Klassieker van de Eerste Divisie voor WK-break

Voorbeschouwing met Sven van Doorm

Voordat de Keuken Kampioen Divisie in een mini winterslaap gaat, wil FC Eindhoven vrijdagavond eerst nog afrekenen met Telstar. De wedstrijd, beter bekent als Klassieker van de Eerste Divisie begint al om 18:45 en staat onder leiding van scheidsrechter Jannick van der Laan. Samen met Sven van Doorm blikken we vooruit op de wedstrijd tegen zijn voormalig werkgever.

Vorige week wist FC Eindhoven geen resultaat te boeken in Zwolle. In het duel met PEC Zwolle, kon de ploeg van Penders, goed volgen en kwam het twee maal verdiend langszij. Jasper Dahlhaus en Lamine Diaby-Fadiga brachten FC Eindhoven in de buurt van een resultaat, maar treffers in de 64e en 66e van de thuisploeg brak het verzet van de Blauwwitten. In de slotfase bepaalde Samir Lagsir de eindstand op 5-2.

De tegenstander van vrijdagavond pakte wel een punt. In eigen huis wisten zowel Telstar als ADO Den Haag niet te scoren. Voor de ploeg uit Velsen-Zuid was dit al de vierde puntendeling op rij. NAC Breda, FC Dordrecht en Jong AZ werden stuk voor stuk op een gelijkspel gehouden. Telstar is sowieso de kampioen der gelijke spelen. Van de viertien competitiewedstrijden van Telstar werd er zeven maal met een gelijke stand op het bord afgefloten. Voor de laatste nederlaag van de ploeg van Mike Snoeij, moeten we wel al ruim twee maanden terug; op zestien september verloor Telstar in eigen huis met 0-3 van Heracles Almelo.

De tegenstander van vrijdag is voor Sven van Doorm een weerzien met oude bekenden. Hij vertegenwoordigde vorig seizoen nog de clubkleuren van Telstar. Ook Ozan Kökcü speelde vorig seizoen in het BUKO Stadion. Voor hem zit een reünie er echter niet in, hij is op reis met het nationale elftal van Azerbaijan. Voor Sven van Doorm een leuk duel: “Ik kijk er naar uit om tegen hun te spelen, bekende gezichten te zien, maar ik wil natuurlijk wel winnen!”

Beide spelers kwamen afgelopen zomer over vanuit Velsen-Zuid. Voor Van Doorm was de overstap naar FC Eindhoven een prima keuze: “Ik ben heel blij met hoe het de eerste wedstrijden is gegaan en met de minuten die ik maak.” Ook dat zijn maatje Ozan Kökcü in het Blauwwit te bewonderen is, doet Van Doorm goed: “Ik was al heel goed met Ozan bij Telstar en vind het echt heel fijn dat hij nu bij ons speelt.”

Volgens Van Doorm is Telstar een niet te onderschatte tegenstander: “Telstar is een hele stuge ploeg, dat zie je zeker aan hun resulaten. Al sinds september niet meer verloren, dat geeft aan dat je niet zomaar van ze wint. Maar ook zij hebben hun zwaktes en daar moeten wij goed op inspelen.”

Historisch gezien is sc Telstar een prima tegenstander voor de Blauwwitten. 96 keer eerder stonden beide clubs tegenover elkaar. 40 keer gingen de drie punten naar FC Eindhoven, 33 keer gingen de punten naar Velsen-Zuid. Vooral in het eigen Jan Louwers Stadion is Telstar een prettige gast. Sinds 2013 verloor FC Eindhoven in eigen huis slechts twee maal van de Witte Leeuwen. Vorig seizoen eindigde de Klassieker in 1-1. Later in het seizoen won FC Eindhoven wel in Velsen-Zuid: 0-1.

De kaartverkoop voor de wedstrijd tegen Telstar gaat hard! Op de Noud van Melis tribune zijn nog maar een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Haal ze snel via onze ticketshop!