledige competitiewedstrijden als keeper van Roda JC.

Aan de zijde van FC Eindhoven was Evan Rottier in de laatste twee uitduels in de Eerste Divisie betrokken bij 4 doelpunten (2 goals en 2 assists). De aanvaller uit Eindhoven kan de eerste speler worden sinds Opta assist-data registreert voor de Keuken Kampioen Divisie (seizoen 2015/16) die in drie opeenvolgende uitwedstrijden zowel een goal als een assist noteert.

Kortom, het belooft een opwindende strijd tot in de laatste minuten te worden waarin FC Eindhoven alles op alles zal zetten om bij Roda JC 3 punten te pakken.

De competitiewedstrijd stond eerst gepland op 12 januari 2024, maar het veld in het Parkstad Limburg Stadion was door winterse omstandigheden afgekeurd. De nieuwe datum voor het treffen van de Limburgers is aankomende maandag 22 januari 2024. De reeds aangeschafte tickets voor de busreis blijven geldig.