Ongeslagen FC Eindhoven sluit drukke periode af met driepunter

Blauwwitten houden voor de vijfde keer de nul

Vrijdagavond 6 oktober gingen de Blauwwitten op bezoek bij FC Den Bosch. In Stadion De Vliert werd een laatste competitiewedstrijd gespeeld voor de tweede interlandperiode. Ozan Kökcü scoorde vroeg in de tweede helft en tekende met dit doelpunt ook gelijk voor de eindstand. Een 0-1 overwinning zorgde voor het behouden van de ongeslagen status en alweer de vijfde clean sheet van de formatie van Willem Weijs. Hiermee sloot FC Eindhoven een goede reeks af in een drukke wedstrijdperiode.

De Blauwwitten, dit keer spelend in het geel, begonnen sterk aan de eerste helft. FC Eindhoven had het grootste deel van het balbezit in de openingsfase en drong FC Den Bosch vaak terug op eigen helft. In een vrij dominant begin bleven alleen de kansen uit voor de Eindhovenaren.

Na 25 minuten was daar dan de eerste echte kans in de wedstrijd, afkomstig uit een van de vele Eindhovense hoekschoppen. De spelsituatie werd onderweg meerdere keren aangeraakt, maar uiteindelijk kwam de bal halfhoog bij Collin Seedorf. De vleugelverdediger kon met een halve volley knap een schot lossen, alleen ging de inzet nipt over het Bossche doel.

Meer grote mogelijkheden bleven uit in de eerste helft. De ploeg van Willem Weijs was de betere partij, maar kreeg aanvallend geen grote kansen klaargespeeld. Daarentegen werd verdedigend vrijwel niks weggeven door de Eindhovense defensie.

De tweede helft begon met een tegenstellend spelbeeld. FC Den Bosch nam de teugels in handen en kwam tot twee keer toe dicht bij het Blauwwitte doel. De eerste lage voorzet kon FCE-aanvoerder Mawouna Amevor net op tijd wegwerken en de tweede werd door Poolse spits Kacper Kostorz nipt langs het doel van Jorn Brondeel gewerkt.

Eén minuut hierna stoomde FC Den Bosch weer door de Blauwwitte verdediging. In de eerste instantie kon Luuk Wouters de aanval onschadelijk maken, echter belandde de afvallende bal weer voor de Poolse spits. De aanvaller dwong Jorn Brondeel met een venijnig schot uiteindelijk tot een lastige redding.

De eerste kans voor de Blauwwitten kwam in minuut 55. Na een voorzet van basisdebutant Sven Simons zat FC Den Bosch-keeper Jakub Ojrzynski maar half aan de voorzet. De bal werd verwerkt naar de ingevallen Tom Sas die de bal op Ozan Kökcü kon terugleggen. Ter hoogte van de penaltystip legde de aanvallende middenvelder met een volley de bal achter de Poolse doelman. FCE kwam na een mindere start in de tweede helft hiermee toch op een 0-1 voorsprong!

Het spel ging na het doelpunt veel op en neer, alleen werden beide keepers in de tussentijd amper getest. Het verhaal van de eerste helft was, na een kleine opleving, zo ook het verhaal van de tweede helft. Met weinig kansen aan beide kanten ging de wedstrijd richting zijn einde.

FC Den Bosch voerde in de slotfase nog een keer de druk op. Middenvelder Illias Boumassaoudi kon vanaf 20 meter aanleggen voor een schot en haalde verwoestend uit. Jorn Brondeel tikte de harde uithaal met zijn vingertoppen op de eigen lat. Keeper Jakub Ojrzynski mocht nog mee voor de corner die daarop volgde, maar dit leidde niet meer tot een gevaarlijke situatie.

Scheidsrechter Hensgens floot snel hierna voor het einde van de wedstrijd. Met een 0-1 eindstand wist FC Eindhoven de ongeslagen status te behouden en kon de FCE-defensie voor de vijfde keer dit seizoen het veld met een clean sheet verlaten.

De komende twee weken zal er geen wedstrijd zijn voor FC Eindhoven in verband met de interlandperiode. Na deze kleine break komen de Blauwwitten terug met een klapper. Op vrijdag 20 Oktober staat er in het eigen Jan Louwers Stadion namelijk de derby tegen Helmond Sport op het programma.

FC Den Bosch – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 55. Ozan Kökcü 0-1. Scheidsrechter: Robin Hensgens. Aantal Toeschouwers: 5108.

FC Den Bosch: Ojrzynski; Gyamfi (84. Bluyssen), Henning, Maas (86. Barglan), Mbete-Tabu, de Groot; Ikeshita, Zelalem, Ogbaidze (62. Boumassaoudi); Kostorz, Leijten (78. Kalinauskas).

FC Eindhoven: Brondeel; Seedorf (42. Sas), Amevor, Limouri, Wouters, Ogenia; Van Doorm, Dorenbosch; Kokcu (90. Van Rosmalen), Simons (80. Dahlhaus), Rottier (80. Priske).