Goed voetballend FCE weet niet te scoren tegen Al-Rayyan

Blauwwitten weten veel kansen te creëren

Zaterdagmiddag namen de Blauwwitten het in Overasselt op tegen het Qatarese Al-Rayyan. FC Eindhoven speelde een hele sterke wedstrijd maar liep uiteindelijk tegen een 1-0 nederlaag aan.

FC Eindhoven schoot uit de startblokken en kreeg in de eerste minuut van de wedstrijd een uitstekende mogelijkheid. Een lange bal van Jort Borgmans werd door Evan Rottier uitstekend meegenomen. De spits schoot vervolgens rakelings voorbij het Qatarese doel. Niet veel later volgde een opnieuw een goede Blauwwitte aanval via Hugo Deenen, Kwint Erkelens en Tibo Persyn. Laatstgenoemde vond Deenen in de zestien, die op zijn beurt hard naast schoot.

Ook Al-Rayyan liet van zich horen in de openingsfase via spits Rodrigo. Jort Borgmans stond zijn mannetje en keerde tot tweemaal toe een inzet, al werd hij bij de tweede redding geassisteerd door de paal. Al snel kreeg aan de andere kant FCE een grote kans. Kwint Erkelens legde de bal terug op Rottier, die van dichtbij stuitte op de Qatarese doelman. De rebound van Sven Simons werd ook gepakt door de doelman. Vervolgens kreeg Rottier weer een goede kans, dit keer werd Tibo Persyn de diepte ingestuurd door Achraf El Bouchataoui, maar kwam de spits uiteindelijk net te kort na een scherpe voorzet van Persyn.

Daarna greep Collin Seedorf sterk in en ging de verdediger zelf mee ten aanval. Eerst schoot Kwint Erkelens op doel en probeerde Seedorf het met een halve omhaal spectaculair vanuit de rebound.

Na het half uur bleven de kansen zich opstapelen voor FCE en volgden nog meer vloeiende aanvallen. Sven Simons kapte zich vrij in de zestien en trof ook de doelman van Al Rayyan. In diezelfde minuut stond FCE alweer voor het doel en was het dit keer El Bouchataoui die op de doelman schoot.

In de tweede helft begon Al Rayyan voortvarend en schoot nummer 96 na een goede aanval op Jort Borgmans. Daarna kwam FCE beter in de wedstrijd en kwamen de Blauwwitten voor het doel met Evan Rottier en Achraf El Bouchataoui. Laatstgenoemde kapte uiteindelijk naar binnen maar trof een Qatarese verdediger.

Met een uur op de klok creëerde FCE de mooiste aanval van de middag. Een aanval over veel schijven werd door Sven Simons met een hakje verlengd op Evan Rottier, die op zijn beurt de Qatarese doelman omspeelde. Een doelpunt leverde dat alsnog niet op, want op de doellijn werd de bal geblokt door een verdediger.

In de 75ste minuut was daar ineens Al-Rayyan met een ingestudeerde vrije trap. Een van richting verandert schot van Róger Guedes liet de inmiddels ingevallen Nino Fancito kansloos. De Blauwwitten reageerden snel via Tyrese Simons die op snelheid de bal voorbij de doelman schoof maar ook net langs de tweede paal.

Na 90 minuten eindigde de wedstrijd in een 1-0 nederlaag, maar kon FCE Sportpark De Passelegt met opgeheven hoofd verlaten.

Op 17 juli staat de volgende oefenwedstrijd op het programma. Op Sportpark De Gagelrijzen in Sint Willebrord is NAC Breda de tegenstander. Het duel begint om 19.30 uur.

Al-Rayyan SC – FC Eindhoven 1-0 (0-0) 75. Róger Guedes 1-0.

FC Eindhoven: Borgmans (63. Fancito); Persyn (46. T. Simons), Limouri (70. Verheij), Seedorf (70. Van Aarle), Gil y Muiños (46. Soetens); Dorenbosch (76. Van Schuppen), El Bouchataoui, S. Simons (70. Gil y Muiños); Erkelens (46. Van Eijndhoven), Rottier (63. Erkelens), Deenen (70. Persyn).

Fotografie: FC Eindhoven Media | Luca Engelbracht