Avondje NAC eindigt in puntendeling

FCE blijft ongeslagen na 1-1 in Breda

Na een spannende en felle eerste helft, waarin beide ploegen een keer tot scoren kwamen, wisten FC Eindhoven en NAC in de tweede helft geen verandering meer te brengen in de ruststand van 1-1. Waar Odysseus Velenas de 1-0 voor NAC voor zijn rekening nam, verzorgde Ozan Kökcü aan Blauw-Witte kant de gelijkmaker. Dankzij de goal van de linksbuiten aan het eind van de eerste helft, mag FC Eindhoven zich na de wedstrijd in het Rat Verlegh Stadion nog steeds ongeslagen noemen.

Om 20:00 uur werd de wedstrijd tussen NAC Breda en FC Eindhoven afgetrapt in het Rat Verlegh Stadion onder leiding van scheidsrechter Ingmar Oostrom. De Blauwwitten, die op jacht gingen naar de vijfde zege op rij, verschenen aan de aftrap met een wijziging in de opstelling ten opzichte van de gewonnen thuiswedstrijd tegen Jong AZ. De teruggekeerde Charles-Andreas Brym verving Justin Ogenia op de rechtsbuiten positie.

Het aandringen van NAC Breda na het eerste fluitsignaal resulteerde in een vroege goal voor de ploeg uit Breda. De bal kwam in de openingsfase voor de voeten van Odysseus Velanas in de zestien nadat Charles-Andreas Brym de bal weg probeerde te koppen. De linksbuiten van NAC aarzelde niet en wist de bal voorbij doelman Nigel Bertrams te krijgen, waardoor FC Eindhoven al vroeg in de wedstrijd tegen een achterstand aan keek.
Een paar minuten later kreeg Naoufal Bannis de kans op een snelle gelijkmaker, maar de spits zag zijn inzet gepareerd worden door NAC doelman Roy Kortsmit.

Na goed combinatiespel aan de kant van NAC Breda werd oud-Blauwwitter Kaj de Rooij in staat gesteld Nigel Bertrams te testen met een schot op goal. De Eindhovense goalie slaagde voor deze test en wist te voorkomen dat NAC haar voorsprong kon uitbreiden. Rond minuut 23 werd opnieuw Naoufal Bannis weggestuurd na een goede bal van achteruit, maar na een goede aanname wist de spits Roy Kortsmit niet te passeren, waardoor zijn inzet uiteindelijk leidde tot een hoekschop voor FCE.

In de slotfase van de eerste helft trokken de Blauwwitten het spel meer en meer naar zich toe, waardoor de ploeg uit Breda achteruit gedwongen werd. Dit resulteerde vlak voor rust in de gelijkmaker voor FC Eindhoven, afkomstig van de voet van Ozan Kökcü. De linker vleugelaanvaller beloonde Charles-Andreas Brym met een assist door zijn voorzet het dak van het doel in te jagen. De Canadese aanvaller lanceerde zichzelf succesvol over de rechterflank en zette succesvol voor, waardoor de twee ploegen met een gelijke stand op het bord de kleedkamers opzochten.

In de tweede helft gaat FC Eindhoven door waar het de eerste helft mee eindigde, en wisten ze meerdere malen door de Bredase defensie te combineren. Beide keren kwamen de Blauw-Witten net niet tot afronding, waardoor ze zich niet met een goal wisten te belonen. Na meer dan een uur spelen kreeg NAC Breda weer iets meer grip op de wedstrijd, en werd gevaarlijk via invaller Thomas Marijnissen. De linksbuiten, die Odysseus Velanas verving, treuzelde te lang waardoor aanvoerder Mawouna Amevor het gevaar onschadelijk wist te maken.

In de slotfase van de tweede helft wisten beide ploegen niet tot gevaarlijke kansen te komen, waardoor de tijd langzaam maar zeker wegtikte. In minuut 88 werd Dyon Dorenbosch nog zijn debuut voor de FC Eindhoven gegund door trainer Rob Penders, maar qua hoogtepunten bleef het daar in de slotfase van de tweede helft bij. Ook de vier minuten extra tijd leverden geen goals meer op, waardoor de wedstrijd tussen NAC Breda en FC Eindhoven in speelronde vijf eindigde in 1-1.

Volgende week speelt FC Eindhoven twee wedstrijden in drie dagen. Op vrijdagavond is MVV Maastricht de tegenstander in het Jan Louwers Stadion en drie dagen later reist de ploeg af voor de wedstrijd tegen Almere City FC.
Lees hier meer over de kaartverkoop van beide wedstrijden.

NAC BredaFC Eindhoven 1-1 (1-1) 5. Odysseus Velanas 1-0, 43. Ozan Kökcü 1-1. Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Geel: Fabio di Michele Sanchez (NAC Breda), Sven van Doorm, Naoufal Bannis, Ozan Kökcü, Pieter Bogaers, Koen oostenbrink (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 17824.

NAC Breda: Kortsmits; Lucassen, Velthuis, MacNulty, Sanchez; Agougil, Banzuzi (75. Vet), Plat; De Rooij (86. Herrmann), Van der Sande, Velanas (75. Marijnissen).
FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bogaers, Dahlhaus; Van Doorm (82. Azzagari), Oostenbrink (88. D. Dorenbosch); Brym, Bannis (82. Enokpa), Kökcü (57. Ogenia).

Fotografie: Pro Shots | Marcel van Dorst