Beste beloftenploeg volgende tegenstander voor FCE

Voorbeschouwing Jong AZ – FC Eindhoven

Voor FC Eindhoven staat vrijdagavond de trip naar Wijdewormer op het programma. Op het AFAS Trainingscomplex is Jong AZ de tegenstander. Een complex wat in het verleden een fijne bestemming is geweest voor de Blauwwitten.

Zowel FC Eindhoven als Jong AZ had afgelopen weekend te maken met een dubbel programma. Voor FC Eindhoven leverde dit vier punten op. Vrijdagavond stuurde FCE de beloftes van Ajax met overduidelijke cijfers terug naar de hoofdstad; 5-1. Op maandagavond had de ploeg van Rob Penders het een stuk lastiger. ADO Den Haag kwam in de eerste helft op voorsprong en kreeg verschillenden mogelijkheden om de voorsprong uit te bouwen. Notabene bij het ingaan van het ‘Haags Kwartiertje’ kwam FC Eindhoven terug in de wedstrijd. Een voorzet van Tibo Persyn werd knap over de Haagse doelman gekopt door invaller Naoufal Bannis. FCE zocht nog naar een tweede doelpunt, maar deze viel niet. Zo moesten beide ploegen het doen met een puntje.

Voor Jong AZ was er minder te juichen. Waar FC Eindhoven twee thuiswedstrijden achter elkaar had, moest Jong AZ twee uitwedstrijden afwerken. Op vrijdagavond verloor de ploeg van scheidend trainer Maarten Martens met 2-0 van Heracles Almelo. Drie dagen later stapte de Alkmaarse talenten met dezelfde cijfers van het veld in het Parkstad Limburg Stadion. Roda JC Kerkrade had moeite met Jong AZ, maar versloeg de beloftenploeg toch met 2-0. Hierdoor verloor Jong AZ een aantal plaatsen op de ranglijst. De Alkmaarse beloften zijn nu terug te vinden op de tiende plaats.

Wedstrijden tegen Jong AZ zijn over het algemeen vaak met een positieve uitkomst voor FC Eindhoven. Sinds de toetreding van Jong AZ in het betaald voetbal, kwamen FC Eindhoven en Jong AZ elkaar vijf keer eerder tegen in Wijdewormer. Van die vijf onmoetingen won FC Eindhoven er vier. Zo ook vorig seizoen. Binnen twee minuten zorgde Jasper Dahlhaus voor de voorsprong, waarna Joey Sleegers vlak na rust de 0-2 maakte. Via Poku deed de thuisploeg wat terug, maar Valentino Vermeulen maakte met de 1-3 aan alle onzekerheid een eind.

Bekijk hier de samenvatting van vorig seizoen!

Voor Jong AZ is het voorlopig een historisch goed seizoen. Sinds de toetreding in het betaald voetbal was de dertiende plaats van vorig jaar de beste eindklassering van de club. Voorlopig lijken de Alkmaarders op weg om dat te verbeteren. Sowieso timmert de jeugd van AZ flink aan de weg. In de Youth League (een soort Champions League voor O19 teams) maakt AZ O19 indruk met een halve finale plaats. Deze week werd in de kwartfinales Real Madrid met 4-0 gedeclareerd. In een eerder stadium werd die andere Spaanse topclub, FC Barcelona ook al met 0-3 uit het toernooi geknikkerd.

Welke spelers AZ morgen mee laat doen, is nog een vraagteken. Feit is wel dat de jeugd van AZ een flinke boost heeft gekregen de laatste tijd en dat FC Eindhoven dus een flinke kluif zal hebben aan Jong AZ. Wil je morgen mee reizen naar Wijdewormer? Haal dan snel je tickets via fc-eindhoven.nl/tickets en steun FCE!