Klassieker van de Eerste Divisie in Velsen-Zuid

Voorbeschouwing Telstar – FC Eindhoven

Sinds 1978 komen FC Eindhoven en Telstar elkaar onafgebroken tegen. De zogenaamde Klassieker van de Eerste Divisie staat dan ook bol van historie. Tijd voor een nieuw hoofdstuk. Samen met Sven van Doorm blikken we vooruit op de aankomende editie van vrijdagavond.

Voor de Blauwwitten is het niet de meest makkelijke periode van het seizoen. De nederlaag tegen De Graafschap was al weer de vijfde op een rij. In het eigen Jan Louwers Stadion liepen de gasten in de tweede helft weg bij de Blauwwitten. Ook aankomend tegenstander Telstar wist geen resultaat te halen in de laatste speelronde. In Almelo werd met 7-0 verloren van Heracles Almelo. Een van de grootste uit de clubgeschiedenis van de club uit Velsen-Zuid. Voor Sven van Doorm was er na een langere periode zonder veel speelminuten, eindelijk weer een basisplaats: “Positief om weer op het veld te staan, het resultaat was helaas niet waar we op hadden gehoopt, tijd om dat om te draaien.

Eerder dit seizoen kwamen de Witte Leeuwen al naar Eindhoven. Aan de Aalsterweg wisten de Blauwwitten afgetekend met 3-0 te winnen. Brian de Keersmaecker opende in de eerste helft het bal, met een knappe dropkick. Na rust besliste Jasper Dahlhaus het duel, na een prachtige steekbal van Evan Rottier. Diezelfde Rottier zette vervolgens op geweldige wijze de eindstand op het bord. Met een bekeken schot, plaatste de spits de bal in de bovenhoek. Dit doelpunt leverde hem zelfs het predicaat ‘Doelpunt van de Week’ van de Keuken Kampioen Divisie op! Volgens middenvelder Sven van Doorm was die wedstrijd typerend voor hoe de Witte Leeuwen ten strijde trekken: “Telstar is een hele stugge ploeg, dat zag je ook wel in die thuiswedstrijd. In de eerste helft creëerde wij veel kansen, maar lieten we het na om de wedstrijd te beslissen. Dan komt Telstar in zijn kracht, maar gelukkig konden we die wedstrijd over de streep trekken.

Bekijk hier de samenvatting van het thuisduel!

In 1977 degradeerde FC Eindhoven uit de Eredivisie. Een jaar later volgde Telstar dezelfde weg naar de Eerste Divisie. Sinds 1978 komen beide ploegen elkaar onafgebroken tegen in de Eerste Divisie. Een wedstrijd die over verloop van tijd een nieuwe naam heeft gekregen; de Klassieker van de Eerste Divisie. Voor FC Eindhoven is Telstar sowieso een fijne tegenstander. De ploeg uit Velsen-Zuid is namelijk de club waar FC Eindhoven heet vaakst van won, maar niet het vaakst tegen speelde. Al 41 keer won FC Eindhoven van de Witte Leeuwen. In Velsen-Zuid wisten de Blauwwitten 20 keer eerder met de drie punten er vandoor te gaan. Zo ook vorig seizoen.

In een van de laatste wedstrijden van het jaar, had FC Eindhoven het lastig op bezoek in het BUKO Stadion. In de slotfase kwam daar echter verandering in. Randy Wolters deelde bij een hoekschop een kopstoot uit aan Maarten Peijnenburg. Scheidsrechter Martijn Vos had dit door en bestrafte dit met een rode kaart en een strafschop voor FC Eindhoven. Joey Sleegers schoot de penalty beheerst binnen en zorgde voor drie belangrijke punten.

Voor Van Doorm is het weerzien met Telstar wel een bijzonder moment: “Er zijn nog geen wederzijdse pesterijen geweest, maar wel leuk om voor even terug te zijn bij Telstar. Leuke periode gehad, veel wedstrijden kunnen spelen. Wat ze nu doen, is knap van Telstar. Ik weet hoe moeilijk het is en waar ze mee moeten werken, dan is het heel knap dat ze op deze positie staan.”

Wil je nog mee naar Velsen-Zuid? Haal je tickets dan in onze ticketshop! Zowel autokaarten als tickets voor de bus zijn online verkrijgbaar!

Bekijk hier het volledige interview met Sven van Doorm!