Hekkensluiter op bezoek in Jan Louwers Stadion

Voorbeschouwing FC Eindhoven – Jong FC Utrecht

Daags na Koningsdag krijgt FC Eindhoven bezoek uit de Domstad. De beloften van FC Utrecht komen op bezoek in het Jan Louwers Stadion. Tegen de hekkensluiter kan FCE een grote stap zetten richting de play-offs.

Een week geleden ontving FCE in eigen huis NAC Breda. Op dat moment stond de ploeg van Rob Penders nog boven de Bredanaars en gedurende de eerste helft leek daar geen verandering in te komen. Bij vlagen zeer goed voetbal van de Blauwwitten en een verdiende voorsprong door een uitstekend doelpunt van Pjotr Kestens, er leek geen vuiltje aan de lucht. Tot vlak voor rust NAC via het eerste schot tussen de palen op gelijke hoogte kwam. Tel daar een vroege penalty in de tweede helft bij op en FCE stond plots met 1-2 achter. De Blauwwitten konden zich hier niet meer van herstellen en leden een dure nederlaag in de strijd om de play-offs. Door de nederlaag is FCE gezakt naar plek acht op de ranglijst. Deze plek geeft op het einde hoogstwaarschijnlijk wel recht op play-off voetbal, maar zeker weten doen we dat niet.

Het zit namelijk zo. De play-offs zijn opgebouwd uit vier periodekampioenen en de twee hoogstgeplaatste ploegen van de ranglijst zonder periode. Momenteel hebben PEC Zwolle, Heracles Almelo en Almere City FC al een periodetitel op zak. PEC Zwolle is al gepromoveerd en hun play-off ticket zal dus doorschuiven naar de nummer vier, momenteel Willem II. Heracles Almelo kan vrijdagavond promotie veilig stellen en zou in dat geval hun play-off ticket overhandigen aan de nummer vijf, momenteel MVV Maastricht. Almere City FC staat derde en is door het winnen van de derde periode dus al zeker van nacompetitie voetbal. De vierde periode is nog aan de gang, maar lijkt geen verrassende winnaar te gaan kennen. Dit is belangrijk voor de nummer acht. Wanneer alle periodetitels binnen de top acht blijven, gaan de nummers drie t/m acht de play-offs in.

Op het moment van schrijven bezet FCE de achtste plaats in de rangschikking. De voorsprong op achtervolgers De Graafschap, ADO Den Haag en Telstar bedraagt vijf punten. Één nederlaag hoeft dus nog geen gevolgen te hebben, maar kan het wel nog spannender maken dan het al is. Met wedstrijden tegen Jong FC Utrecht, Roda JC Kerkrade en de derby’s tegen Helmond Sport en Jong PSV in het vooruitschiet, heeft de ploeg van Rob Penders nog alles in eigen hand.

Hoe anders is dat voor aankomend tegenstander Jong FC Utrecht. Beloftenteams spelen een kleine rol in de Keuken Kampioen Divisie en tot vorig seizoen stond er eigenlijk geen druk op deze elftallen. Dat is wel een beetje veranderd. Sinds vorig seizoen is degradatie mogelijk voor Jong-elftallen, wanneer zij onderaan eindigen in de KKD. Jong FC Utrecht bezet momenteel de laatste plaats in de competitie, maar hoeft toch niet langer te vrezen voor degradatie naar de Jack’s League (Tweede Divisie). Dit omdat beide Jong elftallen (Jong Sparta Rotterdam en Jong FC Volendam) onderaan bungelen in die Jack’s League. Had één van de twee bij de bovenste plekken gespeeld, hadden zij de plek van Jong FC Utrecht kunnen overnemen in de Keuken Kampioen Divisie. Wel moesten beide eerste elftallen zich dan handhaven in de Eredivisie, iets wat overigens lijkt te gaan gebeuren. Voor Jong FC Utrecht dus geen prestatiedruk meer, maar de ploeg van Darije Kalezic kan nog wel de laatste plaats verlaten. Het gat met nummer negentien TOP Oss bedraagt zes punten.

Jong FC Utrecht kwam vijf keer eerder op bezoek in het Jan Louwers Stadion. Van die vijf eerdere ontmoetingen won FCE er drie. Twee keer werden de punten verdeeld en dus nog nooit verloor FC Eindhoven van de Domstedelingen in eigen huis. Ook een bijzonder feitje: De laatste keer dat FC Eindhoven – Jong FC Utrecht mét publiek werd gespeeld, was in december 2018. Ruim vier en half jaar geleden eindigden het toen tussen beide ploegen in een 0-0 gelijkspel. Eerder dit seizoen won FCE in Utrecht. Een doelpunt van Charles-Andreas Brym in de slotfase was toen genoeg voor drie punten.

Steun jij FCE richting de play-offs? Haal dan nu je kaarten voor de laatste thuiswedstrijden via fc-eindhoven.nl/tickets! Ook de komende uitwedstrijd tegen Roda JC Kerkrade is in de verkoop.