Terugblik lanceerweek FCE Foundation

Maatschappelijke stichting succesvol geïntroduceerd!

FC Eindhoven wil meer betekenen voor de Eindhovenaar, vandaar dat de FCE Foundation is opgericht. Om de Foundation bekend te maken werd er een lanceerweek georganiseerd met verschillende activiteiten, voor verschillende leeftijden en in de buurten van Eindhoven. Alle activiteiten die plaatsgevonden hebben zijn onder te brengen onder één van de drie pijlers waar de Foundation voor staat.

De actieweek begon met een Walking Football training op de velden van FC Eindhoven AV. Walking Football is een voetbalvorm voor 55-plussers die op hun oude dag nog actief bezig willen zijn. Het doel van Walking Football is om de ouderen zowel fysiek als sociaal in beweging te brengen, voorafgaand en na de training is er namelijk tijd om onder het genot van een kopje koffie bij te praten.

De FCE Foundation helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg om (opnieuw) aansluiting te vinden. Vandaar dat Jumpstart gekookt heeft voor mensen van Springplank 040, mensen van Refugee Team en mensen van Reclassering Nederland. Deze mensen zetten zich dagelijks in om de club weer een stukje mooier te maken. Jumpstart is een organisatie die zich inzet tegen voedselverspilling en mensen begeleidt naar werk en zelfstandigheid. ‘Eerst werk’, dat is de visie van Springplank040, FC Eindhoven is één van de organisaties die dit werk aanbiedt.

Op woensdag gaf Futsalspeler Marwan Rebbah samen met o17-speler Guus Keijzers een zaalvoetbalclinic aan basisschoolkinderen. Tijdens deze clinic maakten kinderen van verschillende leeftijden kennis met de sport zaalvoetbal en hoe leuk deze sport is.

Special Talents is een stichting met een maatschappelijk doel, namelijk het aanbieden van voetbalactiviteiten voor kinderen die vanwege bepaald ontwikkelingsproblematiek niet bij een reguliere voetbalclub terecht kunnen. Only Friends is een sportclub speciaal voor kinderen en jongeren met een beperking. Zij bieden verschillende soorten sporten aan en dit richt zich niet alleen op voetbal. Wat beide organisaties doen past uitstekend bij de pijler Geluk, waar de Foundation voor staat. Daarom bracht de FCE Foundation de organisaties samen om met elkaar te trainen.

Samen voetbalherinneringen ophalen, dat is de essentie van Football Memories. Onder begeleiding van een groep vrijwilligers haalt een groep ouderen eens in de twee weken herinneringen op aan het rijke voetbalverleden van FC Eindhoven en de stad, zo ook tijdens de actieweek. Het doel van Football Memories is om de ouderen even uit de vertrouwde omgeving te halen om de sfeer en het gevoel van vroeger te herbeleven.

De feestelijke afsluiting van de actieweek vond plaats voor en in de rust van de wedstrijd FC Eindhoven – VVV Venlo. Voorafgaand waren er korte speeches van algemeen directeur Günther Peeters en burgemeester John Jorritsma die met sparks werden afgesloten. In de rust mochten de kinderen van Special Talents en Only Friends penalty’s schieten op mascotte Woutje.

Al met al was het een geslaagde actieweek die veel blije gezichten opleverde. Om een goed beeld te geven van wat de Foundation doet, zijn de activiteiten van de lanceerweek opgenomen in een filmpje.