Tien FCE-ers houden stand tegen TOP Oss: 2-1

Brym op schot met twee doelpunten

De tweede periode is uitstekend begonnen voor FC Eindhoven. Na ruim 90 minuten spelen sleepten de tien Blauwwitten een 2-1 zege uit het vuur tegen TOP Oss. De punten bleven in Eindhoven na twee doelpunten van Charles-Andreas Brym en een tegentreffer van Toshio Lake. Collin Seedorf kreeg in de 65e minuut zijn tweede gele kaart.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd trainer Rob Penders gekroond tot beste trainer van de eerste periode. Het is een fantastische erkenning voor het goede werk van de trainer en zijn team.

Met Pieter Bogaers in de basiself voor de geschorste Mawouna Amevor begon de wedstrijd voortvarend voor de ploeg van Rob Penders. Binnen twee minuten was het al raak. Charles-Andreas Brym kreeg de bal via Jasper Dahlhaus in het strafschopgebied en twijfelde geen seconde. De Canadese aanvaller schoot hard en gaf keeper Thijs Jansen geen kans: 1-0.

De Blauwwitten lieten het hier niet bij zitten en bleven in de openingsfase druk houden op het doel van TOP Oss. Toch kreeg TOP Oss na verloop van tijd meer grip op de wedstrijd en creëerde het een aantal kansen van afstand. Echte kansen bleven voor beide teams uit, waardoor het voor beide keepers maar een rustige avond leek te worden.

Toch deelde FC Eindhoven nog wel eens een speldenprikje uit. Uit een vrije trap kopte Collin Seedorf maar net over. De verdediger sprong een stuk hoger dan zijn tegenstander, maar kopte daardoor ook te hoog om te kunnen scoren. Kort hierna was er wat consternatie in het doelgebied van TOP Oss toen Charles-Andreas Brym door leek te kunnen lopen naar de keeper, maar onderuit werd gehaald. De Belgische scheidsrechter Kevin Debeuckelaere besloot anders en wuifde het van een afstand weg.

Het was dezelfde Charles-Andreas Brym die na iets meer dan een half uur zijn tweede van de avond maakte. Nadat Evan Rottier goed zijn lichaam gebruikte, in het duel van tevoren, kon Brym helemaal vrij inschieten. Daarmee verdubbelde de Canadees de score naar 2-0.  Na het doelpunt bleef FC Eindhoven het betere van het spel houden. De Blauwwitten had meer de bal maar kon weinig gevaar stichtten voor het doel van TOP Oss.

Aan het begin van de tweede helft leek TOP Oss het helemaal anders te gaan doen. Trainer Kristof Aelbrecht wisselde in drie spelers. Één van deze invallers was aanvaller Toshio Lake, die gelijk na rust liet zien waarom hij erin werd gebracht. De aanvaller tikte binnen twee minuten na rust bij de tweede paal de aansluitingstreffer tegen de touwen en bracht de roodwitte formatie terug in de wedstrijd.

Na iets meer dan een uur spelen greep Collin Seedorf aan de noodrem en met al geel op zak nam hij daarmee een groot risico. De scheidsrechter gaf hem dan ook zijn tweede gele kaart van de avond, waardoor hij naar de tribune kon. Dat dwong Rob Penders ertoe om aanvaller Evan Rottier te wisselen voor verdediger Jarno Janssen en wat behoudender te gaan spelen.

Het grootste gevaar kwam na de rode kaart toch nog van Eindhovense zijde. Na een goede actie over de rechterkant kreeg de ingevallen Naoufal Bannis de bal net buiten het doelgebied. De spits haalde schitterend uit maar zijn poging belandde op de bovenkant van lat. TOP Oss, met een man meer, zette richting het einde van de wedstrijd meer en meer druk op het doel van Nigel Bertrams. Toch leek de verdediging en keeper er telkens een antwoord op te hebben.

In de slotfase van de wedstrijd werd het steeds meer billenknijpen voor de Blauwwitters. De ploeg kwam er maar sporadisch uit en had moeite zich onder de druk van de gasten uit Oss uit te komen. Toch bleven de echte grote kansen uit voor TOP Oss. Een vrije trap van Toshio Lake, vlak voor tijd, ging via de buitenkant van de paal maar net naast.

In blessuretijd had FCE de wedstrijd in het slot kunnen gooien toen Jasper Dahlhaus er razendsnel vandoor ging met bal en Naoufal Bannis aan zijn zij. De pass van Jasper Dahlhaus was alleen iets te scherp voor de spits. Daarmee eindigde de wedstrijd in een 2-1 overwinning voor Eindhovenaren.

Aankomende dinsdag staat de volgende thuiswedstrijd al op de planning voor de Blauwwitten. Dinsdag komt Willem II voor de tweede keer op bezoek in Eindhoven, maar ditmaal voor de KNVB beker. Het duel begint om 18.45 uur.
Informatie over de ticketverkoop vind je hier!

FC Eindhoven – TOP Oss 2-1 (2-0) 2. Charles-Andreas Brym 1-0, 34. Charles-Andreas Brym 2-0, 46. Toshio Lake 2-1. Scheidsrechter: Kevin Debeuckelaere (Bel). Rood: 65. Collin Seedorf (FC Eindhoven, 2x geel). Geel: Collin Seedorf, Pieter Bogaers (FC Eindhoven), Kyvon Leidsman, Trevor David (TOP Oss). Aantal toeschouwers: 2540.

FC Eindhoven: Bertrams; Persyn, Seedorf, Peijnenburg, Bogaers, Dahlhaus; Van Doorm (90+2. D. Dorenbosch), Oostenbrink (57. Azzagari); Brym, Rottier (67. Janssen), Kökcü (57. Bannis).

TOP Oss: Jansen; David, Piqué, Van Eima (46. Van der Sluijs), Hilderink (71. Hilderink), Van der Sluys; Sanches, Gündüz, Stuy van den Herik, Margaret (46. Ladan); Leidsman (46. Lake).

Fotografie: Johan Manders