We blikken terug op het FCE Futsal jaar

We hebben een wisselend seizoen achter de rug bij FC Eindhoven Futsal. Ondanks dat niet alles is behaald waar we naar streefden, was het een jaar vol hoogtepunten, spanning en onvergetelijke momenten. Vanaf de eerste aftrap tot het laatste fluitsignaal hebben onze jongens laten zien wat ze in huis hebben.

Het begon op Europees niveau. Tijdens de poulefase lieten we van ons horen. In deze rondes van de Champions League namen we het in Montenegro op tegen KMF Titograd, NV Georgians en Europa FC. We startten met een knallende overwinning tegen Europa FC, maar moesten helaas onze meerdere erkennen in de Georgians en KMF Titograd. Ondanks dat we niet verder kwamen, was het een fantastische ervaring en een mooie prestatie om de poulefasen te bereiken.

Daarnaast bleven onze prestaties van vorig jaar niet onopgemerkt, en we ontvingen drie nominaties voor de Eindhoven SportAwards 2023: FCE Vrouwen en FCE Futsal zijn genomineerd voor Sportploeg van het Jaar, en Jan Vogels voor Coach van het Jaar. En met fantastisch resultaat: onze eigen Jan Vogels werd verkozen tot Sportcoach van het Jaar 2023! Een welverdiende eer voor een man die ons team keer op keer naar nieuwe hoogten heeft gebracht.

Het seizoen kende meer hoogtepunten. Zo wonnen we de Supercup tegen ZVV Ede. En hoewel we niet altijd de gewenste resultaten uit de wedstrijden haalden, bereikten we toch de halve finale van de play-offs. In een bloedstollende wedstrijd tegen de koploper, Tigers Roermond, verloren we maar net.

Een ander absoluut hoogtepunt was de kwalificatie van Nederland voor het WK. Oranje Futsal heeft, mede dankzij onze Blauwwitte helden – Manuel Kuijk, Said Bouzambou, Denzel van Houtum, Jordany Martinus en Tevfik Ceyar –, voor een geweldige sensatie gezorgd. In een onbeschrijflijke thriller werd Finland na penalty’s verslagen. Onze eigen FC Eindhoven-keeper Manuel Kuijk groeide uit tot de held van de avond door een van de vijf Finse penalty’s te stoppen. Oranje Futsal bleef zelf vijf keer foutloos. De zinderende wedstrijd eindigde na verlenging in 4-4. Ook Jordany Martinus liet zijn Blauwwitte kwaliteiten zien en scoorde twee keer voor Nederland.

Aan het einde van het seizoen moesten we helaas afscheid nemen van onze geliefde coach Jan Vogels. Wat heeft hij veel voor ons betekend! Gelukkig hebben we een waardige opvolger in voormalig aanvoerder Oualid Saadouni, die vanaf het volgende seizoen het roer overneemt. Echt een clubicoon, en met zijn tactisch inzicht en natuurlijke leiderschap zien we een toptrainer in potentie. We zijn benieuwd waar hij ons Futsal naartoe zal leiden.

Dit seizoen hebben we ook al enkele nieuwe gezichten welkom geheten voor het aankomende seizoen: Youssef Ben Sellam als keeper, Reggy Elias als aanvaller, Mats Velseboer als verdediger en Jean Matitaputty als flankspeler. Jeroen Hakkens keerde terug als assistent-coach en Santosh Mohanlal als keeper. We zijn blij met deze versterkingen en kijken uit naar wat zij ons zullen brengen.

FC Eindhoven bedankt alle Blauwwitte fans, spelers en staf voor jullie onvoorwaardelijke steun en inzet. Wij kijken uit naar volgend seizoen! Zien wij jullie daar weer? Samen zijn we Blauwwit!