Sterke comeback levert een punt op in Breda

Invaller August Priske buigt met twee doelpunten een 2-0 achterstand naar 2-2

FC Eindhoven heeft na een goede comeback een punt overgehouden in het duel tegen NAC Breda. In het Rat Verlegh Stadion keken de Blauwwitters tegen een 2-0 achterstand aan. Invaller August Priske bracht FCE met twee treffers langszij: 2-2.

De eerste gevaarlijke aanval van NAC Breda volgde al snel na het startsignaal. Aimé Omgba omspeelde doelman Jorn Brondeel, maar Luuk Wouters wist de bal op het laatste moment nog te blokken. In de vijfde minuut kreeg de thuisploeg een vrije trap vanaf een kleine twintig meter. Dominik Janosek krulde de bal over de muur in het doel en maakte vroeg in de wedstrijd de openingstreffer 1-0.

In de twaalfde minuut kreeg FC Eindhoven een kans op de gelijkmaker. Vanuit een hoekschop van Ozan Kökcü kopte Luuk Wouters net naast het doel. Gedurende de rest van het eerste half uur wisten beide ploegen nog een paar aanvallen op te bouwen, maar belandde de bal steeds naast het doel.

In de 30ste minuut zette FC Eindhoven een goede aanval in via Evan Rottier en Sven Simons. De bal werd uiteindelijk door Achraf El Bouchoutaoui niet goed geraakt en vloog over de goal. Kort daarna, in de 36ste minuut, kon Joey Sleegers uithalen, maar Roy Kortsmit redde NAC Breda van de 1-1.

Vlak voor rust maakte de thuisploeg de voorsprong op FC Eindhoven groter. Opnieuw lukte het Dominik Janosek de bal voorbij Brondeel te schuiven. De rustsignaal werd gehoord met een 2-0 achterstand op het scorebord.

De tweede helft begon aanvallend voor de Blauwwitten. In de 48ste minuut kon Ozan Kökcü op goal schieten, maar doelman Roy Kortsmit kon het schot tot hoekschop verwerken. In de 59ste minuut kregen de Bredanaren een grote kans op de 3-0, maar Elás Már Ómarsson schoot de bal gehaast naast. Halverwege de tweede helft lukte het de Eindhovenaren om gevaarlijk te zijn. Roy Kortsmit klemde de bal van Sven Simons niet goed, waardoor net ingevallen August Priske nog een poging deed, maar zonder succes. Vlak daarna volgde er opnieuw een blauwwitte kans die Augusts Priske over kopte.

In de 76ste minuut werd de aansluitingstreffer gemaakt. Met nog een kleine kwartier op de klok kwam August Priske goed naar de bal toe en kon de prima voorzet van Tibo Persyn binnen tikken.

In de slotfase ging Fredrik Oldrup Jensen, nadat hij zelf fel inkwam, naar de grond, maar scheidsrechter Edwin van de Graaf liet doorspelen. De Blauwwitten konden op dit moment een gevaarlijke aanval inzetten. Met succes! Opnieuw lukte het Augusts Priske om de bal binnen de latten te krijgen en maakte de gelijkmaker. Na dit doelpunt volgde er een bierdouche vanuit het thuisvak, waarna het duel kortstondig gestaakt werd.

In de 86ste minuut kreeg NAC Breda een grote kans om opnieuw op voorsprong te komen. Jorn Brondeel werd in het vijfmetergebied aangevallen en kreeg de bal niet onder controle. De rebound van Jan van den Bergh ging naast het doel.

Met een gelijke score op het bord gaven beide teams al hun laatste energie, wat zorgde voor een zenuwslopende slotfase. Met in de laatste seconde een bal op de lat van Matthew Garbett voor NAC Breda. Hiermee eindigt de wedstrijd in een 2-2.

Volgende week komt FC Eindhoven thuis in actie tegen FC Groningen op zondag 18 februari, aanvang 16.45 uur. Ben jij erbij om de Blauwwitten te supporteren? Koop hier je tickets.

NAC Breda – FC Eindhoven 2-2 (2-0) 5. Dominik Janosek 1-0, 44 Dominik Janosek 2-0, 76. August Priske 2-1, August Priske 2-2. Scheidsrechter: Edwin van de Graaf. Geel: Jan van den Bergh (NAC Breda), Mawouna Amevor, August Priske Luuk Wouters (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 17493.

NAC Breda: Kortsmit; Lucassen, Martina, Van den Bergh, Royo; Jensen, Omgba, Janosek; Sejdoiu (74. staring), Omarsson (74. Haugen), Kuijpers (27. Garbett).

FC Eindhoven: Brondeel; Sas (58. Persyn), Limouri, Amevor, Wouters, Dahlhaus (58. Priske); El Bouchataoui (74. Swerts), Simons (82. Lieder), Kökcü, Rottier, Sleegers (58. Kestens).

Fotografie FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht