KKD-topper tegen Roda JC Kerkrade eindigt onbeslist

FCE laat in een enerverende slotfase twee dure punten liggen

Na een moeizame wedstrijd afgelopen maandag tegen Almere City hervatten de Blauwwitten de competitie in een goed gevuld Jan Louwers Stadion tegen Roda JC Kerkrade. Een enerverende wedstrijd eindigde in een 3-3 gelijkspel. Voor FC Eindhoven scoorden Mawouna Amevor, Evan Rottier en Ozan Kökcü. Voor de Limburgers waren Dylan Vente (2x) en Jamie Yayi MPie trefzeker.

Ten opzichte van de wedstrijd in Almere was er één wijziging in de basis van FC Eindhoven. Naoufal Bannis was te geblesseerd om mee te doen. Zijn plaats in de punt van de aanval was overgenomen door Evan Rottier.

In de beginfase ging het spel op en neer. FC Eindhoven had meer balbezit, maar echte kansen bleven uit. Tot Jasper Dahlhaus goed doorkwam aan de linkerkant. Een verdediger van Roda JC wist nog net de bal over de achterlijn te tikken en uit de daaropvolgende corner kopte aanvoerder Mawouna Amevor hard raak. De Blauwwitten kwamen daardoor vroeg in de wedstrijd al op een 1-0 voorsprong.

Na het doelpunt van Amevor bleef de ploeg van Rob Penders het overwicht houden. Na een klein half uur moest Roda JC noodgedwongen de geblesseerd Bryan Limbombe vervangen voor Niek Vossebelt.
FCE bleef de controle houden en Evan Rottier kon helaas net niet profiteren van een lange bal van achteruit die tussen de keeper en verdediging viel.
Niet veel later was het dezelfde Rottier die toch nog de 2-0 binnentikte. Na een voorzet van Ozan Kökcü bleef de bal in het strafschopgebied hangen, waarna de aanvaller niet nadacht, direct uithaalde en scoorde.  In de blessuretijd waren het beide ploegen die nog een grote kans kregen, maar gescoord werd er niet. De Blauwwitten gingen de rust in met een 2-0 voorsprong.

De tweede helft begonnen de Blauwwitten zonder wissels. De spelers bleven dezelfde energie in de wedstrijd steken en lieten de bal goed van voet naar voet gaan. Dit resulteerde al vrij snel in kansen voor FCE. Een vrije trap van Sven van Doorm werd maar net over gekopt door Mawouna Amevor. Vervolgens was ook Jasper Dahlhaus dicht bij een doelpunt, maar hij zag zijn inzet gekeerd worden door doelman Moritz Nicolas. Uit de tegenaanval kreeg Romano Postema een megakans. Vrij voor het doel van Nigel Bertrams kopte de huurling van FC Groningen de bal over.

De kansen bleven komen en via een afstandsschot van Sven van Doorm was Eindhoven dichtbij de 3-0. Waar een Eindhovense treffer in de lucht hing, viel de treffer aan de andere kant. Na een razendsnelle counter schoot Dylan Vente de 2-1 binnen.
Lang kon Roda JC niet genieten van de aansluitingstreffer. Binnen een minuut kreeg FC Eindhoven de uitgelezen mogelijkheid om de marge weer naar twee te brengen. Scheidsrechter Robin Gansner wees na een duw-en-trekduel in het strafschopgebied naar de stip. Ozan Kökcü ging achter de bal staan en gaf de keeper geen kans: 3-1.

FCE bleef de controle houden en kreeg mogelijkheden de marge te vergroten. Jasper Dahlhaus schoot een vrije trap laag onder de muur door, waar doelman Moritz Nicolas de grootste moeite mee had.

In de slotfase ging het spel over en weer, waarbij Roda JC naarstig op zoek ging naar een treffer. In de 88ste minuut bezweek de tot dan solide defensie van FC Eindhoven. Na een klutssituatie kon Jamie Yayi Mpie van dichtbij binnen schieten: 3-2.

In de zes minuten blessuretijd schoof Dylan Vente de gelijkmaker binnen, waardoor de wedstrijd uiteindelijk eindigde in een 3-3 gelijkspel.
Een enerverende wedstrijd waaraan de ploeg van Rob Penders een nare nasmaak zal hebben na een 3-1 voorsprong te zien opgaan.

Aankomend weekend zijn de Blauwwitten vrij in verband met interlandvoetbal. De volgende competitiewedstrijd is vrijdag 30 september thuis tegen FC Dordrecht, aanvang 20.00 uur.
Informatie over de ticketverkoop vind je hier!

FC Eindhoven – Roda JC Kerkrade 3-3 (2-0) 12. Mawouna Amevor 1-0, 40. Evan Rottier 2-0, 59. Dylan Vente 2-1, 63. Ozan Kökcü 3-1 (strafschop), 88. Jamie Yayi Mpie 3-2, 90+3. Dylan Vente 3-3. Scheidsrechter: Robin Gansner. Geel: koen Oostenbrink, Maarten Peijnenburg (FC Eindhoven), Nils Röseler, Dylan Vente, Boyd Reith (Roda JC Kerkrade). Aantal toeschouwers: 3540.

FC Eindhoven: Bertrams; Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bogaers, Dahlhaus; Van Doorm (84. Azzagari), Oostenbrink; Rottier, Brym (84. Persyn), Kökcü (80. Ogenia).

Roda JC Kerkrade: Nicolas; Reith, Röseler, Joppen (60. Van de Pavert), Douglas; Hartjes, Postema (60. Mpie), Bijleveld; Daneels (86. Mallahi), Vente, Limbombe (29. Vossebelt).

Fotografie: Johan Manders