Stand van zaken

met technisch manager Marc Scheepers

Het seizoen 2023-2024 eindigde sportief teleurstellend voor FC Eindhoven met een 14e plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Momenteel genieten de spelers en staf van hun vakantie alvorens op donderdag 27 juni de voorbereiding op het nieuwe seizoen start. Het voorlopige programma van de voorbereiding werd reeds gecommuniceerd en is hier volledig te bekijken. In dit bericht een update van de stand van zaken over de technische staf, spelersgroep en aspiraties richting het nieuwe seizoen.

Technische staf
Eerder werd al bekend dat de samenwerking met hoofdtrainer Willem Weijs geen vervolg krijgt in het nieuwe seizoen en de wegen tussen beiden zullen scheiden. Op korte termijn verwacht de club de nieuwe hoofdtrainer te presenteren. Technisch manager Marc Scheepers vult aan: “We hebben de besluitvorming omtrent Willem naar voren gehaald om voor beide partijen meer tijd in te ruimen om naar de toekomst te kunnen kijken. Momenteel nemen we die tijd om tot een passende oplossing te komen voor een succesvolle toekomst. Hierin snappen we best dat veel mensen graag vooruit willen, dat willen wij ook natuurlijk. We moeten hierin weloverwogen keuzes maken.” Met de overige technische stafleden hebben evaluatiegesprekken plaatsgevonden en zal de samenwerking worden voortgezet. Scheepers legt uit: “Dat waren goede gesprekken en daar zijn ook de nodige zaken uitgesproken naar elkaar. Er zijn voldoende verbeterpunten na afgelopen seizoen die we meenemen naar het nieuwe seizoen, dat moge duidelijk zijn.” De technische staf voor het nieuwe seizoen, met uitzondering van de nieuwe hoofdtrainer, bestaat uit assistent-trainers Bastiaan Riemersma en Mike van Dijk en keeperstrainer Hans Segers.

Selectie update
De afgelopen maanden zijn ook gesprekken gevoerd met een groot deel van de selectie. In maart bracht de club al een update over de aflopende contracten. Inmiddels is duidelijk dat Justin Ogenia, Pjotr Kestens, Mitchel van Rosmalen, Rodrigo Rego, Sven van Doorm, Tom Sas (Kozakken Boys), Jasper Dahlhaus (Fortuna Sittard), Mart Lieder (gestopt), August Priske en Luuk Wouters (beiden gehuurd) de club gaan verlaten. De selectie omvat momenteel drie doelmannen met Jorn Brondeel, Jort Borgmans en Nino Fancito, in de achterste linie liggen Maarten Peijnenburg (die keert terug bij het team in de voorbereiding), Farouq Limouri, Collin Seedorf en Tibo Persyn contractueel vast, met Maarten Swerts, Dyon Dorenbosch, Sven Simons, Achraf El Bouchataoui en Ozan Kökcü krijgt het middenveld vorm en voorin beschikt de club over Joey Sleegers, David Garden en Evan Rottier. “Het geraamte staat en met een zogenaamd witte-vlekken-plan zullen we de selectie moeten versterken”, zegt Scheepers. “Dat zullen we moeten doen door creatief te zijn in deze competitie met sterke concurrentie. Onze prioriteit ligt momenteel bij de spitspositie, linksback en rechtsbuiten. De afgelopen weken hebben we meerdere gesprekken gehad met potentiële versterkingen, ook hier geldt dat we soms iets langer moeten wachten om uiteindelijk het juiste type vast te kunnen leggen.”

Jeugdspelers haken aan
Ook zullen er weer een aantal spelers uit de FCE SRP Zuid Academy aansluiten bij het eerste elftal in de voorbereiding. Het gaat hier om Luuk Verheij (rechtsbenige verdediger), Shane van Aarle (linksbenige centrale verdediger), Hugo Deenen (middenvelder), Thijs Muller (aanvallende middenvelder) en Juul Leenhouwers (buitenspeler). “De jeugdopleiding is toch de levensader van deze club”, aldus Scheepers. “De afgelopen jaren hebben meerdere jongens indruk weten te maken en sommige jongens hebben al mooie stappen gezet in hun carrière. De lijnen met het technisch management en de technische staf van het eerste elftal en het management van de jeugdopleiding zijn kort. We bespreken op regelmatige basis de zogenaamde ‘High Potentials’. Zo trainden het afgelopen seizoen al meerdere jongens uit de jeugd mee bij het eerste elftal. Hiermee laten we jonge jongens vlieguren maken tussen de volwassen kerels, zo hopen we dat jeugdspelers sneller kunnen aanhaken bij het KKD-niveau.”

Verwachting volgend seizoen
Na twee seizoenen Play-Offs eindigde het afgelopen seizoen vroegtijdig voor de Blauwwitten. Scheepers licht toe: “Als FC Eindhoven willen we altijd een gooi doen naar de Play-Offs, anders kunnen we net zo goed niet meedoen. Ook komend seizoen zullen we zo lang mogelijk willen meedoen om die Play-Off plekken en onlangs hebben we gezien dat er dan van alles kan gebeuren. Het zal niet makkelijk en vanzelfsprekend zijn gezien de concurrentie in deze competitie, maar we hebben het altijd vanuit onze creativiteit en saamhorigheid gedaan. Hierin hebben we iedereen nodig, van spelers tot trainers en van partners tot supporters!”