Volle buit na stroeve pot

Drie punten na vijfde seizoenstreffer van Brym

In een lastige uitwedstrijd tegen Jong FC Utrecht wisten de Blauwwitten uiteindelijk aan het langste eind te trekken. Nadat het in de eerste helft de nodige kansen kreeg op de openingstreffer, had de ploeg van Rob Penders het in de tweede helft een stuk lastiger. Lang leek de wedstrijd te eindigen in een doelpuntloos gelijkspel, totdat de man in vorm, Charles-Andreas Brym, in de slotfase voor de verlossing zorgde.

Ten opzichte van de afgelopen wedstrijd tegen Jong PSV, verschenen de Blauwwitten ongewijzigd aan de aftrap voor het duel met Jong FC Utrecht op Sportcomplex Zoudenbalch. In de aanloop richting de uitwedstrijd in Utrecht was er goed nieuws voor trainer Rob Penders. Hij kon weer beschikken over middenvelder Brian De Keersmaecker, die direct na rust zijn rentree maakte na maandenlang blessureleed.

In de openingsfase had de ploeg van Rob Penders het overgrote deel van het balbezit en werd na iets minder dan een kwartier voor het eerst gevaarlijk. Een kopbal van Ozan Kökcu kon maar ternauwernood gepareerd worden door Jong FC Utrecht-doelman Fabian de Keijzer. Vervolgens kregen de Blauwwitten opnieuw een grote mogelijkheid, dit keer afkomstig van het hoofd van Charles-Andreas Brym. De kopbal na een vrije trap van Tibo Persyn was echter niet besteed aan de Canadese rechtsbuiten, waardoor de stand van 0-0 op het scorebord bleef staan. Na de eerste helft zochten beide ploegen met deze stand op het bord dan ook de kleedkamers op.

De tweede helft begon op een soortgelijke manier als de eerste 45 minuten. FC Eindhoven was het grootste gedeelte van de tijd in balbezit, maar had moeite om uitgespeelde aanvallen te creëren. Mede hierdoor wist de beloftenploeg uit Utrecht een aantal keer gevaarlijk te worden via Ruben Kluivert door de lucht en Eliano Reijnders van buiten de zestien. Beide pogingen troffen geen doel waardoor de stand gelijk bleef.

In de slotfase van de wedstrijd brak de ban dan toch voor de Blauwwitten. Invaller Evan Rottier schoot de bal eerst tegen een lat en raakte een minuut later de paal van het Utrechtse doel. de rebound belandde voor de voeten van Charles-Andreas Brym. De Canadees kon koeltjes afronden en bevestigde hiermee nog maar eens zijn vorm, want de openingstreffer tegen Jong FC Utrecht was alweer zijn vijfde goal in vier wedstrijden tijd.
In de extra tijd kreeg Collin Seedorf zijn tweede gele kaart waardoor hij het veld moest verlaten. Dit had geen invloed meer op het verloop van de wedstrijd, waardoor FC Eindhoven won met 0-1.

Komende vrijdag speelt FC Eindhoven in het MAC3PARK Stadion tegen PEC Zwolle, aanvang 20.00 uur. Kaarten voor dit duel zijn in de ticketshop te verkrijgen.

Jong FC Utrecht – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 81. Charles-Andreas Brym 0-1. Scheidsrechter: Michael Eijgelsheim. Rood: 90+3: Collin Seedorf (FC Eindhoven, 2x geel). Geel: Albert Lottin, Rick Meissen, Fabian De Keijzer (Jong FC Utrecht), Brian De Keersmaecker (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 281.

Jong FC Utrecht: De Keijzer; Rawlins, Meissen, Kluivert (68. Mamengi), Van der Kust; Shein (87. Oehlers), Reijnders, Lottin (87. Ikeshita); Fernandes, Edhart (67. Versluis), Zagre (46. Leliendal).

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, Amevor, Peijnenburg, Seedorf, Dahlhaus; Van Doorm (46. De Keersmaecker), Azzagari (46. Diaby-Fadiga); Brym, Bannis (73. Rottier), Kökcü (73. Kestens).

Fotografie: Luca Engelbracht